Сторінки музичного мистецтва Чернігівщини XVII–XVIII ст.

  • С. А. Леп’явко доктор історичних наук, професор Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: музична культура, мистецтво, кобза, бандура, бандурне мистецтво, Чернігівщина, соціокультурний вимір, Глухівська школа півчих, музичні цехи

Анотація

У статті проведений аналіз розвитку музичного життя Чернігівщини XVII– XVIII століть, зокрема кобзарського та бандурного мистецтва, оркестрової культури, впливу освітніх закладів та видатних виконавців на формування музичної освіти і практики. Висвітлюючи історичну динаміку музичної культури Чернігівщини, стаття звертає увагу на значення регіону в національному та європейському контекстах, що сягнуло національного та міжнародного визнання. Значний акцент робиться на практичній та теоретичній діяльності музикантів, які піднімали рівень музичної освіти і сприяли формуванню теоретичних засад мистецтва. Розкривається проблематика відпливу талановитих музикантів з регіону, що ставило під загрозу розвиток місцевої музичної культури. Висновки статті підкреслюють важливість Чернігівщини у контексті національної музичної історії та її роль у збереженні та розвитку української музичної ідентичності.

Посилання

References
1. Koperzhynskyi, K. (1927). Muzychne zhyttia na Chernihivshchyni v druhii polovyni XVIII ta na pochatku ХIХ stolittia [Musical Life in Chernihiv Region in the Second Half of the Eighteenth and Early Nineteenth Centuries]. Zapysky Ukrainskoho naukovoho tovarystva v Kyievi – Notes of the Ukrainian Scientific Society in Kyiv. P. 96 [in Ukrainian].
2. Koperzhynskyi, K. (1928). Z istorii teatru na Chernihivshchyni (1750– 1830 rr.) [From the History of the Theatre in Chernihiv Region (1750-1830)]. Chernihiv i Pivnichne Livoberezhzhia – Chernihiv and the northern Left Bank. P. 402-430 [in Ukrainian].
3. Lysenko, I. (1997). Slovnyk spivakiv Ukrainy [Dictionary of singers of Ukraine]. Kyiv: Rada Publ. 354 p. [in Ukrainian].
4. Hnyd, B. (1997). Istoriia vokalnoho mystetstva [History of vocal art]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho. 318 p. [in Ukrainian].
5. Vasiuta, O. (2017). Muzychna kultura Chernihivshchyny Х – pochatku ХХІ stolittia: evoliutsiinyi vymir : monohrafiia [Musical Culture of Chernihiv Region of the Tenth – Early Twenty-First Century: Evolutionary Dimension: a Monograph]. Chernihiv: Desna Polihraf Publ. 296 p. [in Ukrainian].
6. Hrushevskyi, M. (2004). Chernihiv i Sivershchyna v ukrainskii istorii [Chernihiv and Sivershchyna in Ukrainian history]. Chernihivshchyna incogntita - Chernihiv Region Incogntita. V. M. Sapon (ed.). Chernihiv: Oberehy Publ. P. 5-18 [in Ukrainian].
7. Nazarevskyi, A. (1913). K istorii kievskogo muzikalnogo tsekha [On the History of the Kyiv Music Workshop]. Kyiv. 15 p. [in Russian].
8. Protopopov, V. (1971). Pro khorovu bahatoholosnu kompozytsiiu ХVII pochatku ХVIII st. ta pro Symeona Pekalytskoho [About the Choral Polyphonic Composition of the Seventeenth and Early Eighteenth Centuries and about Simeon Pekalytskyi]. Ukrainske muzykoznavstvo – Ukrainian Musicology. Vol. 6. P. 73–101 [in Ukrainian].
9. Apanovych, O. (1960). Znachennia pratsi O. F. Shafonskoho «Chernyhovskoho namestnychestva topohrafycheskoe opysanye» dlia vyvchennia istorii Livoberezhnoi Ukrainy druhoi polovyny XVIII st. [The Significance of O. Shafonsky’s Work «Topographical Description of the Chernihiv Governorate» for the Study of the History of the Left Bank Ukraine in the Second Half of the Eighteenth Century]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal – Ukrainian Historical Magazine. № 5. P. 126-132 [in Ukrainian].
10. Hordiichuk, M. Muzyka i chas [Music and Time]. Kyiv: Muz. Ukraiina Publ. 326 p. [in Ukrainian].
11. Lepyavko, S. (2020). Chernihiv: istoriia mista [Chernihiv: The History of the City]. (2nd ed.). Kyiv: TOV «Vydavnytstvo Klio» Publ. 544 p. [in Ukrainian].
12. Ivanov, V. (1978). Dmytro Bortnianskyi [Dmytro Bortnianskyi]. Kyiv. 144 p. [in Ukrainian].
13. Kozytskyi, P. (1971). Spiv i muzyka v Kyivskii akademii za 300-rokiv yii isnuvannia [Singing and Music in Kyiv Academy for 300 Years of Its Existence]. Kyiv: Mystetstvo Publ. 146 p. [in Ukrainian].
14. Maiburova, K. (1971). Hlukhivska shkola pivchykh XVIII st. ta yii rol u rozvytku muzychnoho profesionalizmu v Ukraini ta v Rosii [Hlukhiv School of Singers of the 18th Century and Its Role in the Development of Musical Professionalism in Ukraine and Russia]. Ukrainske muzykoznavstvo – Ukrainian Musicology. Vol. 6. P. 126-137 [in Ukrainian].
15. Travkina, O. (2000). Chernihivskyi kolehium (1700–1786) [Chernihiv Collegium (1700–1786)]. Chernihiv: DKP RVV Publ. 120 p. [in Ukrainian].
16. Vasiuta, O. (2009). Kobzarstvo Chernihivshchyny: poshuk novochasnoi osvitnoi modeli [Kobzar Players of Chernihiv Region: Search for a Modern Educational Model]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury – Actual Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture: collection of scientific works of State Academy of Managerial Personnel of Culture and Arts. Vol. ХХIII. P. 351–359 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 11
Опубліковано
2024-05-02
Як цитувати
Леп’явко, С. «Сторінки музичного мистецтва Чернігівщини XVII–XVIII ст». Література та культура Полісся, Vol 110, no 24f, May 2024, pp 181-9, doi:10.31654/2520-6966-2024-24F-110-181-189.
Розділ
Краєзнавство та історія культури