ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ СФЕРИ ОСВІТИ

  • М. Shevchuk кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-6402-7400
Ключові слова: стратегічне мислення, педагогічні умови, майбутній менеджер

Анотація

У статті розглядаються педагогічні умови формування стратегічного мислення майбутніх менеджерів сфери освіти, які є необхідними й достатніми для ефективного здійснення даного процесу. Автор виділяє три головних обставини, які забезпечують результативність формування стратегічного мислення майбутніх керівників освітньої сфери: проблемність навчання; проєктність навчання; інноваційність навчання. Автор вважає, що навчання через розв’язання проблемних ситуацій дає змогу замінити механічне опанування сукупністю знань на мотиваційний пізнавальний пошук, який спирається на усвідомлення суперечності між вже відомим і невідомим, активізує пізнавальні інтереси та стимулює мислення. У такому разі, проблемність освітнього процесу виступає передумовою формування пізнавальної самостійності менеджера, появи його мисленнєвої активності, коли розвивається потреба розширити область пошуку нових способів розв’язку, використовуючи такі розумові операції як аналіз, порівняння, синтез тощо. При цьому, практичне спрямування проблемного компонента освітнього процесу підготовки майбутніх управлінців має передбачати пошук того чи іншого рішення на основі аналізу конкретної ситуації, оцінки альтернативних ідей та пропозицій, прогнозування ризиків, врахування загроз та визначення наслідків управлінських рішень. Особливу роль в освітньому середовищі, на думку автора, грає виконання різнотематичних проєктів, оскільки під час їх виконання формується усвідомлення їх структурної композиції, особливостей ресурсного забезпечення, специфіки комунікативної взаємодії, активізується теоретичний та практичний досвід, розкривається творчий потенціал майбутнього керівника освітнього закладу. Успішна розробка проєкту потребує активізації мислення взагалі і стратегічного зокрема. Особливо важливим для розвитку стратегічного мислення майбутніх менеджерів сфери освіти виступає проєктування, яке передбачає здійснення послідовно структурованої діяльності з розв’язання певної проблеми, спрямованої на перспективний конкретний результат, що має об’єктивну та суб’єктивну новизну. Застосування проєктування в управлінській діяльності розширює поле стратегічного мислення, оскільки потребує проведення конструктивного творчого пошуку нових шляхів розвитку освітнього закладу, фарватерів безпечного руху організації у просторі соціально-економічних змін до досягнення нових щаблів успішності, які дадуть їй змогу підвищити свою конкурентоспроможність і зміцніти свої позиції за рахунок підвищення якості освіти. А інноваційність навчання змінює пріоритети сучасної освіти, коли центральним аспектом стає здатність працювати з інформацією та використовувати її в нових непередбачуваних ситуаціях, що потребує оволодіння механізмами здійснення стратегічного мислення, виявленням творчості у складних професійних ситуаціях, відповідальності у прийнятті управлінських рішень, духовної зрілості.

Посилання

Demchenko, H.A. Metodolohycheskyi analyz systemы ynnovatsyonnoho upravlenyia [Methodological analysis of the innovation management system]. URL: http://science- bsea.bgita.ru/2003/leskomp_2003/demhenko.htm [in Ukrainian].

Dychkivska, I.M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Academician [in Ukrainian].

Dokuchaieva, V.V. (2005). Proektuvannia innovatsiinykh pedahohichnykh system u suchasnomu osvitnomu prostori [Designing innovative pedagogical systems in the modern educational space]. Luhansk [in Ukrainian].

Durmanenko, O. (2013). Teoretychnyi analiz poniattia «pedahohichni umovy» v konteksti monitorynhu vykhovnoi roboty u vyshchomu navchalnomu zakladi [Theoretical analysis of the concept of "pedagogical conditions" in the context of monitoring educational work in higher education]. Molod i rynok – Youth and the market [in Ukrainian].

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. (2008). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Kralia, N.A. (2005). Metod uchebnykh proektov kak sredstvo aktyvyzatsyy uchebnoi deiatelnosty uchashchykhsia [The method of educational projects as a means of activating students’ learning activities]. Omsk: Yzd-vo OmHU [in Russian].

Malkova, Y.Yu (2008). Kontseptsyia y praktyka orhanyzatsyy obrazovatelnoho proektyrovanyia v ynnovatsyonnoi shkole [The concept and practice of organizing educational design in an innovative school]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Tomsk [in Russian].

Riabova, Z.V. (2013). Teeoretyko-metodolohichni zasady marketynhovoho upravlinnia navchalnoiu diialnistiu instytutiv pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodological principles of marketing management of educational activities of institutes of postgraduate pedagogical education]. Doctor’s thesis. [in Ukrainian].

Stoliarenko, L.D. (2003). Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical psychology].

Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].

Fylosofskyi entsyklopedycheskyi slovar [Philosophical encyclopedic dictionary]. (1998). Moskva: YNFA [in Russian].


Переглядів анотації: 92
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
ShevchukМ. (2023). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ СФЕРИ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 86-92. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-86-92