ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

  • А. Anishchuk кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-0292-689X
Ключові слова: професійна підготовка, фахівці дошкільної освіти, здобувачі вищої освіти, освітні стандарти, професійна компетентність, заклад вищої освіти, освітня траєкторія, соціальні навички (soft skills).

Анотація

Стаття присвячена професійній підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти в сучасних умовах. Актуальність дослідження пов’язана із реформуванням вищої освіти, внесенням змін до законів України «Про дошкільну освіту», «Про вищу освіту», затвердженням нових стандартів вищої освіти, зміною підходів до організації освітнього процесу в закладах вищої освіти. Виділено державні документи, в яких регламентовано сучасні вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів дошкільної освіти, пріоритетні
завдання підготовки майбутніх вихователів у закладах вищої освіти на сучасних засадах.
Визначено аспекти наукових досліджень з даної проблематики. Проаналізовано наукові погляди щодо визначення сутності поняття «професійна підготовка майбутнього вихователя» під яким розуміється спеціально організований освітній процес, спрямований на формування в майбутніх фахівців високого рівня готовності до ефективного здійснення професійної діяльності в галузі дошкільної освіти.
Розкрито зміст підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти; компетентнісний підхід, що передбачає цільову орієнтацію процесу підготовки майбутнього педагога на засвоєння загальних та спеціальних компетентностей, значення практичної підготовки для формування професійної компетентності, що ґрунтується на здатності застосовувати теоретичні знання на практиці.
Виділено особливості професійної підготовки з урахуванням вимог стандартів: оновлення змісту, методів, засобів і форм організації освітнього процесу в закладах вищої освіти; забезпечення компетентнісного підходу у формуванні загальних та спеціальних компетентностей, необхідних для майбутньої професійної діяльності; розвиток соціальних навичок (soft skills), що сприяють саморозвитку та кар’єрному росту майбутнього педагога, інтересів та потреб, особистісних прагнень; застосування інноваційних технологій проведення занять з урахуванням принципів студентоцентрованого навчання; створення індивідуальної освітньої траєкторії через індивідуальний вибір здобувачами навчальних дисциплін в обсязі, передбаченому законодавством; налагодження плідної співпраці із роботодавцями.

Посилання

Bielienka, H.V. (2012). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv diteidoshkilnohoviku v umovakh universytetskoi osvity [Formation of professional competence in the minds of the university education of children of preschool age]. Naukovi zapysky – Science notes, 4, 114–119. Ye.I. Kovalenko (Eds.). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].

Bielienka, H.V. (2012). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia profesiinoi kompetentnosti vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv v umovakh stupenevoi pidhotovky [Theoretical and methodological bases of formation of professional competence of educator sofpreschool educational institution sin the conditions of degreepreparation]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Boiko H.O. (2018). Formuvannia sotsialnoi mobilnosti vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of social mobility of educators of preschool education alinstitution sin the process of professional training]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Lviv [in Ukrainian].

Havryliuk, S.M, Demchenko I.I. & Popychenko, S.S. (2019). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Professional training of future specialists in preschool education]. V.M. Kushnir (Eds.). Uman: Vizavi [in Ukrainian].

Doshkiln aosvita: uriad pidtrymav novu redaktsiiu Zakonu Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» [Preschool education: the government supported the new version of the Law of Ukraine "On Preschool Education"]. URL: https:// https://mon.gov.ua/ua/news/doshkilna-osvita-uryad- pidtrimav-novu-redakciyu-zakonu-ukrayini [in Ukrainian].

Zdanevych, L.V. (2014). Teoretychni i metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv doroboty z dezadaptovanymy ditmy [Theoretical and methodological bases of professional training of future educators of preschool educational institution stowork with maladapted children]. Extended abstract of Doctor’s thesis.

Zhytomyr [in Ukrainian].

Kozhukhar, O.A. (2017). Innovatsiini metody provedennia zaniat [Innovative methods of conducting classes]. Chernihiv [in Ukrainian].

Kyriakova, A.V. (1996). Teoryia oryentatsyy lychnosty v myre tsennostei [Thetheory of personality orientation in the world of values]. Orenburh: OPTU [in Ukrainian].

Koval, K.O. (2015). Rozvytok «Soft Skills» u studentiv odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of «Soft Skills» for students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnohoi nstytutu – Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute. URL: https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/vis-nyk/article/view/827[in Ukrainian].

Koshel, A.P., Koshel, V.M. & Minenok, A.O. (2021). Rozvytok softs kills u maibutnikh vykhovateliv ZDO ya kneobkhidnyi komponent konkurentospromozhnosti na rynku pratsi [Development of soft skills in future educators ZDO as a necessary component of competitiveness in the labor market]. Visnyk Natsionalnohou niversytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T. G. Shevchenko, 12 (168), 194–198. M.O. Nosko (Eds.). Chernihiv: NUChK [in Ukrainian].

Kulish, R.V. Pidhotovka maibutnikhf akhivtsiv doshkilnoi osvity doprofesiinoi diialnosti [Training of future preschool education specialists for professional activities]. Naukovyi visnyk MNU imeni V.O. Sukhomlynskoho – Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi MNU, 1.45(106), 73–77 [in Ukrainian].

Lesina, T.M. (2016). Doslidnytska diialnist maibutnikh vykhovateliv – chynnyk formuvanniay ikhnoi profesiinoi kompetentnosti [Research activities of future educators – a factor in the formation of their professional competence]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetuim. K. D. Ushynskoho – Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinskyi, 4, 86–90 [in Ukrainian].

Mashkina, L.A. (2012). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z doshkilnoi osvity v protsesi pedahohichnoi praktyky [Professional training of future specialists inpreschool education in the process of pedagogical practice]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky – Scientific notes of the department of pedagogy, ХХVІІІ, 129–136. Kharkiv [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukrainina period do 2021 roku 25 chervnia 2013 roku [National Strategy for the Development of Educationin Ukraine for the period up to 2021 on June 25, 2013]. URL: https://pon.org.ua/novyny/2446-nacionalna-strategiya-rozvitku- osviti-v-ukrayini.html [in Ukrainian].

Onyshchuk, I.A. (2020). Teoretyko-metodychni zasady rozvytku kultury samovyrazhennia maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity u khudozhnii diialnosti [Theoretical and methodological foundations of the culture of self-expression of future educators of preschool education in artistic activity]. Doctor’s thesis. Kremenets [in Ukrainian].

Osadchyi, I. Proosvitnii protses u zakladi zahalnoi serednoi osvity [On the educational process in the institution of general secondary education]. URL: http://education- ua.org/ua/analytics/1321-pro-osvitnij-protses-u-zakladi-zagalnoji-serednoji-osviti [in Ukrainian].

Chaiky, V.V. & Yankovych, O.I. (2019). Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv pochatkovoi ta doshkilnoi osvity: stratehii reformuvannia [Preparation of future specialists in primary and preschooleducation: reform strategies]. Ternopil [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Vykhovatel zakladu doshkilnoi osvity» [Professional standard "Educator of preschool education"]. URL: https://document.vobu.ua/doc/7529 [in Ukrainian].

Rekomendatsii shchodo zastosuvannia kryterii otsiniuvanniaya kostiosvitnoi prohramy. (2020). [Recommendations for the application of criteria for assessing the quality of the educational program]. Zatverdzheno Natsionalny mahentstvomiz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity 17 lystopada 2020 roku: TOV «Ukrainskyi osvitianskyi vydavnychyi tsentr «Orion»». Kiyv [in Ukrainian].

Tanko, T.P. (2004). Teoriia ta praktyka muzychno pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh zakladiv u pedahohichnykh universytetakh [Theory and practice of musical pedagogical training of future educators of preschool institutions in pedagogical universities]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Telychko, T.V. (2021). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity na zasadakh mizhdystsyplinarnoho pilkhodu [Formation of professional competence of future educators of preschool educational institution son the basis ofi nterdisciplinary approach]. Mukachevo [in Ukrainian].

Tiutiunnyk, A.V. (2015). Vykorystannia khmarnykh tekhnolohii ta soft skills v osvitnii diialnosti studentiv ta vykladachiv [The use of cloud technologies and soft skills in the educational activities of students and teachers]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu – Open educational e-environment of a modern university. URL: http://nbuv.gov.ua/- UJRN/oee-emu_2015_1_15/ [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 83
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
AnishchukА. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 64-73. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-64-73