ДИТИНА-ЖЕРТВА БУЛІНГУ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ

Ключові слова: булінг, жертва булінгу, заклад освіти

Анотація

У статті розглянуто проблему соціально-педагогічної допомоги дітям-жертвам
булінгу. Її метою є аналіз змісту соціально-педагогічної допомоги дітям-жертвам
булінгу в умовах закладу освіти. Представлено різні позиції щодо явища булінгу
та булінг-структури. Проаналізовано особливості та характеристики дітей-
жертв булінгу. Представлено портрет потенційної жертви булінгу через
визначення типових ознак жертви булінгу, емоційного фону та особливостей
поведінки жертв булінгу. Наведено характеристику типів жертв булінгу (пасив-
на, провокативна, хронічна), симптоматику булінгу, ознаки впливу на здоров’я
дітей, наслідки у майбутньому дорослому житті.
Визначено, що допомога дітям-жертвам булінгу є важливим напрямом соціально-
педагогічної роботи, має бути комплексною і різнорівневою, не обмежуючись
лише роботою з дитиною, яка стала жертвою шкільного булінгу. Проаналізовано
етапи соціально-педагогічної допомоги: діагностичний; індивідуальна допомога
жертвам булінгу; групова робота, яка опирається на систему взаємодії учнів,
класного керівника, вчителів і класу, батьків учасників булінгу. З’ясовано, що
соціально-педагогічна робота з жертвами булінгу має здійснюватися із викорис-
танням як традиційних, так і інноваційних методів роботи: бесіди, індивідуальні
консультації, корекційно-розвивальні заняття, групові заняття з елементами
тренінгу, години спілкування та ін.
Оскільки булінг є навмисним, груповим, усвідомленим і організованим процесом,
він не може бути припинений без втручання фахівців (педагогів, психологів,
соціальних педагогів) і батьків. Це передбачає цілеспрямовану антибулінгову ро-
боту, що вимагає залучення всіх наявних ресурсів закладу освіти і оточення
дитини.

Посилання

1. Kachmar, O. (2017). Fenomen ahresii v sotsiokulturnii dynamitsi: sotsialno-filosofskyi
analiz [The phenomenon of aggression in socio-cultural dynamics: socio-philosophical analysis].
Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
2. Lishchynska, O.A. (2010). Profilaktyka psykholohichnoho nasylstva v simi ta v
osvitnomu seredovyshchi [Prevention of psychological violence in the family and in the
educational environment]. Natsionalna akademiia nauk pedahohichnykh nauk Ukrainy. Instytut
sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
3. Poperedzhennia nasylstva v zakladakh osvity. (2020). [Prevention of violence in
educational institutions]. Kyiv: Blahodiinyi fond «Zdorovia zhinky i planuvannia simi» [in
Ukrainian].
4. Pro bulinh (tskuvannia) ta yak yoho podolaty. (2020). Ditiam, molodi ta doroslym pro
vazhlyve [About bullying and how to overcome it. For children, young people and adults about
the important]. Kyiv: DU «Derzhavnyi instytut simeinoi ta molodizhnoi polityky» [in Ukrainian].
5. Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo protydii
bulinhu (tskuvanniu) [About modification of some legislative acts of Ukraine concerning
counteraction to bullying (harassment)]. Zakon Ukrainy vid 18.12.2019 roku № 2657-VIII. URL:
https://pedpresa.ua/196889-nabuv-chynnosti-zakon-shhodo-protydiyi-bulingu.html [in Ukrainian].
6. Beck, K. (2018). Bullying in German Schools: The School Social Work Role.
International Network for School Social Work. URL: https://www.talentia.fi/kouluku-raattorit/wpcontent/
uploads/sites/23/2018/08/Newsletter-April-2018-.pdf [in English].
7. Leyman, H. (1990). Mobbing and psychological terror at workplaces. Violence and
Victims, 5, 119–126 [in English].
8. Robinson, G. & Maines, B. (2008). Bullying: A Complete Guide to the Support Group
Method. SAGE Publications [in English].

Переглядів анотації: 61
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Lisovets, O., & Lisovets, O. (2022). ДИТИНА-ЖЕРТВА БУЛІНГУ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 18-26. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-18-26