Роль та функція аматорства в загальному розвитку українського театру. Від зародження до сьогодення

  • Л. А. Данилейко кандидат мистецтвознавства, викладач КНУТКіТ ім.І. Карпенка-Карого https://orcid.org/0000-0003-3007-3254
Ключові слова: аматорство, театр, функція, суспільство, роль, розвиток

Анотація

У статті автор на прикладі історичних подій (від зародження українського театру до сьогодення) ставить за мету визначити функцію та роль аматорського театрального мистецтва у суспільстві. У тексті окреслено, що на початках історії – театралізація обрядів, а далі театралізація літургій у церкві несла роз’яснювальну функцію для населення, а також підсилювала святкування календарного циклу. Обґрунтовано, що вже шкільний театр прагнув виконувати функцію формування професійного театру. Саме в рамках українського шкільного театру писалися перша драматургія та теорія драми. Хоча в більшості театр продовжував функціональну прив’язку до свят календарного циклу та важливих подій у суспільному процесі. Окреслено аматорський театр, який розвивався як палацовий та кріпацький театр, і також вже виконував роль формування окремого українського професійного театру, хоча ще мав більше розважальну і повчальну функції. На[1]ведено приклад аматорських гуртків, з яких по факту вийшли представники «театру корифеїв», які вже ставали рупором україноцентричних ідей, а не лише розважальних чи роз’яснювальних функцій. Навколо цих гуртків і всередині них формувалася драматургія, яка вже ширше доносила проукраїнські ідеї. Саме цей громадський аматорський рух доформував професійний український театр. Утім, аматорство продовжило і продовжує існувати. Бачимо на прикладі Народного театру «Арсенал», одного з найстаріших нині діючих колективів, який виник ще наприкінці ХІХ століття. Цей театр проіснував у радянський час як функціональна потреба людей технічних професій заводу «Арсенал» гуртуватися в самодіяльність і створювати театральне мистецтво заради відпочинку. Сьогодні функція аматорства трансформувалася ще й в функцію психологічної реабілітації. Дуже багато людей, які мають інші професії в дорослому житті приходять у різні колективи займатися театром. Методологічною основою дослідження стали принципи історизму, об’єктив[1]ності та системного підходу. Спираючись на зазначені принципи, у процесі дослідження пріоритетними стали методи: статистичний (використано опис найбільш важливих явищ в історії українського театру); емпіричний (вивчення літературних джерел, дослідження визначених знакових епох); метод фіксації та аналітики сучасних процесів. Наукова новизна статті полягає в тому, що автор досліджує аматорське театральне мистецтво не лише як творчий процес, а як функцію у суспільстві. Висновки статті дають змогу дослідникам аматорського українського театрального мистецтва поглянути на нього крізь призму суспільної функціональності, а не лише як творчий процес.

Посилання

Antonovych, D. (1925). Trysta rokiv ukrainskoho teatru, 1619–1919 [Three hundred years of the Ukrainian theatre, 1619–1919]. Prague: Ukrainian Publication Foundation. 272 p. [In Ukrainian].

Pylypchuk, R. (2019). Istoriia ukrainskoho teatru (vid vytokiv do kintsia XIX stolittia) [History of the Ukrainian Theatre (from the Origins to the End of the Nineteenth Century)]. Lviv: Ivan Franko National University Publ. 356 p. + 32 p. ill. [In Ukrainian].

Kysil’, O. H. (1968). Ukrainskyi teatr: populiarnyi narys istorii ukrainskoho teatru [Ukrainian Theatre: a popular essay on the history of Ukrainian theatre]. Р. 95–139. [In Ukrainian].

Franko, I. Ya. (1957). Pro teatr i dramaturhiiu [About theatre and drama]. М. F. Nechitalyuk (Ed.). Kyiv: Academy of Sciences of the Ukrainian SSR Publ. 240 p. [In Ukrainian].

Kazymyrov, O. A. (1965). Ukrainskyi amatorskyi teatr [Ukrainian amateur theatre]. Kyiv: Mystetstvo Publ. 133 p. [In Ukrainian].

Bon, I. (1993). Mystetstvo amatorskoho teatru [The art of amateur theatre]. Cherkasy: RVP ‘Siyach’ Publ. 72 p. [In Ukrainian].

Popova, Z.V. (1997). Amatorskyi teatralnyi rukh v Ukraini (1985–1995 rr.) [Amateur theatre movement in Ukraine (1985–1995)] [Text]: Candidate of Historical Sciences Thesis: 17.00.01 /; Kyiv State Institute of Culture Publ. К. 167 p. [In Ukrainian].

Sobolevska, S. (2019). Ukrainskyi amatorskyi teatr u kulturnykh protsesakh XX – XXI stolit [Ukrainian amateur theater In the cultural processes of the 20th – 21st centuries]. Kultura i suchasnist, NAKKIM - Culture and contemporaneity NAKKIM. No 2. 205–209 p. [In Ukrainian].

Franko, I. Rusko-ukrainskyi teatr [Rus-Ukrainian theatre]. Access mode: https://www.i-franko.name/uk/Misc/1894/Rusko-ukrajinskyjTeatr/15–18St.html (Last accessed: 11.10.2024) [In Ukrainian].

Kropyvnytskyi, M.L. Spohady pro Bobrynets ta Bobrynchan [Memories of Bobrynets and Bobrynchany]. URL: https://old.library.kr.ua/elib/kropivnitsky/ spogady.html (Last accessed: 11.10.2024) [In Ukrainian].

Interview with P. Korobeynyk about the Arsenal Theatre (recorded by the author on 1 September 2024) [In Ukrainian].


Переглядів анотації: 11
Опубліковано
2024-12-24
Як цитувати
.
Розділ
Краєзнавство та історія культури