ФОРМУВАННЯ СПОСОБІВ МИСЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
Реалізація компетентнісного підходу до шкільного навчання української літератури потребує розуміння його складників та особливостей їх дисциплінарного застосування. Автор статті звертає увагу на формування в учнів способів мислення, пов’язаних із опрацюванням різних видів літературного матеріалу (художніх творів та історико-літературних джерел). Він вважає, що способи мислення школярів значною мірою зумовлені шляхами аналізу літературних текстів, адже саме з їх допомогою учитель-словесник установлює процесуальні алгоритми інтелектуальної діяльності на уроках літератури. У зв’язку із цим поданий науковий матеріал спрямований на те, щоб у загальному вигляді окреслити мисленнєві механізми під час застосування подієвого, композиційного, хронотопного, пообразного, словесно-образного, проблемно-тематичного, ідеаційно-концептуального, філософського, структурно-стильового та жанрового (для художніх джерел), хронологічного та тематико-фактографічного шляхів аналізу (для історико-літературних матеріалів). З іншого боку, способи мислення зумовлені операціями, які в принципі властиві інтелектуальній діяльності людини. Автор статті розглядає конкретизацію, уявлення, оперування, аналіз, синтез, інтерпретацію, теоретизування, висунення суджень та міркувань, їх місце у сфері діяльності здобувачів літературної освіти. Він показує особливості їх використання в процесі опрацювання навчальних матеріалів філологічного змісту й тим самим оприявнює інтелектуальні дії, спрямовані на вивчення літературних джерел. У такий спосіб продемонстровано зв’язок загальнопсихологічних та методико-літературних підходів до організації навчальної діяльності, конкретизовано мисленнєвий потенціал дослідницької роботи школярів під час опрацювання художніх та історико-літературних текстів.
Посилання
2. Komenskyj, J.A. (1940). Velyka dydaktyka. Komenskyj J.A. Vybrani tvory. Vol. 1, 43– 232. Kyiv: Radanska Shkola [in Ukrainian].
3. (2017). Kompetentnisnyj pidhid do vyvchenna ukrajinskoji literatury v osnovnij shkoli: (Palamar S.P., Bijchuk G.L., Bratko V.O., Logvinenko N.M., Shevchenko Z.O. (Ed.)). Kiyv: Vydavnychyj dim «Sam» [in Ukrainian].
4. Martynova, M. (2017). Uprovadzhenna vitagennyh tehnologij kompetentnisnogo navchanna na urokah slovesnosti z vykorystannam intelektualno-psyhologichnogo potentzialu uchna. Ukrajinska mova i lliteraturev shkolah Ukrajiny, 10, 31–34 [in Ukrainian].
5. (2017). Programa «Ukrajinska literature» (G.O.Usatenko, A.M. Fasola (Ed.)) 10-11 klasy. Profilnyj riven. Kiyv [in Ukrainian].
6. Sytchenko, A. (2020). Literaturna osvita shkolariv u vyklykah kompetentnisnogo navchanna. Osvitologichnyj dyskurs, 2. URL: https://od. kubg.edu.ua/index.php/journal/article/- download/687/590/1867 [in Ukrainian].
7. Skoryna, L.V. (2013). Analiz hudozhnogo tvoru: Navchalnyj posobnyk dla studentiv gumanitarnyh spetzialnostej (filologija, literaturna tvorchist. Zhurnalistyka). Ternopil: Navchalna knyga – Bogdan [in Ukrainian].
8. Fasola, A. (2006). Dijalnisna osnova navchanna. Dyvoslovo [in Ukrainian].
9. Fasola, A. (2017). Chytatska kompetentnist: scho formujemo, scho I jak perevirajemo j otzhinujemo. Dyvoslovo [in Ukrainian].
10. Tchemerovska, Z. Suchasnyj pidhid u vykladanni zarubizhnoji literatury. Kompetentnisntj pidhid. URL: https://z3.jimdofree.com/%D0%BC%D0%B5%D1%82%- D0%BE%D0%B4% D0%B8% D0%BA%D0% B0/% [in Ukrainian]. 11.Shular, V. (2006). Kompetentnisnyj pidhid u dijalnosti vchytela literatury ta uchna chytacha. Ukrajinska literatyra v zagalnoosvitnij shkoli, 12,10–13 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 188
Авторське право (c) 2022 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.