ОСНОВИ ТРЕНІНГУ ЯК ОСОБЛИВОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Ключові слова: освітній процес, інтерактивне навчання, тренінг

Анотація

В останні роки в роботах науковців багато уваги приділяється впровадженню
активних форм навчання при підготовці майбутніх фахівців, серед яких особливо
виділяють навчальний тренінг, який стає невід’ємною частиною освітнього
процесу у закладі вищої освіти. Тренінг нині є універсальним методом для бага-
тьох наукових сфер, оскільки дає можливість вченим-практикам швидко знахо-
дити розв’язання великої кількості проблем, актуальних для сьогодення. Його
важливість полягає в ефективності розв’язання завдань, пов’язаних з тренуван-
ням навичок спілкування, умінням контролювати свої емоції, пізнання та сприй-
няття свого внутрішнього світу, особистісного та професійного зростання.
Доведено, що на сьогодні в психолого-педагогічній літературі тренінг виступає
як одна з групових форм роботи над розвитком особистості, тому саме понят-
тя «тренінг» поєднує в собі чимало методик, побудованих на різних теоретичних
підґрунтях. На сьогодні поняття тренінгу не має єдиного універсального визна-
чення.
У статті проаналізовано суть поняття тренінг, уточнено поняття навчальний
тренінг, який визначаємо як це спеціально організовану форму навчального
процесу та відповідний спосіб розвитку здібностей особистості до навчального
процесу, в ході якого відбувається оволодіння нею різними видами діяльності,
зокрема і професійною.
Тлумачення поняття тренінг проводилось через декілька парадигм, а саме:
тренінг як своєрідна форма «дресури»; тренінг як процес тренування, результа-
том якого є формування умінь і навичок ефективної поведінки особистості;
тренінг як форма активного навчання індивіда, метою якого виступає передача
психолого-педагогічних знань, а також розвиток деяких умінь і навичок; тренінг
як метод створення умов для саморозкриття учасників і самостійного пошуку
ними способів вирішення власних психологічних проблем.
Визначено та деталізовано ознаки тренінгу: групова робота на ряді принципів;
націленість на соціально-психологічну допомогу учасникам групи в саморозвитку;
наявність сталої, постійної групи учасників, котрі періодично збираються на
зустрічі; певна просторово-часова організація; в груповій роботі акцент зосере-
джений на взаєминах між учасниками групи, які розвиваються та аналізуються в ситуації «тут і тепер»; використання активних методів групової роботи;
об’єктивація суб’єктивних почуттів і емоцій учасників групи відносно один одного
відбувається в групі, вербалізована рефлексія; атмосфера розкутості і свободи
спілкування між учасниками, клімат психологічної безпеки; реалістичність
використовуваного матеріалу в роботі з групою під час занять; персоніфікація;
зворотний зв’язок; корекція розуміння учасниками матеріалу під час роботи в
групі; відсутність соціального тиску; конфіденційність; рівні умови для всіх
учасників тренінгу.

Посилання

1. Balakhtar, V.V. (2015). Sotsialno-psykholohichnyi treninh i manipuliatsiia [Sociopsychological training and manipulation]. Bukov. derzh. finans.-ekon. un-t. Vyzhnytsia: Cheremosh [in Ukrainian].
2. Bondarieva, L.I. (2005). Model orhanizatsii navchalnoho treninhu v vyshchomu navchalnomu zakladi ekonomichnoho profiliu [A model of the organization of educational training in a higher educational institution of an economic profile]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity – Pedagogy and psychology of professional education, 4, 58–66 [in Ukrainian].
3. Bondarieva, L.I. (2005). Navchalnyi treninh u systemi metodiv ekonomichnoho navchannia [Educational training in the system of economic education methods]. Nauka i suchasnist – Science and modernity. Kyiv: NPU im. M.P. Drahomanova [in Ukrainian].
4. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. (2001). V.T. Busel (Ed.). Kyiv; Irpin: VTF "Perun" [in Ukrainian].
5. Vykorystannia interaktyvnykh metodiv ta multymediinykh zasobiv u pidhotovtsi pedahoha [Use of interactive methods and multimedia tools in teacher training]. (2003). Kamianets-Podilskyi: Abetka-NOVA [in Ukrainian].
6. Vykorystannia treninhiv u profesiinii pidhotovtsi kompetentnykh fakhivtsiv z informatyky [The use of trainings in the professional training of competent informatics specialists]. (2011). Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly – Psychological and pedagogical problems of the village school. (Pobirchenko N.S. (Ed.)). Uman: PP Zhovtyi [in Ukrainian].
7. Orhanizatsiia i metodyka sotsialno-pedahohichnoho treninhu [Organization andmethodology of socio-pedagogical training]. (2011). O.M. Shevchuk (Ed.). Uman: PP Zhovtyi [inUkrainian].
8. Profesiina osvita [Professional education]. (2000). N.H. Nychkalo (Eds.). Kyiv: Vyshcha shk. [in Ukrainian].
9. Psykholohiia sotsialnoi roboty [Psychology of social work]. (2010). Yu.M. Shvalb (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].
10. Treninhovi tekhnolohii navchannia z ekonomichnykh dystsyplin [Training technologies of education in economic disciplines]. (2006). H.O. Kovalchuk, N.Yu. Butenko, M.V. Artiushyna ta in. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
11. Fedorchuk, V.M. (2014). Treninh osobystisnoho zrostannia [Personal growth training]. V.M. Fedorchuk (Ed.). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
12. Tsiuman, T.P. (2004). Treninh yak forma pidhotovky sotsialnykh pedahohiv do profesiinoi diialnosti [Training as a form of training of social pedagogues for professional activity]. Problemy pedahohichnykh tekhnolohii – Problems of pedagogical technologies, 3–4, 166–171 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 53
Опубліковано
2022-12-22
Як цитувати
Hordienko, T., & Filonenko, O. (2022). ОСНОВИ ТРЕНІНГУ ЯК ОСОБЛИВОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 96-104. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-96-104