Гоголь у рецепції Олександра Довженка

  • А. О. Новиков доктор філологічних наук, професор, професор кафедри української мови, літератури та методики навчання Глухівського національного педагогічного університету ім. Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0001-5158-960X
Ключові слова: гоголівські мотиви, Тарас Бульба, кінофільми, публіцистика, щоденникові записи, російсько-українська війна, національна свідомість, патріотизм

Анотація

У статті висвітлюється рецепція Миколи Гоголя у творчій спадщині Олександра Довженка, наголошується, що з дитячих років улюбленим героєм майбутнього кінорежисера й письменника був Тарас Бульба. Мета статті – простежити гоголівські мотиви у доробку О. Довженка, довести, що образ Тараса Бульби, інших персонажів Гоголя митець проєктував на героїв своїх літературних творів. У розвідці акцентується, що заповітною мрією Довженка було створити художній фільм за повістю Гоголя «Тарас Бульба». Підготовку до зйомок кінострічки він розпочав улітку 1941 р., проте подальшій плідній роботі завадила німецько-радянська війна. Також наголошується, що Гоголеві образи присутні в публіцистиці митця періоду Другої світової війни та його щоденникових записах. Так, у статті «Я бачу перемогу» (1942) постать Тараса Бульби проєктується на Довженкового сучасника чорноморця Калюжного, який до самої смерті мужньо б’ється з окупантами, а в щоденнику привертає увагу художня замальовка про маленького хлопчика Тараса, який убиває німців за те, що вони повісили його батька. Ця нотатка має назву «Тарас Бульба». Отже, простежуються відповідні паралелі: Гоголів Тарас безпощадно мстить ворогам за свого сина Остапа, а Довженків – за смерть свого батька-партизана. Також у статті звертається увага на чіткі гоголівські мотиви в кіноповісті Довженка «Україна в огні», де автор проєктує образ Тараса Бульби на Романа Запорожця, котрий, як і його літературний попередник, на чолі свого партизанського загону «гуляє» по Україні, безпощадно знищуючи ворогів. У висновках дослідження наголошується на особливому звучанні й актуальності гоголівських мотивів у доробку Довженка в наші дні, добу російсько-української війни, коли перед українським народом знову з неабиякою силою постало питання, пов’язане з виживанням нації, акцентується, що кращі літературні й кінематографічні твори митця є невичерпним джерелом виховання в молоді почуття національної свідомості й патріотизму.

Посилання

References
1. Artemenko, V. (1995). Zustrichi z Oleksandrom Dovzhenkom [Meetings with Oleksandr Dovzhenko]. Dnipro. № 9–10. P. 61–63. [in Ukrainian]
2. Dovzhenko, O. (1984). Tvory: V 5-ty t [Works: In 5 Volumes]. Kyiv: Dnipro Publ. Vol. 3. 363 p. Vol.4. 351 p. [in Ukrainian]
3. Dovzhenko, O.P. (2013). Shchodennykovi zapysy 1939–1956 =Dnevnykovye zapysy, 1939–1956. [Diary 1939–1956]. Kharkiv: Folio Publ. 879 p. [in Ukrainian and Russian]
4. Kutsenko, M. V. (1975). Storinky zhyttya i tvorchosti O.P. Dovzhenka [The Pages of Life and Creative Work of O.P. Dovzhenko]. Kyiv: Dnipro Publ. 342 p. [in Ukrainian]
5. Polumyane zhyttya: Spohady pro Oleksandra Dovzhenka [Fiery Life: Memories about Oleksandr Dovzhenko]. (1973). Kyiv: Dnipro Publ. 720 p. [in Ukrainian]

Переглядів анотації: 26
Опубліковано
2024-05-02
Як цитувати
Новиков, А. Гоголь у рецепції Олександра Довженка. Література та культура Полісся, Vol 110, no 24f, May 2024, pp 60-67, doi:10.31654/2520-6966-2024-24F-110-60-67.
Розділ
Літературознавство та мовознавство