ГІДНІСТЬ: ФЕНОМЕНОЛОГІЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ У ДОШКІЛЬНОМУ ДИТИНСТВІ

  • О. Kononko докторка психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-2815-6261
Ключові слова: сутнісні внутрішні сили, гідність, самоповага, ціннісне само ставлення, самореалізація, саморозвиток, самозахист, мотивація длосягнення, оптимізація виховного процесу.

Анотація

Розкрито суть феномену «власна гідність», який кваліфіковано як особистісний інтеграл, показник прогресивного розвитку, що засвідчується активною за формою та моральною за змістом життєвою позицією дитини дошкільного віку, умінням конструктивно реалізовувати свій потенціал, поводитися самостійно й впевнено, досягати успіху у чесний спосіб, аргументувати незгоду та коректно відстоювати власну точку зору у спілкуванні з оточуючими людьми. Визначено критерії оцінки міри та особливостей розвитку гідності дітей 5–7 років, основними з яких слугували такі уміння: самовиражатися та самореалізовуватися у соціально прийнятний спосіб; довіряти власному досвіду, підтримувати себе у складній ситуації; відстоювати простір-Я, чинити опір руйнівним впливам. Описано авторську типологію гідності, схарактеризовано особливості свідомості та поведінки самодостатніх, самолюбних, егоцентричних та індиферентних дітей. Обгрунтовано педагогічні умови оптимізації виховного процесу у закладі дошкільної освіти з метою розвитку в дітей 5–7 років елементарних форм власної гідності. До них віднесено: збагачення уявлень дошкільників про гідність та її роль в житті; формування інтересу до власної особистості та самоаналізу; розширення інструментарію самовпливу, саморегуляції та самоконтролю; створення ситуацій успіху, вправляння дітей в в уміннях аргументувати та відстоювати власну думку.

Посилання

Bezkorovaina, O.V. (2009). Vykhovannia kultury osobystisnoho samostverdzhennia v rannomu yunatskomu vitsi [Cultivation of a culture of personal self-affirmation in early youth].

Rivne: RDHU, Vydavets Oleh Zen [in Ukrainian].

Berns, R. (2002). Razvytye Ya-kontseptsyy y vospytanye [Self-concept development and upbringing]. Moskva: Prohress [in Russian].

Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Libid [in Ukrainian].

Diatlenko, N.M. (2002). Psykholohichni umovy rozvytku samopovahy u doshkilnykiv [Psychological conditions for the development of self-esteem in preschoolers]. Candidare’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kon, Y.S. (2004). Rebenok y obshchestvo [Child and society]. Moskva: Akademyia [in Russian].

Kuznetsov, V.V. (2012). Fylosofyia dostoynstva [Philosophy of dignity]. Nauchno- tekhnycheskye vedomosty SPbPU – Scientific and technical bulletins of SPbPU, 1, 35–42 [in Russian].

Rozenberh Marshal: nenasylstvennoen obshchenye. Yazek zhyzny [Rosenberg Marshall: non-violent communication. The language of life]. (2018). (Trans.). Moskva: Sofyia [in Russian].

Tatenko, V.A. (1996). Psykholohyia v subektnom yzmerenyy [Psychology in the subjective dimension]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].

Tyshchenko, S.P. (1990). Razvytye vnutrenneho myra rebenka. Vospytanye detei doshkolnoho vozrasta (L. N. Prokolyenko. Eds.). Kyiv: Rad shkola [in Ukrainian].

Chesnokova, Y.Y. (1977). Problema samosoznanyia v psykholohyy [The problem of self-awareness in psychology]. Moskva: Nauka [in Russian].

Chyrenko, N.V. (2012). Vykhovannia vlasnoi hidnosti pidlitkiv u dytiachomu obiednanni [Raising the self-esteem of teenagers in a children’s association]. Candidare’s thesis.

Kyiv [in Ukrainian].

Shapar, V.B. (2005). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 36
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
KononkoО. (2023). ГІДНІСТЬ: ФЕНОМЕНОЛОГІЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ У ДОШКІЛЬНОМУ ДИТИНСТВІ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 46-57. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-46-57