ПРОЄКТИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА
Анотація
Сучасний етап розвитку інформаційного суспільства вимагає нових підходів до підготовки вчителів загальноосвітньої школи, здатних адаптуватися до змін, що відбуваються в системі шкільної освіти, які володіють фаховими знаннями, інноваційними технологіями та здатністю використовувати їх у майбутній професійній діяльності. У статті розкрито проблему формування інформаційної компетентності майбутнього вчителя-філолога шляхом використання проєктних технологій в умовах дистанційного навчання. Чітко окреслено проблему вироблення інформаційної компетентності та її роль у підготовці майбутніх учителів-філологів на засадах компетентнісного навчання. Здійснено аналіз різних наукових підходів до визначення поняття "інформаційна компетентність", його складників, виділено групи інформаційних умінь і навичок, які сприяють формуванню здатності усвідомлювати потребу в інформації, виявляти та відновлювати втрачену інформацію, розробляти стратегії її пошуку, добору, порівняння, оцінки, систематизації, творчої обробки та відтворення тощо. Автори статті роблять акцент на впровадженні проєктних технологій в умовах дистанційного навчання студентів-філологів. У зв’язку з цим основну увагу приділено визначенню змісту методу проєктів, різних підходів до класифікації проєктів у педагогіці та лінгводидактиці. У статті розкрито методику роботи над різними типами проєктів (дослідницьким, творчим, рольовим, прикладним тощо), які можна реалізувати на заняттях із лінгводидактики у вищій школі, подано теми проєктів, які слугують засобом формування інформаційної компетентності, на конкретних прикладах представлено етапи роботи над різними видами проєктів.
Посилання
2. Gendyna, N. Y. (1997). Informacyonnaja kul’tura i ynformacyonnoe obrazovanye. Informacyonnoe obschestvo: kul’turologycheskye aspekty i problemy [Informational culture and informational education. Informational society: culturological aspects and problems]. Mezhdunar. nauchn. konf. – International scientific conference. Krasnodar [in Ukrainian].
3. Golub, N. B., Novos’olova, V. I., Shelehova, G. T. & Jarmoljuk, A. V. (2017). Navchannja ukrajins’koji movy uchniv 5 klasu na zasadah kompetentnisnogo pidhodu
[Teaching the Ukrainian language to pupils of the 5th form on the basis of competence approach]. Kyiv: VD "Sam" [in Ukrainian].
4. Golub, N. M. & Procenko, L. I. (2012) Rol’ metodu proektiv u fahovij pidgotovci majbutnih uchyteliv ukrajins’koji movy (do metodyky vykladannja u vyschij shkoli) [The role of project method in professional training of future teachers of the Ukrainian language]. Naukovi zapysky – Proceedings. 7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2012_7_27 [in Ukrainian].
5. Goncharenko, S. C. (1997). Ukrajins’kyj pedagogichnyj slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid’ [in Ukrainian].
6. Drokina, A. S. (2020). Formuvannja informacijnoji kompetentnosti majbutnih uchyteliv pochatkovoji shkoly v procesi profesijnoji pidgotovky [Formation of information competence of future teachers of primary school in the process of professional training] Extende abstract of Doctor’s thesis. Harkiv: Ukrajins’ka inzhenerno-pedagogichna akademija [in Ukrainian].
7. Karbovanec’, O., Kuruc, N., Golub, N. & Majorosh, A. Metod proektiv – suchasna pedagogichna tehnologija navchannja osvitnih zakladiv riznyh rivniv [Project method as a modern pedagogical teaching technology in educational establishments of various levels]. URL: http://www.nbuv. gov.ua/old_jrn/natural/Nvuu/Ped/2008_15/karbovanets42.pdf [in Ukrainian].
8. Karlins’ka, Ja. (2011). Profesijna pedagogichna osvita: kompetentnisnyj pidhid [Professional pedagogical education: competence approach]. O. A. Dubasenjuk (Eds.). Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
9. Koncepcija Novoji ukrajins’koji shkoly [The concept of a new Ukrainian school]. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compress [in Ukrainian].
10. Kucheruk, O. A. (2013). Pedagogichni tehnologiji v lingvometodychnij pidgotovci vchytelja-filologa [Pedagogical technologies in linguomethodical training of a teacher-philologist]. Naukovyj chasopys NPU imeni M. P. Dragomanova – Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Dragomanova. 20 (30) [in Ukrainian].
11. Pjehota, O. M., Kiktenko, A. З. & Ljubars’ka, O. M. (2001). Osvitni tehnologiji [Educational technologies]. Kyiv: A.S.K [in Ukrainian].
12. Polat, E. (2004). Metod proektov: typologyja i struktura [Project method: typology and structure]. Luchshye stranycy pedagogycheskoj pressy – The best pages of the pedagogical press. 1. 9–17 [in Russian].
13. Polat, E.S. (2000). Novye pedagogycheskye i informacyonnye tehnologii v sisteme obrazovanyja [New pedagogical and informational technologies in the system of education]. Moscow [in Ukrainian].
14. Praktykum z metodyky navchannja movoznavchyh dyscyplin u vyschij shkoli [Manual in methods of teaching philological subjects in higher school]. (2015). O. Goroshkinoji & S. Karamana (Ed.) [in Ukrainian].
15. Pryschepa, T. A. Informacyonnaja kompetentnost’ kak pedagogycheskaja kategoryja [Informational competence as a pedagogical category]. Otkrytyj klass. Setevye obrazovatel’nye soobschestva – The open class. Online educational communities. URL: http://www.openclass.ru/node/434274 [in Ukrainian].
16. Rybyna, O. (2004). Proektnaja dejatel’nost’ [Project activity]. Luchshye stranycy pedagogycheskoj pressy – The best pages of the pedagogical press. 1 [in Russian].
17. Taran, Z. (2004). Transformacija roli pedagoga v upravlinni tvorchymy ta praktyko-orijentovanymy proektamy [Transformation of the teacher’s role in guiding creative and practice-oriented projects]. Vidkrytyj urok – Open lesson. 5/6 [in Ukrainian].
18. Hutorskoj, A. V. (2003). Dydaktycheskaja evrystyka. Teoryja y tehnologyja kreatyvnogo obuchenyja [Didactic heoristics. Theory and technology of creative communication]. Moscow: Yzd-vo MGU [in Russian].
19. Cin’ko, S. V. (2015). Pidgotovka vchyteliv novogo formatu z pozycij uprovadzhennja STEM-osvity v Ukrajini [Training of teachers of a new format in the process of implementation of STEM-education in Ukraine]. STEM-osvita ta shljahy jiji vprovadzhennja v navchal’no-vyhovnyj process – STEM-education and ways of its implementation in the educational process. Ternopil’: TOKIPPO [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 171
Авторське право (c) 2020 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.