ДИДАКТИЧНІ ІГРИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ

  • Y. Bondarenko доктор педагогічних наук, професор кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: гра, літературно-дослідницька робота, літературно-творча робота

Анотація

гровий компонент – невід’ємна частина навчального процесу в цілому, яка підвищує його ефективність. Проте існує необхідність осмислити його
особливості та способи застосування, виходячи зі специфіки літератури як дисципліни шкільного циклу. Автор статті, спираючись на численні практичні напрацювання, наявні у фаховій періодиці, ставить перед собою завдання здійснити теоретичне обґрунтування дидактичної ролі гри в процесі застосування основних видів навчальної діяльності, які можливі на роках літератури. Взявши за основу літературно-дослідницьку та літературно-творчу роботу школярів, він окреслює способи використання гри, усвідомлюючи завдання, які стоять перед кожним зі шляхів опрацювання художнього матеріалу. У статті представлено достатньо широкий спектр ігрової діяльності в межах подієвого, композиційного, хронотопного, пообразного, словесно-образного, проблемно-тематичного, ідеаційно-концептуального, філософського, жанрового та структурно-стильового шляхів аналізу художніх творів, таким чином узгоджено її особливості із власне предметною специфікою навчального процесу. Сюжет літературної гри, за версією автора статті, завжди зумовлений логікою названих шляхів вивчення літератури, які визначають зміст, мету, послідовність дій, які виконують школярів. У такий спосіб гра допомагає розвивати такі суто літературознавчі компетенції учнів: структурувати сюжет літературного тексту, досліджувати його розвиток, виявляти в ньому подієву послідовність та причиново-наслідкові зв᾽язки, деталізувати композиційні частини та хронотопні утворення, здійснювати відповідні спостереження над ними, вивчати психологічні особливості образів персонажів, засоби творення героїв, заглиблюватися в мовну тканину тексту, установлювати тематично споріднені літературні твори, демонструвати знання із жанроутворення та стильової природи мистецтва слова.

Посилання

1. Vyujnskij, L. Igra i jejo rol v psihologicheskom razvitii rebonka [Play and its role in the psychological development of the child] URL: https://detsad90.perm.prosadiki.ru/media/2019/03/05/1273622 113/Vy_gotskij_L.S.- _IGRA_I_EE_ROL_V_PSIXICHESKOM_RAZVITII_REBENKA.pdf [in Rassian].
2. Ivanova, L.I. (2003). Igrova dijalnist molodshyh shkolariv jak zasib formuvanna literaturnyh ponat na urokah chytanna [Play activities of junior schoolchildren as a means offorming literary concepts in reading lessons]. Ukrajinska mova i literature v shkoli – Ukrainian language and literature at school, 4, 31–34 [in Ukrainian].
3. Ivanova, L. & Petuh, O. (2006). Literaturoznavcha robota u 1–4 klasah [Literary work in grades 1–4]. Pochatkova osvita – Primary education, 8, 13–16 [in Ukrainian].
4. Kazakov, I. Igrovye metody obuchenija v programirovanii [Game teaching methods in programming] URL: https://www.ucheba.ru/ article/6371 [in Rassian].
5. Lutsiv, S. (2014). Literaturna gra jak zasib rozvytku chytatskogo krugozoru molodshyh shkolariv [Literary game as a means of developing the reading outlook of junior schoolchildren]. Aktualni pytanna gumanitarnyh nauk – Current issues of the humanities [in Ukrainian].
6. Malanina, N.A. (2013). Igra v pedagogicheskoj sisteme A.S.Makarenko [Game in the pedagogical system of A.S. Makarenko]. Sovremennaja vysshaja shkola: innovatsionnyj aaspect – Modern higher education: an innovative aspect, 2, 113–116 [in Rassian].
7. Makarenko, A.S. (1951). Igra. Makarenko A.S. O vosritanii molodozhi [About youth education]. Moscow: Vsesojuznoe uchebno-pedagogicheakoe izdatelstvo Trudrezervizdat [in
Rassian].
8. Melnyk A. (2005). Igry na urokah zarubizhnoji literatury [Games in lessons of foreign literature]. Vsesvitna literature v serednih navchalnyh zakladah Ukrajiny – World literature in secondary schools of Ukraine, 6, 20–24 [in Ukrainian].
9. Melnyk, A. (2005). Kulturologichni j psyhologo-pedagogichni osnovy vykorystanna navchalno-igrovoji dijalnosti pid chas vyvchenna literatury u 5–7 klasah [Cultural and psychological-pedagogical bases of use of educational and game activity during studying of the literature in 5–7 classes]. Vsesvitna literature v serednih navchalnyh zakladah Ukrajiny – World literature in secondary schools of Ukraine, 2, 32–34 [in Ukrainian].
10. Melnyk, A. (2006). Literaturna gra jak pryjom analizu hudozhnogo tvoru [Literary game as a method of analysis of a work of art]. Gumanitarnyj visnyk DVNZ «Perejaslav- Hmelnytskyj derzhavnyj pedagogichnyj universynen imeni Grygorija Skovorody» – Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Ternopil: Vydavnytztvo Aston [in Ukrainian].
11. Melnyk, A. (2008). Psyhologo-pedagogichni zasady vykorystanna navchalno-igrovoji dijalnosti v protzesi vyvchenna zarubizhnoji literatury [Psychological and pedagogical principles of using educational and game activities in the process of studying foreign literature]. Svitova literatura na perehresti kultur i tzyvilizatzij – World literature at the crossroads of cultures and civilizations [in Ukrainian].
12. Pyhtina, N.P. (2007). Pedagogika gry [Game pedagogy]. Nizhyn: Vydavnytztvo NDU im. M. Gogola, 2007 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 32
Опубліковано
2022-03-02
Як цитувати
Bondarenko, Y. (2022). ДИДАКТИЧНІ ІГРИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 33-42. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-4-33-42

Інші статті автора: