ВПЛИВ НАВЧАЛЬНИХ ТА ПРОФЕСІЙНИХ ІНТЕРЕСІВ НА СВІДОМИЙ ВИБІР НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ 014 СЕРЕДНЯ ОСВІТА ТА 053 ПСИХОЛОГІЯ У НІЖИНСЬКОМУ ДЕРЖАВНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ МИКОЛИ ГОГОЛЯ
Анотація
У статті розглядається актуальна проблема дослідження навчальних та
професійних інтересів студентів-першокурсників, їх намірів та планів на
найближче майбутнє, впевненості у свідомому і обдуманому виборі професії.
Автором наголошено, що до цього часу не розроблено єдиного підходу до змісту
професійного самовизначення психологів та майбутніх вчителів закладів
середньої освіти, формування їх профорієнтаційної компетентності. На основі
аналізу психолого-педагогічної літератури встановлено, що вивчення навчаль-
них та професійних інтересів здобувачів вищої освіти першого року навчання
дозволить з’ясувати мотиви їх вступу на навчання, визначити «вузькі місця» у
профорієнтаційній роботі і профвідборі майбутніх психологів та вчителів,
допоможе краще побачити перспективи такої роботи, її ще нереалізовані резер-
ви, здійснити необхідні корективи у їх підготовку. За допомогою проведеного
дослідження встановлено, що позитивне емоціональне ставлення до професії
психолога не доповнюється знанням про реалії особливостей та складності
цього виду діяльності, ті проблеми, з якими постійно стикається практичний
психолог. Інтерес, готовність до роботи з людьми далеко не завжди доповню-
ється хоч би елементарним досвідом такої роботи, це швидше позначення
потенцій, ніж реалій діяльності. Значна частина студентів зв’язує свою майбут-
ню професію із власними особистими проблемами, які не можуть бути сильним і
дієвим мотивом у тривалому ставленні до професії психолога. На основі
встановлених особливостей навчальних та професійних інтересів розроблено
рекомендації щодо їх врахування в навчальному процесі у вищій школі. Підкреслено
важливість появи в школах факультативних навчальних дисциплін педагогіки та
психології, на яких учні мали б можливість ознайомитися з навичками практичної
роботи з людьми, розвивати в себе комунікативні уміння, та постійної взаємодії
закладів середньої і вищої освіти, наступності і послідовності у цій роботі.
Посилання
2. Zeer, Y.F. (2003). Psykholohyia professyonalnoho obrazovanyia [Psychology of professional education]. Moskva: Flynta [in Russian].
3. Protsko, Kh.V. (2009). Kharakterystyka kryteriiv ta rivniv sformovanostiproforiientatsiinoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv tekhnolohii [Characterization of the criteria and levels of formation of professional orientation competence of future technology teachers]. Visnyk Chernihiv-skoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Taras Shevchenko Chernihiv State Pedagogical University. Chernihiv: ChDPU [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 64
Авторське право (c) 2022 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.