НЕПЕРЕСІЧНА ПОСТАТЬ ВИЗНАЧНОГО ПЕДАГОГА І ВЧЕНОГО-МЕТОДИСТА У ВІТЧИЗНЯНІЙ МЕТОДИЦІ НАВЧАННЯ ХІМІЇ (ДО 95-Ї РІЧНИЦІ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Н. М. БУРИНСЬКОЇ)

  • N. Lukashova доктор педагогічних наук, професор кафедри хімії та фармації Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-4134-9685
Ключові слова: методика навчання хімії, науково-методична спадщина, педагогічна й просвітницька діяльність, політехнічний принцип навчання, шкільний підручник з хімії, наукова школа.

Анотація

У статті проаналізовано багаторічний науковий доробок та плідна творча праця в галузі методики навчання хімії Ніни Миколаївни Буринської. Висвітлено найважливіші аспекти її науково-методичної та просвітницької діяльності, розглянуті концептуальні положення та визначальні ідеї й педагогічні погляди.
Розкрито, що рушійною силою її наукового зростання, а також багаторічної організаційно-просвітницької діяльності як очільника лабораторії хімічної і біологічної освіти Інституту педагогіки НАПН України став перш за все органічний зв’язок педагогічної науки і шкільної практики.
Завдяки конструктивному впливу та особистому внеску Н. М. Буринська налагоджує постійні зв’язки лабораторії з Інститутами удосконалення вчителів, котрі стають центрами узагальнення передового педагогічного досвіду. Вчений-методист причетна до «відкриття» багатьох відомих в Україні вчителів хімії, які згодом під її керівництвом захистили кандидатські дисертації з
найактуальніших методичних проблем.
Автор акцентує увагу на тематиці досліджень Н. М. Буринської, актуальність і сучасність яких незаперечна. Нею розроблено концепцію розвитку політехнічного принципу навчання з урахуванням науково-технічного прогресу і створена методика політехнічного навчання хімії в школі, основоположні ідеї якої нагальні й сьогодні.
Здійснено аналіз тісних зв’язків Н. М. Буринської з кафедрами хімії та студентами педагогічних вишів, зокрема й Ніжинської вищої школи. Результатом стало створення нею навчальних посібників з фахової методики для студентів природничих факультетів.
У статті автор розкриває, що у період відродження української держави Н. М. Буринська очолює роботу по створенню різнорівневих навчальних програм, розробляє Концепцію шкільного підручника з хімії й приймає активну особисту участь у створенні національних підручників з хімії, за якими школярі вивчають хімію в Україні й сьогодні.
Безцінний внесок Н. М. Буринської у створенні докторського загалу вітчизняної методики навчання хімії, який був практично відсутній до здобуття Україною незалежності. Зроблено висновок, що величезна наукова й педагогічна спадщина Н. М. Буринської ще довго буде невичерпним джерелом у вирішенні нових завдань утвердження національної хімічної освіти шкільної молоді.

Посилання

Bazeluk, I.I., Burynska, N.M. & Velychko, L.P. (1998). Praktychni roboty z khimii [Practical works on chemistry] (N.M. Burynska (Ed.)). Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (1987). Metodyka vykladannia khimii (teoretychni osnovy) [Methodology of teaching chemistry (theoretical foundations)]. Kyiv: The major publishing house «Higher Education» [in Ukrainian].

Burynska, N.M. & Velychko, L.P. (1995). Khimiia [Chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (1997). Khimiia [Chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (1997). Khimiia [Chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (1998). Khimiia [Chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M., Velychko L.P. (1998). Khimiia [Chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. & Velychko, L.P. (1999). Khimiia [Chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (2000). Vykladannia khimii u 8–9 klasakh zahalnoosvitnoi shkoly [Teaching chemistry in grades 8–9 of a secondary school]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M., Velychko, L.P. (2002). Vykladannia khimii u 10–11 klasakh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Teaching chemistry in grades 10–11 of secondary schools]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (2012). Khimiia, 10 kl. (akademichnyi riven) [Chemistry, 10th grade (science level)]. Kyiv: Pedagogic opinion [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (1998). Osnovy khimichnoi tekhnolohii [Basics of chemical technology]. Kyiv: Education [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (1997). Osnovy zahalnoi khimii, 11 klas [Basics of general chemistry, 11th grade]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M. (2010). Zahalna khimiia [General chemistry]. Kyiv; Irpin: PTC "Perun" [in Ukrainian].

Burynska, N.M., Deputat, V.M., Sudareva, G.F. & Chaichenko, N.N. (2010). Khimiia [Chemistry]. Kyiv: Pedagogic opinion [in Ukrainian].

Lukashova, N.I. (2010). Establishment and development of chemistry teaching methodology in secondary schools of Ukraine: monograph. Nizhyn: Mykola Gogol NSU publishing house [in Ukrainian].

Pamiati Niny Mykolaivny Burynskoi [To the memory of Nina Mykolaivna Burynska]. (2017). Biologiya i khimiya v ridniy shkoli. – Biology and chemistry in home school, 2, 46 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 43
Опубліковано
2023-04-12
Як цитувати
Lukashova, N. (2023). НЕПЕРЕСІЧНА ПОСТАТЬ ВИЗНАЧНОГО ПЕДАГОГА І ВЧЕНОГО-МЕТОДИСТА У ВІТЧИЗНЯНІЙ МЕТОДИЦІ НАВЧАННЯ ХІМІЇ (ДО 95-Ї РІЧНИЦІ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Н. М. БУРИНСЬКОЇ). Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 101-110. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-101-110