МУЗИЧНА РЕЦЕНЗІЯ ЯК ЖАНР ТЕКСТУ

  • N. Holub кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
  • S. Tsinko кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української мови, літератури та методики навчання Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка
  • A. Holub магістрантка 2-го курсу факультету іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: музична рецензія як жанр твору, музичний альбом, особливості музичних рецензій

Анотація

У науковій розвідці розкрито актуальну проблему трансформації жанру музичної рецензії, починаючи з 90-х років ХХ ст. до сучасності. У результаті вивчення лінгвістичної літератури виявлено, що цей процес пов’язаний із розвитком музичної індустрії, появою нових музичних альбомів, розширенням молодіжної аудиторії, яка потребує професійного аналізу музичних напрямів. З’ясовано, що на сучасному етапі поглиблюється інтерес до дискурсу як процесу комунікації в Інтернет-мережі. При цьому молодь потребує фахового підходу до розгляду музичних новинок, легких для сприйняття, доступних за змістом та формою музичних рецензій. Проаналізовано різні підходи до дефініції терміна «музична рецензія», схарактеризовано цей жанр лінгвістичного тексту, визначено критерії класифікації, порушено актуальну проблему вдосконалення змісту музичних рецензій як жанру тексту. Здійснено аналіз жанрових ознак, визначено основні особливості сучасних музичних рецензій у засобах масової інформації (зменшення аналітичної складової, поглиблення інформаційного компонента, спрямованість на зацікавлену аудиторію, мультимедійність як позитивний крок на шляху трансформації жанру). Автори статті також наголошують на підготовці компетентного, всебічно розвиненого мовця, носія української культури, здатного сприймати культуру інших народів та вступати з ними в комунікацію. У зв’язку з цим зроблено акцент на формуванні загальнокультурної грамотності як одного зі шляхів вироблення в школярів мистецьких смаків, критичного мислення, оцінного ставлення до творів мистецтва. У статті розкрито методику роботи над відгуком про твір мистецтва на уроках української мови в 11-му класі. Також показано відмінності між музичною рецензією та відгуком про твір мистецтва як жанрами робіт із розвитку мовлення, розкрито специфіку відгуку про музичний твір, визначено його структуру, запропоновано систему емоційних характеристик на допомогу учням. Лінгводидакти акцентують увагу на виробленні критичного мислення в учнів старшої школи та інноваційних підходах, які доцільно застосовувати в роботі над відгуком про твір мистецтва.

Посилання

1. Abramova, O., Horban, A. & Tereshchuk, A. (2021). Osoblyvosti zastosuvannia nestandartnykh urokiv u osvitnomu protsesi. Informatsiini tekhnolohii v osviti ta nautsi [Peculiarities of the use of non-standard lessons in the educational process. Information technology in education and science]. Melitopol: FOP Odnoroh T.V. [in Ukrainian].
2. Vartanova, E.L. (1999) K chemu vedet konverhentsyia SMY? [Where does media convergence lead?]. Ynformatsyonnoe obshchestvo – Information society, 5, 11–14 [In Russian].
3. Holub, N.M. (2006). Rozvytok zviaznoho movlennia zasobamy muzyky ta zhyvopysu [Developing communication skills through music and painting]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
4. Holub, N. (2018). Shliakhy formuvannia natsionalnykh tsinnostei v uchniv 5–7 klasiv na urokakh ukrainskoi movy [Ways to promote national values in grades 5–7 in Ukrainian language classes]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia – Scientific Notes of Nizhyn State University named after Mikoli Gogol, 4, 58–66 [in Ukrainian].
5. Hurevych, S.M. (2004). Hazeta: vchera, sehodnia, zavtra: uchebnoe posobye dlia vuzov [Newspapers: yesterday, today, tomorrow: a textbook for universities]. Moscow: Aspekt Press [in Russian].
6. Demchuk, M.A. (2017). Tendentsyy razvytyia sovremennoi muzykalnoi retsenzyy [Trends in contemporary music review]. Medyasreda – Media environment, 12, 132–135 [in Ukrainian].
7. Kysil, K. Yak pysaty muzychnu retsenziiu: viziia Ihoria Panasova [How to write a musical review: an insight y Ihor Panasov]. URL: https://ms.detector.media/maister-klas/- post/16138/2016-02-26-yak-pysaty-muzychnu-retsenziyu-viziya-igorya-panasova [in Ukrainian].
8. Kovalova, O. A. (2014). Model sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti [Model of socio-communicative competence]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti – Enlightenment and development of the gifted specialty, 11, 27–33 [in Ukrainian].
9. Krykunov, Yu.A. (1976). Retsenzyia v hazete [Newspaper review]. Moscow [in Russian].
10. Kroichyk, L.E. Osnovy tvorcheskoi deiatelnosty zhurnalysta [Fundamentals of creative journalism]. URL: http://evartist.narod.ru/text5/58.htm/
11. Malchevskaia, E.A. (2011). Transformatsyia zhanra retsenzyy [Transformation of the review genre]. Vesnik BDU – Transformation of the review genre, 1, 74–77 [in Russian].
12. Nabyeva, E.A. (2010). Otsenochnost v zhanre retsenzyy: lynhvystycheskyi y prahmatycheskyi aspekty (na materyale «Lyteraturnoi hazety» y rehyonalnoi parlamentskoi hazety «Tiumenskye yzvestyia» postsovetskoho peryoda 1993–1995 y 2003–2005 hh.) [Valuation in the Review Genre: Linguistic and Pragmatic Aspects (on the Literaturnaya Gazeta and the Tyumenskiye Izvestia regional parliamentary newspaper of the post-Soviet period of 1993–1995 and 2003–2005)]. Extended abstract of Doctor’s. Tiumen: THU [in Russian].
13. Naidiuk, O.M. (2019). Transformatsiini protsesy u zhanrakh muzychnoi krytyky (za materialamy ukrainskoi presy 1990–2005 rokiv) [Transformation Processes in Genres of Musical Criticism (Ukrainian Press, 1990–2005)]. Candidate’s thesis. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P. I Chaikovskoho [in Ukrainian]
14. Ostapenko, N.M., Symonenko, T.V. & Rudenko, V.M. (2011). Tekhnolohiia suchasnoho uroku ridnoi movy [Modern language lesson technology]. Kiyv: Akademiia [in Ukrainian].
15. Ptushko, L. A. (2010). Muzykalnaia zhurnalystyka: ot teoryy k praktyke [Music journalism: from theory to practice]. Znanye. Ponymanye. Umenye – Knowledge. Understanding. Skill, 1, 117–121 [in Russian].
16. Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of Ukrainian Ukrainian Language]. (1970). Vols. 1–11, Vol. 1, 573 [in Ukrainian]
17. Sorokyn, Yu.A. & Tarasov, Ye.F. (1990). Kreolyzovannye teksty y ykh kommunykatyvnaia funktsyia [Creolised texts and their communicative function]. Zhurnalystyka y massovye kommunykatsyy – Journalism and mass communications, 180–186 [in Russian].
18. Tertychnyi, A.A. (2011). Zhanry peryodycheskoi pechaty [Genres of periodicals]. Moscow [in Russian].
19. Ukrainska mova. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu movoiu navchannia. 10–11 klasy. Riven standartu [Ukrainian Language. The programme for general secondary schools with the Ukrainian language of instruction. Grades 10–11. Standard level]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-- programi-dlya-10–11-klasiv (data zvernennia: 10.11.2021).
20. Urok rozvytku zviaznoho movlennia v 11 klasi. Vidhuk na muzychnyi tvir (Liudvih van Betkhoven. Sonata № 14 («Misiachna») [Lesson on the development of communication skills in Year 11. Review of a musical work (Ludwig van Beethoven. Sonata No. 14 («The Millennium»)]. URL: https://blanki-ua.com.ua/other/5995/index.html.
21. Fomyna, V.A. (2011). Kynoretsenzyia v systeme dyskursnykh vzaymodeistvyi [Film review in the system of discourse interactions]. Yzvestyia SPbHEU – Izvestiya SPbGEU [in Russian].
22. Tsybulko, O.S. (2019). Dukhovni vymiry suchasnoi osvity [The spiritual dimension of modern education]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka – Spirituality of personality: methodology, theory and practice, 6 (93), 290–300. Severodonetsk [in Ukrainian].
23. Tsinko, S., Kovalova, O. & Rekun, L. (2007). Innovatsiini metody v navchanni ridnoi movy [Innovative methods in teaching Russian language]. Ukrainska mova i literatura v shkoli – Ukrainian language and literature at school 2, 9–13 [in Ukrainian].
24. Tsinko, S.V. (2020). Metody ta pryiomy rozvytku krytychnoho myslennia uchniv u konteksti innovatsiinoho pidkhodu [Methods and techniques for developing critical thinking of students in the context of innovative approach]. Stratehichni priorytety filolohii y linhvodydaktyky v umovakh reformuvannia osvitnoi systemy v Ukraini – Strategic priorities of philology and language teaching in the conditions of educational system reforming in Ukraine. Starobilsk: Luhan. nats. un-t imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
25. Chermenskaia, H.H. (1985). Razvytye teatralnoi krytyky v obshchepolytycheskoi presse nachala XX veka [The development of theatre criticism in the general political press of the early twentieth century]. Vestn. Mosk. un-ta ym. M. V. Lomonosova – Vestn. Moscow. un-ta im. MV Lomonosov, 6, 21–30 [In Russian].
26. Erman, V.A. & Ermakova, A.V. Osobennosty realyzatsyy dyskursa slushatelia v tekste muzуkalnoi retsenzyy [Peculiarities of the realisation of listener discourse in the text of a music review]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-realizatsii-diskursa- slushatelya-v-tekste-muzykalnoy-retsenzii/viewer.

Переглядів анотації: 144
Опубліковано
2022-03-02
Як цитувати
Holub, N., Tsinko, S., & Holub, A. (2022). МУЗИЧНА РЕЦЕНЗІЯ ЯК ЖАНР ТЕКСТУ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 43-53. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-4-43-53