ФОРМУВАННЯ СПОСОБІВ МИСЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
Реалізація компетентнісного підходу до шкільного навчання української літератури потребує розуміння його складників та особливостей їх дисциплінарного застосування. Автор статті звертає увагу на формування в учнів способів мислення, пов’язаних із опрацюванням різних видів літературного матеріалу (художніх творів та історико-літературних джерел). Він вважає, що способи мислення школярів значною мірою зумовлені шляхами аналізу літературних текстів, адже саме з їх допомогою учитель-словесник установлює процесуальні алгоритми інтелектуальної діяльності на уроках літератури. У зв’язку із цим поданий науковий матеріал спрямований на те, щоб у загальному вигляді окреслити мисленнєві механізми під час застосування подієвого, композиційного, хронотопного, пообразного, словесно-образного, проблемно-тематичного, ідеаційно-концептуального, філософського, структурно-стильового та жанрового (для художніх джерел), хронологічного та тематико-фактографічного шляхів аналізу (для історико-літературних матеріалів). З іншого боку, способи мислення зумовлені операціями, які в принципі властиві інтелектуальній діяльності людини. Автор статті розглядає конкретизацію, уявлення, оперування, аналіз, синтез, інтерпретацію, теоретизування, висунення суджень та міркувань, їх місце у сфері діяльності здобувачів літературної освіти. Він показує особливості їх використання в процесі опрацювання навчальних матеріалів філологічного змісту й тим самим оприявнює інтелектуальні дії, спрямовані на вивчення літературних джерел. У такий спосіб продемонстровано зв’язок загальнопсихологічних та методико-літературних підходів до організації навчальної діяльності, конкретизовано мисленнєвий потенціал дослідницької роботи школярів під час опрацювання художніх та історико-літературних текстів.
Посилання
1. Zakon Ukrajiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/ [in Ukrainian].
2. Komenskyj, J.A. (1940). Velyka dydaktyka. Komenskyj J.A. Vybrani tvory. Vol. 1. Kyiv: Radanska Shkola [in Ukrainian].
3. (2017). Kompetentnisnyj pidhid do vyvchenna ukrajinskoji literatury v osnovnij shkoli [A competent approach to the study of Ukrainian literature in primary school] / Palamar S.P., Bijchuk G.L., Bratko V.O., Logvinenko N.M., Shevchenko Z.O. Kyiv: Vydavnychyj dim «Sam» [in Ukrainian].
4. Martynova, M. (2017). Uprovadzhenna vitagennyh tehnologij kompetentnisnogo navchanna na urokah slovesnosti z vykorystannam intelektualno-psyhologichnogo potentzialu uchna [Implementation of vitamin-enhanced technologies of competence training in literature lessons using the student's intellectual and psychological potential]. Ukrajinska mova i lliteraturev shkolah Ukrajiny – Ukrainian language and literature in schools of Ukraine, 10, 31–34 [in Ukrainian].
5. (2017). Programa «Ukrajinska literature» ["Ukrainian literature" program]. (G.O. Usatenko, A.M. Fasola (Ed.)). Kiyv [in Ukrainian].
6. Sytchenko, A. (2020). Literaturna osvita shkolariv u vyklykah kompetentnisnogo navchanna [Literary education of schoolchildren in challenges of competence training]. Osvitologichnyj dyskurs – Educational discourse, 2. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/- journal/article/download/687/590/1867 [in Ukrainian].
7. Skoryna, L.V. (2013). Analiz hudozhnogo tvoru [Analysis of the work of art]. Ternopil: Navchalna knyga – Bogdan [in Ukrainian].
8. Fasola, A. (2006). Dijalnisna osnova navchanna [Activity basis of learning]. Dyvoslovo – Miraculous, 6, 2–5 [in Ukrainian].
9. Fasola, A. (2017). Chytatska kompetentnist: scho formujemo, scho I jak perevirajemo j otzhinujemo [Activity basis of learning]. Dyvoslovo – Miraculous, 8–13 [in Ukrainian].
10. Tchemerovska, Z. Suchasnyj pidhid u vykladanni zarubizhnoji literatury. Kompetentnisntj pidhid [Modern approach in teaching foreign literature. Competency approach]. URL: https://z3.jimdofree.com/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%- D0%B%D0% B0/% [in Ukrainian].
11. Shular, V. (2006). Kompetentnisnyj pidhid u dijalnosti vchytela literatury ta uchna chytacha [A competent approach in the activities of a teacher of literature and a student-reader]. Ukrajinska literatyra v zagalnoosvitnij shkoli – Ukrainian literature in secondary schools, 12, 10– 13 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 314
Авторське право (c) 2023 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.