ВИХОВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ В АСПЕКТІ РЕАЛІЗАЦІЇ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ОСВІТОЮ І ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ

  • М. Fedorova кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти та педагогічних інновацій Житомирського державного університету імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-9859-5556
Ключові слова: відповідальність, відповідальність дитини дошкільного віку, вольова поведінка, довільність поведінки.

Анотація

Формування соціально-громадянської компетентності дитини дошкільного віку неможливо без формування такої особистісної якості як відповідальність.
Відповідальність виявляється в таких взаємовідносинах між особистістю, колективом, суспільством, які полягають в свідомому задоволенні взаємних вимог, що висуваються. Міра особистої відповідальності залежить від реальних можливостей людини і прямо пропорційна вкладу в прийняття і реалізацію нею важливих рішень. На основі аналізу літературних джерел можна відзначити, що напередодні вступу до школи у дітей формуються основи відповідальності як особистісної якості. При цьому відповідальність дітей старшого дошкільного
віку характеризується такими особливостями: низький рівень довільності поведінки і недостатня інтеріоризація норм поведінки ускладнюють дотримання суспільних вимог і виконання обов’язків; зароджуються цілеспрямованість і саморегуляція поведінки, які поки що потребують зовнішньої опори; дитина починає підкорювати власні дії віддаленим мотивам, що свідчить про зародження вольової поведінки. Нами була проведена діагностика сформованості відповідальності у дітей старшого дошкільного віку напередодні вступу до школи. Сформованість відповідальності діагностувалась за такими показниками: усвідомлення поняття «відповідальність»; сформованість суспільних мотивів поведінки; дотримання норми відповідальності у реальній поведінці. Проведені методики дозволили
зробити висновки, що наприкінці дошкільного віку у дитини закладаються основи відповідальності. Особливостями її сформованості є такі: низький рівень усвідомленості змісту поняття, недостатня його узагальненість; суспільні мотиви
поведінки тільки починають формуватися, переважають мотиви особистої користі; поведінка ще переважно імпульсивна, що утруднює виконання суспільних вимог.

Посилання

Bozhovych, L.Y. (1999). Razvytye voly v mladshem shkolnom vozraste [Development of will in primary school age] Vozrastnaia y pedahohycheskaia psykholohyia – Age and pedagogical psychology. Moscow: Akademyia [in Russian].

Dutkevych, T.V. (2012). Dytiacha psykholohiia [Child psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Kon, Y.S. (1989). V poyskakh sebia. Lychnost y ee samosoznanye [In search of myself. Personality and its self-consciousness]. Moscow: Polytyzdat [in Russian].

Ponimanska, T.I. (2004). Doshkilna pedahohika [Preschool Pedagogy]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Shynkaruk, V.I. (Eds.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 55
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
FedorovaМ. (2023). ВИХОВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ В АСПЕКТІ РЕАЛІЗАЦІЇ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ОСВІТОЮ І ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 58-63. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-58-63