РОЛЬ НІЖИНСЬКОЇ ВИЩОЇ ШКОЛИ У РОЗВИТКУ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ І МОЛОДІ В УКРАЇНІ В ХIХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ.
Анотація
У статті проаналізовано стан практики Ніжинської вищої школи щодо специфіки використання музики у виховній роботі із студентською молоддю. Зазначено, що великий вплив на даний процес визначали культурно-освітні традиції регіону – домашнє навчання музики, поєднання форм аматорської та професійної музичної освіти, збагачення духовного світу молоді засобами музичного мистецтва тощо. Із перших років заснування навчального закладу у ньому було створено особливу творчу атмосферу, яка сприяла розвитку здібностей студентів, пошуку засобів їхнього естетичного самовираження. Проаналізовано форми роботи зі студентами й зазначено, що в Ніжинській вищій школі студентська молодь упродовж десятиліть визначала власну активну позицію стосовно участі в формах позанавчальної діяльності (заняття театром, участь у богослужіннях, музичному просвітництві, етнографічних розвідках тощо). Вказано, що саме у цьому навчальному закладі яскраво простежується традиція проведення студентами музично-етнографічних розвідок, що визначально вплинуло їхню подальшу літературну або наукову діяльність. Автором
статті підкреслюється роль Ніжинської вищої школи у підтримці потягу студентів до музично-просвітницької та педагогічної роботи серед населення
міста, що особливо яскраво окреслилося на період початку ХХ століття, стало потужним фактором активізації суспільно-громадського життя в місті та
губернії. Вказано, що завдяки підтримці керівництва навчального закладу, музичне мистецтво у Ніжинському виші стало активним чинником особистісно-творчого розвитку студентів, формування їхньої громадянської свідомості. Зазначено, що за роки своєї діяльності Ніжинська вища школа завжди органічно вписувалася в європейський освітній простір. Спираючись на прогресивні та демократичні європейські моделі організації навчання і виховання, в практиці навчального закладу прослідковуються такі прогресивні тенденції, як виховання загальноосвіченої, музично обізнаної та творчої особистості; залучення вихованців до роботи в хорі, оркестрах, до участі в літературно-музичних виставах, урочистостях, музичному просвітництві.
Посилання
2. Volodchenko, Zh. M. & Samarina, S. I. (2005). Muzychno-pedahohichna dumka v osvitnikh ustanovakh m. Nizhyna (1900–1933 rr.) [Musical and pedagogical thought in educational institutions of Nizhyn (1900–1933)]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. M. Hoholia – Scientific notes of Nizhyn State University named after M. Gogol.
2. 130–137 [in Ukrainian].
3. Hryshchenko T. A. (1998). Stanovlennia ta rozvytok muzychno-estetychnoho vykhovannia v himnaziiakh Ukrainy (ХIХ – pochatok ХХ st.) [Formation and development of musical and aesthetic education in gymnasiums of Ukraine (XIX – early XX centuries)]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
4. Delo konferentsyy ystoryko-fylolohycheskoho ynstytuta kn. Bezborodko v Nezhyne ob ustroistve vokalno-lyteraturnykh vecherov. (1878–1879). [The case of teaching foreign languages and academic performance of students in high school Prince Bezborodko]. Viddil Derzhavnoho arkhivu Chernihivskoi oblasti v m. Nizhyni – Department of the State Archives of the Chernihiv region in Nizhyn. F. 1105. Op. 1. Spr. 118. 18 ark. [in Rassian].
5. Delo o prepodavanyy ynostrannыkh yazykov y uspevaemosty vospytannykov v hymnazyy kniazia Bezborodko. (1829). [The case of teaching foreign languages and academic performance of pupils at the Prince Bezborodko gymnasium]. Kantseliaryia Popechytelia Kharkovskoho uchebnoho okruha – Office of the Trustee of the Kharkiv educational district. F. 2162. Op.1, Spr. 549. 26 ark. [in Rassian].
6. Ernst, F. (1924). Kripatski kapely na Ukraini. [Serf chapels in Ukraine]. Muzyka: misiachnyk muzychnoi kultury – Music: a month of musical culture. Kyiv: Muz. tovarystvo im. Leontovycha. Ch. 1–3. 33–38 [in Ukrainian].
7. Lyleev, M. Y. (1902/1903). Kurs pedahohyky (konspekt lektsyi). [Course of pedagogy (lecture notes)]. Kyev: Typ. Frytsa [in Rassian].
8. Matvienko, S. I. (2008). Vykorystannia muzyky v pozaurochnii roboti z uchnivskoiu moloddiu Chernihivshchyny (kinets ХVIIІ – pochatok ХХ st.). Using music in extracurricual activities with pupils of chernigiv region (the end of the XIX century – the beginning of the XX century). Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho un-tu imeni Mykoly Hoholia – Scientific notes of Nizhyn State University named after M. Gogol. 2. 152–156 [in Ukrainian].
9. Matvienko, S. I. (2009). Muzychna osvita i vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi na Chernihivshchyni (ХVIIІ – ХIХ st.) [Musical education and upbringing of children and students in Chernihiv region (ХVIIІ – ХIХ st.)]. Nizhyn: Vyd-vo NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
10. Matvienko, S. I. (2010). Muzychna osvita ta vykhovannia ditei i molodi na Chernihivshchyni (ХVIIІ – ХIХ st.) [Musical education and upbringing of children and youth in Chernihiv region (ХVІІІ – ХІХ centuries.)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody – Hryhoriy Skovoroda Kharkiv National University. Kharkiv [in Ukrainian].
11. Matvienko, S. I. (2006). Rozvytok muzychno-pedahohichnykh idei v osvitnikh zakladakh Ukrainy (do XX st.). [Development of musical and pedagogical ideas in educational institutions of Ukraine (before the XX st.). Visnyk Kyivskoho mizhnarodnoho universytetu – Bulletin of Kyiv International University. 8. 224–234 [in Ukrainian].
12. Matvienko, Svitlana. (2016). Zaluchennia uchnivskoi molodi Chernihivshchyny do muzychnoi etnohrafii kraiu v ХIХ stolitti. [Attracting students of Chernihiv region to the musical ethnography of the region in the XIX century]. Nash ukrainskyi dim – Our Ukrainian home. 2. 54–59 [in Ukrainian].
13. Nezhynskaia zemskaia uprava. Perepyska so sluzhashchymy po narodnomu obrazovanyiu. (1909). [Nezhinsky district Council. Correspondence with employees of public education]. Viddil Derzhavnoho arkhivu Chernihivskoi oblasti v m. Nizhyni – Department of the State Archives of Chernihiv region in Nizhyn. F. 342. Op. 1. Spr. 1615. 205 ark. [in Rassian].
14. Pliashko, L. A. (1985). Horod, pysatel, vremia (nezhynskyi peryod zhyzny N. V. Hoholia) [City, writer, time (Nezhinsky period of Gogol's Life]. Kyev: Naukova dumka [in Ukrainian].
15. Prohrammy lyteraturno-muzykalnykh vecherov, sobrannykh F. D. Protsenko. (1902–1903). Programs of literary and musical evenings collected by F. D. Protsenko. Instytut rukopysu (IRNBUV m. Kyiv) Tsentralnoi naukovoi biblioteky im. V. Vernadskoho NAN Ukrainy (TsNB NAN Ukrainy m. Kyiv). F. 132 (Arkhyv F. D. Protsenko), Op. 4. Spr. 1. 9 ark. [in Russian].
16. Samoilenko, H. V. (2019). Vypusknyky Nizhynskoi vyshchoi shkoly – vidomi diiachi kultury. Graduates of Nizhyn Higher School – famous cultural figures. Literatura ta kultura Polissia – Literature and culture of Polissya. 98. 263–278 [in Ukrainian].
17. Samoilenko, H. V. (1999). M. Hohol i Nizhynska vyshcha shkola. Literatura ta kultura Polissia. Gogol and Nezhinskaya Higher School Seriia "Filolohichni nauky". 12. 15–21 [in Ukrainian].
18. Semchyshyn, M. (1993). Tysiacha rokiv ukrainskoi kultury. Istorychnyi ohliad kulturnoho protsesu [A thousand years of Ukrainian culture. Historical overview of the cultural process] (2d ed.). Kyiv: Phoenix [in Ukrainian].
19. Stoletye Chernyhovskoi hymnazyy 1805–1905. (1906). Kratkaia ystorych. zapyska, sostavlennaia M. T. Tutollynym [Centenary of Chernihiv gymnasium 1805–1905. Brief history note, compiled by M. T. Tutollines] Chernyhov: typ. hub. pravl. [in Russian].
20. Khainatskyi, A. F. (1877). Ynstytutskaia Sviato-Aleksandrovskaia tserkov v Nezhyne [St. Alexander's Institute Church in Nizhyn]. Chernyhovskaia hubernskaia typohrafyia. 124. (15 s. dop.). [in Russian].
Переглядів анотації: 81
Авторське право (c) 2020 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.