Історія ікони Богородиці Матері до її Іржавецького Чудоявлення 1716 року

  • В. В. Кузик музикознавиця, кандидат мистецтвознавства, доктор філософії мистецтва, старший науковий співробітник відділу музикознавства та музичної етнології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського НАН України, член Національної спілки композиторів України, лауреатка мистецьких премій України імені Миколи Лисенка, імені Миколи Леонтовича та Міжнародної літературної премії «Сад божественних пісень» імені Григорія Сковороди https://orcid.org/0000-0002-0110-6937
Ключові слова: ікона, одигітрія, Євангеліст Св. Лука, Єрусалимська ікона Богоматері, Київський князь Рівноапостольний Св. Воукраїнська іконографія, Новгородський поглодимир, хрещення Київської Руси, ром, цар Іван Грозний

Анотація

Іржавецька чудотворна ікона Богоматері в силу особливих обставиин історії України часів Гетьманщини та наступної підлеглості краю московському царату стала знаковим явищем духовної національної опозиції і мала неймовірне поширення у списках на Чернігово-Сіверських і частково Києвських теренах – від церковних вівтарів, панських палаців і садиб до бідних селянських хат. Доля чудотворної Ікони вразила молодого Тараса Шевченка, і він оспівав її в поемі «Іржавець» (1847). Hе менш вразлива її доля від часу написання 1572 року та пов’язаних з цим трагічних подій, що через майже п’ять століть перегукуються із сучасним воєнним протистоянням України та Московії.

Посилання

«Jerusalem» Icon of the Mother of God. See: https://www.google.com/ search?q=%D1%94%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D 0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0+%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0 %BD%D0%B0+%D0%B1%D0%BE%D0%B6%D0%BE%D1%97+%D0%BC%D 0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96&rlz=1C1JZAP_enCA1082PA1085& oq=%D0%84%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BC %D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0+%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%BD %D0%B0+%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%BE%D1%97+%D0%9C%D0%B0 %D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAEAAYExiA BDIJCAAQABgTGIAEMgkIARAAGBMYgASoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UT F-8 ;

Jerusalem Icon of the Mother of God. See: https://www.google.com/ search?q=%D0%B8%D0%B5%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B0%D0%BB% D0%B8%D0%BC%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F+%D0%B8%D0%BA%D 0%BE%D0%BD%D0%B0+%D0%B1%D0%BE%D0%B6%D0%B8%D0%B5%D0 %B9+%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8&rlz=1C1JZAP_ enCA1082PA1085&oq=%D0%B8%D0%B5%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B 0%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F+%D0%B8 %D0%BA&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgAEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBggBEEU YOTIICAIQABgWGB4yCAgDEAAYFhgeMggIBBAAGBYYHjIICAUQABgWGB4y CAgGEAAYFhgeMggIBxAAGBYYHjIICAgQABgWGB4yCAgJEAAYFhgeqAIIsAIB &sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kuzyk, V. (2021). Irzhavets yak istoryko-sakralne mistse zberezhennia i poshyrennia kultu Irzhavetskoi chudotvornoi ikony Bohomateri (XVIII – persha tretyna XX stolit) [Irzhavets as a Historical-Sacred Place of Preservation and Spread of the Cult of the Irzhavets Miracle-Working Icon of the Mother of God (18th – the First Third of the 20th Сenturies)]. Kultura i mystetstvo Chernihovo-Sivershchyny: Mista, podiyi, postati – Culture and Art of Chernihiv-Siver Region: Cities, Events, Figures. Nizhyn – Kyiv, P. 11–34. [in Ukrainian]

Novgorod pogrom (rout). See: https://www.google.com/search?q=% D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D 1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0 %BE%D0%BC&rlz=1C1JZAP_enCA1082PA1085&oq=%D0%9D%D0%BE%D0 %B2%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0% B8%D0%B9+%D0%BF%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC&gs_lcr p=EgZjaHJvbWUqBwgAEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyCAgBEAAYFhgeMggIAhA AGBYYHjIICAMQABgWGB4yCggEEAAYgAQYogQyCggFEAAYgAQYogQyCgg GEAAYgAQYogQyCggHEAAYgAQYogTSAQk1MDYxajBqMTWoAgiwAgE&sour ceid=chrome&ie=UTF-8


Переглядів анотації: 9
Опубліковано
2024-12-24
Як цитувати
Кузик, В. Історія ікони Богородиці Матері до її Іржавецького Чудоявлення 1716 року. Література та культура Полісся, Vol 111, no 25f, Dec. 2024, pp 232-9, doi:10.31654/2520-6966-2024-25F-111-232-239.
Розділ
Краєзнавство та історія культури