Вікові зміни навчально-пізнавальних інтересів учнів ІХ–ХІ класів

Ключові слова: навчально-пізнавальний інтерес, розвиток інтересів, вікова динаміка інтересів

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема динаміки розвитку навчально-
пізнавальних інтересів учнів протягом трьох останніх років навчання в школі.
Автором наголошено, що інтереси виступають дієвими мотивами поведінки і
діяльності людини. Вони стимулюють дії людини, направлені на подолання тих
чи інших життєвих труднощів, виступають важливою запорукою досягнення
поставлених цілей. Серед різноманітності інтересів важлива роль належить
навчально-пізнавальним інтересам людини. Вивчення закономірностей та умов
формування і розвитку даних інтересів є особливо важливим та актуальним для
сучасної психології. Формування та розвиток навчально-пізнавальних інтересів в
учнів передбачає не тільки максимальне врахування можливостей навчальних
дисциплін, реалізацію методичних вимог до їх викладання, а й психологічно
правильну побудову навчального процесу у відповідності з можливостями учнів
та вчителя (інтелектуальними, вольовими, та емоціональними). На основі
аналізу психолого-педагогічної літератури встановлено, що науковцями не
завжди належна роль відводиться висвітленню динаміки розвитку навчально-
пізнавальних інтересів учнів протягом трьох останніх років навчання в школі. В
результаті цього отримується дещо одностороння (статична) картина
розвитку навчально-пізнавальних інтересів учнів. У статті зазначено, що за
допомогою проведеного дослідження навчально-пізнавальних інтересів учнів ІХ-ХІ
класів у Ніжинській ЗОШ № 7 було встановлено, що навчально-пізнавальні інте-
реси особливо помітно виявляються у учнів лише випускних класів. Підкреслено,
що з віком учнів навчально-пізнавальні інтереси стають більш усвідомлюваними.
Це виражається (в порівнянні з дев’ятикласниками) у певному «раціоналізмі»
вибору майбутньої професії, покращується диференціація навчально-пізнаваль-
них інтересів. Одночасно посилюється загальне позитивне ставлення до нав-
чально-пізнавальної діяльності.

Посилання

1. Arkhypov, A.P. (1955). Zavysymost mezhdu znanyiamy uchashchykhsia y ykhuchebnymy ynteresamy [Relationship between students’ knowledge and their learning interests]. Moskva [in Russian].
2. Baram, D.P. (1984). Uchebnye y professyonalnye ynteresy vosmyklassnykov s razlychnymy osobennostiamy poznavatelnykh protsessov [Educational and professional interests of eighth-graders with different features of cognitive processes]. Voprosy psykholohyy – Questions of psychology, 2, 60–66 [in Russian].
3. Bozhovych, L.Y. (1968). Lychnost y ee formyrovanye v detskom vozraste [Personality and its formation in childhood]. Moskva: Prosveshchenye [in Russian].
4. Vyhotskyi, L.S. (1991). Pedahohycheskaia psykholohyia [Pedagogical psychology]. Moskva: Pedahohyka [in Russian].
5. Dzhevechka, A.V. (1981). Sootnoshenye uchebnykh ynteresov uchashchykhsia starshykh klassov s osobennostiamy ykh pamiaty y myshlenyia [Correlation of educational interests of high school students with the peculiarities of their memory and thinking]. Candidate’sthisis. Vylnius [in Russian].
6. Ylchukova N.V. (1971). Yzuchenye vozrastnoi dynamyky ustoichyvosty uchebnoho ynteresa [Studying the age dynamics of the stability of educational interest]. Candidate’s thisis. Moskva [in Russian].
7. Krupnyk, B.P. (1981). Uchebnye ynteresy shkolnykov kak faktor ykh khudozhestvennoho razvytyia [Schoolchildren's educational interests as a factor in their artistic development]. Novye yssledovanyia v psykholohyy – New research in psychology, 1, 24–29 [in Russian].
8. Morozov, N.F. (1955). Voznyknovenye y razvytye uchebnykh ynteresov u detei mladsheho shkolnoho vozrasta [The emergence and development of educational interests in children of primary school age]. Yzvestyia APN RSFSR – Izvestiya APN RSFSR [in Russian].
9. Morozova, N.H. (1979). Uchyteliu o poznavatelnom ynterese [To the teacher about cognitive interest]. Moskva: Znanye [in Russian].
10. Rubynshtein, S.L. (1989). Osnovy obshchei psykholohyy [Fundamentals of General Psychology]. Moskva: Pedahohyka [in Russian].
11. Fradkyna, F.Y. (1955). Rol yhry v formyrovanyy uchebnykh ynteresov [The role of the game in the formation of learning interests]. Yzvestyia APN RSFSR – Izvestiya APN RSFSR, 73. [in Russian].
12. Shchukyna, H.Y. (1971). Problema poznavatelnoho ynteresa v pedahohyke [The problem of cognitive interest in pedagogy]. Moskva: Pedahohyka [in Russian].
13. Shchukyna, H.Y. (1988). Pedahohycheskye problemy formyrovanyia poznavatelnykh ynteresov uchashchykhsia [Pedagogical problems of formation of cognitive interests of students]. Moskva: Pedahohyka [in Russian].

Переглядів анотації: 64
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
КоrоlV. (2022). Вікові зміни навчально-пізнавальних інтересів учнів ІХ–ХІ класів. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 69-74. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-69-74