ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ВАЖЛИВА ІНТЕГРАЛЬНА ЯКІСТЬ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • L. Bobro кандидат педагогічних наук, асистент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-0231-0905
Ключові слова: емоції, емоційний інтелект, особистість, педагог, структура емоційного інтелекту, емоційний контакт, самосвідомість, управління емоціями.

Анотація

У статті розкрито актуальну проблему, яка стосується емоційного інтелекту як важливої інтегральної якості особистості сучасного вихователя закладу дошкільної освіти. Проаналізовано багато наукової літератури, у процесі аналізу виокремлено наукові підходи до досліджуваної проблематики. Розглянуто різні концепції емоційного інтелекту, виявлено та обґрунтовано зв’язок між емоційним інтелектом та управлінськими якостями особистості вихователя закладу дошкільної освіти.
Проаналізовано різні наукові підходи (подібні та відмінні) до визначення змісту та сутності поняття «емоційний інтелект». У процесі теоретичного аналізу було з’ясовано, що емоційний інтелект являється здатністю диференціювати пози-
тивні та негативні емоції і почуття, а також наявність теоретичних знань щодо способів зміни власного емоційного стану з негативного на позитивний.
Визначено, що емоційний інтелект відображає зв’язок когнітивних здібностей й особистісних якостей людини. З’ясовано, що на процес формування емоційного інтелекту впливають різні фактори: когнітивні здібності, уявлення про емоції, особливості емоційності. Емоційному інтелекту як інтегративній якості особистості притаманні внутрішні та зовнішні компоненти.
Обґрунтовано, що високий рівень розвитку емоційного інтелекту у фахівців дошкільної освіти є важливою умовою їх професійної діяльності, оскільки він забезпечує налагодження ефективних комфортних комунікативних, емоційних і соціальних взаємозв’язків з дітьми дошкільного віку. Визначено, що діти дошкільного віку характеризуються нестійкістю емоційної сфери. Саме тому необхідно, щоб вихователь дошкільного закладу був здатним розуміти і компетентно сприймати почуття й емоції дошкільників, в то час знаходити вихід із
емоційно складних ситуацій.
З’ясовано, що емоційний інтелект сучасних фахівців дошкільної освіти являється інтегральним особистісним утворенням, разом з тим, професійною якістю, яка необхідна для отримання високих результатів професійної діяльності.
Ключові слова: емоції, емоційний інтелект, особистість, педагог, структура емоційного інтелекту, емоційний контакт, самосвідомість, управління емоціями.

Посилання

Bazovyj komponent doshkil’noi osvity [Basic component of preschool education] (Derzhavnyj standart doshkil’noi osvity) nova redaktsiia: zatv. nakazom MON Ukrainy № 33 vid 12.01.2021 r. [in Ukrainian].

Bereziuk, H. (2002). Emotsijnyj intelekt iak determinanta vnutrishn’oi svobody osobystosti [Emotional intelligence as a determinant of an individual’s inner freedom].

Psykholohichni studii L’vivs’koho universytetu – Psychological studies of Lviv University [in Ukrainian].

Houlman D. (2018). Emotsijnyj intelekt [Emotional intelligence]. (S. Humets’koi, Trans.) Kharkiv: Vivat [in English].

Karabaieva, I.I. & Savinova, N.V. (2016). Monitorynh iakosti doshkil’noi osvity: kvalimetrychnyj pidkhid do otsinky rozvytku dytyny [Monitoring the quality of preschool education: a qualitative approach to assessing child development]. Kyiv: TOV «MTsFER – Ukraina» [in Ukrainian].

Liasch, O.P. (2013). Emotsijnyj intelekt iak predmet psykholohichnykh doslidzhen’ [Emotional intelligence as a subject of psychological research]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology, 22, 324–335 [in Ukrainian].

Mohyliasta, S.M. (2018). Analiz teoretychnykh pidkhodiv do doslidzhennia emotsijnoho intelektu osobystosti [Analysis of theoretical approaches to the study of emotional intelligence of an individual]. Aktual’ni problemy psykholohii – Actual problems of psychology.

Vol. VI, 14. Kyiv; Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Nosenko, E.L. (2003). Emotsijnyj intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, main functions]. Kyiv [in Ukrainian].

Petrova, N. (2016). Sformovanist’ emotsijnoho intelektu iak zaporuka uspishnoi profesijnoi diial’nosti majbutn’oho pedahoha [The formation of emotional intelligence as a key to the successful professional activity of the future teacher]. Naukovi zapysky Ternopil’s’koho natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka – Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk, 2, 27–31. [in Ukrainian].

Shul’ha, T.V. (2019). Emotsijna kul’tura suchasnoho fakhivtsia doshkil’noi osvity [Emotional culture of a modern preschool education specialist]. Zasoby navchal’noi ta naukovo- doslidnoi roboty – Means of educational and research work, 52, 36–52 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 137
Опубліковано
2023-04-11
Як цитувати
Bobro, L. (2023). ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ВАЖЛИВА ІНТЕГРАЛЬНА ЯКІСТЬ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 24-29. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-24-29