ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ НА ЕТАПІ «ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ – ШКОЛА»

  • S. Matvienko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7591-1683
Ключові слова: наступність, математичний розвиток, логіко-математичний розвиток, математична компетентність, логіко-математична компетент- ність, розвиток логіко-математичних здібностей, математична освіченість, державний стандарт освіти, дошкільна освіта, початкова освіта

Анотація

У статті здійснено аналіз сучасних наукових досліджень, які стосуються проблеми забезпечення наступності дошкільної та початкової шкільної ланок освіти. Вказано на те, що в умовах розбудови Нової української школи ця проблема набула особливого значення. Надано обґрунтування низки понять, які є ключовими у даній статті. Наступність розглядається як взаємоузгодженість основних позицій в організації освітнього процесу між суміжними освітніми ланками, а та урахування вікових та індивідуально-психологічних особливостей кожної дитини з метою її гармонійної адаптації до навчання, опанування нею предметних галузей, до яких належить і математична.
Зазначено, що заняття математикою є важливою складовою наступності дошкільної та початкової освіти й формування логіко-математичної компетентності. У свою чергу, логіко-математична компетентність є показником якості логіко-математичного розвитку. Розглянуто проблемні питання щодо забезпечення наступності у логіко-математичному розвитку дитини на етапі передшкільного віку та першого класу. Логіко-математичний розвиток трактується як якісні зміни в пізнавальній діяльності дитини, що відбуваються внаслідок розвитку математичних умінь та пов’язаних з ними логічних операцій. Здійснено короткий аналіз державних стандартів дошкільної та початкової освіти й визначено синхронізацію компетентностей у галузі логіко-математичного розвитку. Зазначено, що основою даної синхронізації математичних компетентностей слугує теоретико-множинний підхід.
Автором запропоновано кілька напрямів забезпечення наступності логіко-математичного розвитку дитини на етапі «заклад дошкільної освіти – школа»: нормативний, організаційний, методичний, єдиний психолого-педагогічний, практичний та коротко розкрито сутність кожного з них.

Посилання

Referense
1. Bahlaieva, N.I. (1997). Indyvidualno-dyferentsiiovanyi pidkhid do formuvannia matematychnykh uiavlen u ditei shostoho roku zhyttia [An individual-differentiated approach to the formation of mathematical ideas in children of the sixth year of life]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
2. Bahlaieva, N. (2002). Lohiko-matematychnyi rozvytok doshkilnykiv: shliakhy optymizatsii [Logical and mathematical development of preschoolers: ways of optimization]. Palitra pedahoha – A teacher's palette. No 2. P. 12–14 [in Ukrainian].
3. Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (nova redaktsiia): nakaz MON Ukrainy № 33 vid 12.01.2021 r. [Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (nova redaktsiia): nakaz MON Ukrainy No. 33 vid 12.01.2021 r.]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo- komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-nova-redakciya [in Ukrainian].
4. Brezhnieva, O.H. (2019). Teoriia i praktyka matematychnoho rozvytku ditei 3–6 rokiv u systemi doshkilnoi osvity [Theory and practice of mathematical development of children aged 3–6 years in the system of preschool education]. Doctor’s thesis [in Ukrainian].
5. Volynets, K. (2019). Osoblyvosti lohiko-matematychnoho rozvytku ditei starshoho doshkilnoho viku [Peculiarities of logical-mathematical development of older preschool children]. Tsinnisni zasady realizatsii idei Novoi ukrainskoi shkoly – The value principles of the implementation of the ideas of the New Ukrainian School. V.M. Shakhrai & K.V. Plivachuk (Ed.). Bila Tserkva: KNZ KOR «KOIPOPK» [in Ukrainian].
6. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: zatv. Postanovoiu Kab. Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho. 2018 r. № 87 [State standard of primary education: approved. Resolution of the Kab. of Ministers of Ukraine dated February 21, 2018. No. 87]. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/- prozatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti [in Ukrainian].
7. Zaitseva, L.I. (2004). Matematychna kompetentnist: dyferentsiiovanyi pidkhid [Mathematical competence: a differentiated approach]. Palitra pedahoha – A teacher's palette. P. 16–17 [in Ukrainian].
8. Zaitseva, L.I. (2021). Formuvannia matematychnoi kompetentnosti u ditei doshkilnoho viku: partsialna prohrama [Formation of mathematical competence in preschool children: a partial program]. Melitopol: Vydavnychyi budynok Melitopolskoi miskoi drukarni [in Ukrainian].
9. Losieva, N.M. & Kodina Paskual Ruze. (2022). Rekreatsiina matematyka u pidhotovtsi vchytelia pochatkovoi shkoly: dosvid fakultetu osvity universytetu Barselony [Recreational mathematics in primary school teacher training: the experience of the Faculty of Education, University of Barcelona]. Naukovi zapysky – Proceedings. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia. No 3. P. 93–100 [in Ukrainian].
10. Liapunova, V.A., Dobrovolska, L.P., Zheinova, S.S. & Horodnycha, S.V. (2020). Sutnist ta neobkhidnist matematychnoho rozvytku osobystosti na etapi doshkilnoho dytynstva [The essence and necessity of mathematical personality development at the stage of preschool childhood]. Innovatsiina pedahohika. Doshkilna pedahohika – Innovative pedagogy. Preschool pedagogy. Issue 26. P. 185–190 [in Ukrainian].
11. Matvienko, S.I. (2023). Hra yak zasib zabezpechennia nastupnosti u formuvanni lohiko-matematychnoi kompetentnosti starshykh doshkilnykiv i uchniv pershoho klasu NUSh [The game as a means of ensuring continuity in the formation of logico-mathematical competence of older preschoolers and students of the first grade of NUS]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia – Scientific notes of NSU named after M. Gogol. No 1. P. 54–62 [in Ukrainian].
12. Matvienko, S.I. (2023). Peredshkilna osvita: teoriia ta praktyka [Preschool education: theory and practice]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
13. Nikitina, O.O. (2017). Formuvannia hotovnosti dytyny do navchannia matematyky v shkoli zasobamy ihrovykh tekhnolohii [Formation of a child's readiness to study mathematics at school by means of game technologies]. Aktualni pytannia osvity i nauky – Current issues of education and science. P. 112–118 [in Ukrainian].
14. Pidlypniak, I.Yu. (2017). Lohiko-matematychnyi rozvytok ditei doshkilnoho viku: osoblyvosti osvitno-vykhovnoho protsesu [Logical and mathematical development of preschool children: peculiarities of the educational process]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Issue 2 (41). P. 194–197 [in Ukrainian].
15. Polishchuk, O. & Kryvda, V. (2020). Nastupnist u fizychnomu vykhovanni peredshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Continuity in physical education of preschool and primary education]. Doshkilna osvita v konteksti novykh tsilei ukrainskoi shkoly – Preschool education in the context of new goals of the Ukrainian school. V. Kushnir (Ed.). Hameln: InterGING [in Ukrainian].
16. Pro zatverdzhennia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy pidvyshchennia yakosti shkilnoi pryrodnycho-matematychnoi osvity na period do 2015 roku. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 7.08. 2013 r. za № 538 [On the approval of the State targeted social program for improving the quality of school science and mathematics education for the period until 2015. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated August 7. 2013 under No. 538]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/561-2011-%D0%BF [in Ukrainian].
17. Stepanova, T.M. (2010). Indyvidualizatsiia i dyferentsiatsiia navchannia matematyky ditei starshoho doshkilnoho viku [Individualization and differentiation of mathematics education of older preschool children]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo» [in Ukrainian].
18. Stepanova, T.M. (2015). Navchaiemo matematyky: formuvannia elementarnykh matematychnykh uiavlen u ditei starshoho doshkilnoho viku [Teaching mathematics: the formation of elementary mathematical concepts in older preschool children]. Kyiv: Geneza [in Ukrainian].
19. Tatarynova, S.O. (2009). Formuvannia lohiko-matematychnykh poniat u starshykh doshkilnykiv u protsesi piznavalnoi diialnosti [The formation of logical and mathematical concepts in older preschoolers in the process of cognitive activity]. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].
20. Cherepania, N.I. & Krailo, N.S. (2019). Kharakterystyka sformovanosti matematychnykh uiavlen u doshkilnykiv [Characteristics of the formation of mathematical concepts in preschoolers]. Aktualni problemy navchannia i vykhovannia v umovakh intehratsiinykh protsesiv v osvitnomu ta naukovomu prostorakh – Actual problems of education and upbringing in the conditions of integration processes in educational and scientific spaces. Mukachevo: MDU [in Ukrainian].
21. Shcherbakova, K.Y. (2011). Metodyka formuvannia elementiv matematyky u doshkilnykiv [The method of forming elements of mathematics in preschoolers]. Kyiv: Vyd-vo Yevropeiskoho universytetu [in Ukrainian].
22. Iastrub, O.O. (2021). Synkhronizatsiia kompetentnostei doshkilnoi ta pochatkovoi osvity yak vymoha sohodennia [Synchronization of preschool and primary education competencies as a requirement today]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Issue 1 (48). P. 473–477 [in Ukrainian].
23. Margaret Burchinal, Tiffany Jamie Foster, Kylie Garber Bezdek, Mary Bratsch-Hines, Clancy Blair, Lynne Vernon-Feagansathe (2020). Family Life Project Investigators. School-entry skills predicting school-age academic and social-emotional trajectories. Early Childhood Research Quarterly. Vol. 51. 2nd Quarter 2020. P. 67–80. URL: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.08.004 [in English].

Переглядів анотації: 53
Опубліковано
2023-12-28
Як цитувати
Matvienko, S. (2023). ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ НА ЕТАПІ «ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ – ШКОЛА». Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 15-24. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2023-PP-3-15-24