«Тарас Бульба» Миколи Гоголя в полоні ідеологічних спекуляцій: з досвіду підготовки майбутніх вчителів-словесників

  • О. В. Шаф доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри української літератури Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0001-5692-506X
Ключові слова: Микола Гоголь, повість «Тарас Бульба», імперіалізм / колоніалізм, ідеологія, стереотип, методика викладання в закладі вищої освіти

Анотація

Стаття присвячена висвітленню особливостей викладання в закладі вищої освіти для здобувачів першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Середня освіта (українська мова та література)» творчості Миколи Гоголя, зокрема його повісті «Тарас Бульба». Постать письменника та його місце в історії української літератури й досі відкриті для спекуляцій через нерозуміння колоніальної специфіки літературного процесу тої доби, через некритичне засвоєння й поширення імперських стереотипів про Гоголя. Збереження теми життєтворчості Гоголя в шкільній програмі із зарубіжної літератури відповідно до її перегляду комісією МОН у 2022 році, хоча й позитивне вивченням спадщини видатного митця, але має мінус у тому, що закріплює за ним статус «іноземного», «чужого», «російського» й у такий спосіб підтримує експропріацію імперією його генія. Епізодичний моніторинг методичних розробок уроків, присвячених творчості Гоголя, розділів шкільних підручників, а також програм з «Історії української літератури І половини ХІХ століття» гуманітарних спеціальностей у ЗВО IV рівня акредитації виявив проблеми у виробленні постколоніальної стратегії інтерпретації й викладу життєтворчості Гоголя, зокрема його повісті «Тарас Бульба». Варіанти вирішення окремих з них запропоновані в цій статті. Майбутнім вчителям української літератури необхідно знати обидві редакції повісті, розуміти (ідеологічні) причини і характер внесених у редакцію 1842 року змін, уміти науково обґрунтувати спекулятивні аспекти номінального (Русь, Росія, руський), риторичного («патріотичні» промови й заклики) рівнів другого варіанта твору, виявити ідеологічне підґрунтя неоднозначного (в обох редакціях) образно-сюжетного рівня, а саме концепції головного героя, перипетій його історії, системи конфліктів тощо. У межах практичних занять з теми пропонуються, зокрема, варіанти застосування рольової гри, мозкового штурму, різнопланових творчих завдань.

Посилання

References
1. Avramenko, O. (2022). Ukrainska literatura. Pidruchnyk dlia 9 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Ukrainian Literature. Textbook for the 9th Grade of General Secondary Education Institutions]. Kyiv: Hramota Publ. [in Ukrainian]
2. Gogol, N. (2022). Taras Bulba [Taras Bulba]. Gogol, N. Polnoye sobraniye sochineniy [Complete Works]. Kyiv: Andronum Publ. Vol.2. (pp. 25–124). [in Russian].
3. Huivan, O. (2022) Hohol ta Bulhakov: v Minosvity rozpovily, khto z rosiiskykh pysmennykiv zalyshytsia u shkilnii prohrami [Gogol and Bulgakov: The Ministry of Education reveals which Russian writers will remain in the school curriculum]. Suspilne. Novyny, 04.08.2022. URL: https://suspilne.media/267732- gogol-ta-bulgakov-v-minosviti-rozpovili-hto-z-rosijskih-pismennikiv-zalisitsa-u skilnij-programi/ (date of reference: 18.03.2024) [in Ukrainian]
4. Zinych, N. (2009). Metodychna rozrobka uroku v 9 klasi z temy: «M.V. Hohol i Ukraina» [Lesson Plan for the 9th Grade on the Topic: «M.V. Gogol and Ukraine»]. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/01001ru6-6ab5.doc.html) (date of reference: 19.03.2024). [in Ukrainian]
5. Kolesnyk, I. (2009). Hohol u kulturno-intelektualnii istorii Ukrainy: mify ta stereotypy [Gogol in the Cultural and IntellectualHhistory of Ukraine: Myths and Stereotypes]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, Iss. 2, P. 135–159. [in Ukrainian]
6. Kraliuk, P. (2016). Taiemnyi ahent Mykola Hohol, abo Pro shcho rozpovidaie «Taras Bulba» [The Secret Agent Nikolai Gogol, or What «Taras Bulba» Tells Us]. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva Publ. [in Ukrainian]
7. Naienko, M. (2009). «Vin – nash, vin ne yikhnii…» (Rozdumy pro Hoholia i literaturnu suchasnist) [«He is Ours, Not Theirs...» (Reflections on Gogol and Literary Modernity)]. Literaturna Ukraina, 02.04.2009. [in Ukrainian]
8. Robocha prohrama «Istoriia ukrainskoi literatury pershoi pol. XIX st.» dlia studentiv za spetsialnistiu ukrainska mova ta literatura / LNU imeni I. Franka. [The Programme of the Subject «History of Ukrainian Literature of the 1st Half of the 19th Cebntury» for Students. Lviv Ivan Franko National University] (2023). Lviv. URL: https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/prohrama-IUL-2- kurs.pdf (data zvernennia: 19.03.2024)/ [in Ukrainian]
9. U shkilnomu kursi zalyshat kilkokh rosiiskykh avtoriv [In the School Curriculum Several Russian Writers Will Remain]. Osvita. UA. URL: https://osvita.ua/school/87032/ (data zvernennia: 19.03.2024). [in Ukrainian]
10. Ilnytzkyj, S. Is Gogol’s 1842 Version of Taras Bulba Really «Russified»? Journal of Ukrainian Studies. 2010-2011.№ 35–36. Р.51–68. [in English].
11. https://vseosvita.ua/library/embed/01001ru6-6ab5.doc.html.

Переглядів анотації: 29
Опубліковано
2024-05-01
Як цитувати
Шаф, О. ‘Тарас Бульба’ Миколи Гоголя в полоні ідеологічних спекуляцій: з досвіду підготовки майбутніх вчителів-словесників. Література та культура Полісся, Vol 110, no 24f, May 2024, pp 17-27, doi:10.31654/2520-6966-2024-24F-110-17-27.
Розділ
Літературознавство та мовознавство