ЛІТЕРАТУРНЕ НАВЧАННЯ В "ЗОНІ НАЙБЛИЖЧОГО РОЗВИТКУ"
Анотація
Статтю присвячено проблемі організації первинної навчальної діяльності школярів на уроках української літератури. Використавши психолого-педагогічне поняття Л. Виготського "зона найближчого розвитку", автор зупиняє свою увагу на важливому освітньому моменті, коли школярі з допомогою вчителя вперше опановують певні види опрацювання літературного матеріалу. Опираючись на розроблені в методиці навчання літератури шляхи аналізу художнього твору та вивчення історико-літературних джерел, він розкриває операційні механізми, які наявні в межах кожного шляху аналізу і які мають бути опановані протягом навчання в середній школі. У такий спосіб відбувається спроба вибудувати гранично малі освітні цілі (мікрозавдання), досягнення яких сприяє формуванню всієї системи літературно-дослідницьких знань та умінь школярів. Це дозволяє узгодити проблему "найближчого розвитку" учнів з цілим рядом інших, що виникають у межах здобуття школярами літературної освіти, зокрема системності та послідовності навчального процесу, його цілеспрямованості, точності у визначенні дидактичних завдань, психологічної зумовленості. За версією автора, під час планування вивчення літератури повинно відбуватися окреслення масштабних навчальних завдань, після чого їх максимальна деталізація. Аналогічний підхід треба застосовувати й до вироблення алгоритму навчального процесу, який слід розглядати як значну систему логічно вмотивованих послідовних кроків. Крім того, автор статті розкриває поведінкову стратегію вчителя та учнів у цей час, підкреслюючи роль керівних настанов словесника, демонстрації ним дослідницьких дій, наслідувальності та повторюваності з боку учнів. Він наголошує: навчальний успіх значною мірою залежить від того, наскільки ефективною буде робота в момент перебування учнів у "зоні найближчого розвитку", що дозволить сформувати первинні знання та уміння, а пізніше перевести їх в "актуальний розвиток", тобто закріпити на рівні постійних
психологічних здобутків. Під цим кутом розглядаються особливості проведення як окремих навчальних ситуацій, так і організації уроків, їх навчальних етапів.
Посилання
2. Vygotskij, L. (1991). Dinamika umstvennogo razvitija shkolnikov v svazi s obucheniem [The dynamics of mental development of schoolchildren in connection with learning]. Vygotskij L.Pedagogicheskija psihologija. Mosckov: Pedagogika. 391–410 [in Rassian].
3. Datlenko, T. I. (2019). Analiz hudozhnogo tvoru ta interpretazcijna dijalnist jak vazhlyvyj skladnyk literaturnoji osvity uchniv [Analysis of a fiction text and interpretive activity as an important of students’ literary education]. Pedagogichni nauky. Vol. LXXXVI. 119–123 [inUkrainian].
4. Zaretckij, V. K. (2007). Zona blizhajshego razvitija: o chem ne uspel napisat Vygotskij [The zone of proximal development: what Vygotsky did not time to write about]. Kulturno-istoricheskaja psihologija 3. 96–104 [in Rassian].
5. Mhytaran, O. D. (2015). Filosofsko-literaturoznachi aspekty rozvytku chytatsryh zdibnostej uchniv [Philosophical and literary aspects of the development of students’ reading skills]. ScienceRise 12/5(17). 53–60 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 115
Авторське право (c) 2020 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.