Розвиток картин, нарисів та поезій тижневика «Lа Caricature» у композиціях описів балу губернського міста N. у «Мертвих душах» М. Гоголя
Анотація
У статті побудовано реконструкцію тривалого опанування М. Гоголем художніх і літературних творів паризького сатиричного тижневика «Карикатура» («La Caricature»), які стали важливими елементами розвитку опису «паризького» балу губернського міста N. у восьмій главі «Мертвих душ». У статті описані художні «продовження» картин, нарисів та поезій з тижне[1]вика «Карикатура» в описах окремих сцен «паризького» балу міста N. та їхнього композиційного об’єднання через здатність відображати зміну позитивної і натхненної приязні спільнот балу і героя на обурення та взаємний осуд. У статті розкриваються композиційні наслідки опанування М. Гоголем уваги до статусу героя в описі випадкових неприємностей балів Парижа з нарису «Уривок з листа в провінцію» та уваги до картин французького художника і літографа А. Деверіа в обранні двох головних «жіночих» вимірів описів балу. Перший вимір торкається публічної демонстрації в описах балу володіння тонкощами прикрашання вбранням жіночої вроди. Другий вимір торкається особливого виділення епізодів сяяння жіночої вроди без прикрас, які особливо виокремлюють деталі схоплення поглядом героя сяючої краси доньки губернатора міста N. У статті показано як опис ходи балу в напрямку кінця взаємної поваги і приязні спільнот балу та героя увінчує проголошення героєм звинувачення балу, яке озвучує зображення реальної ціни жіночої краси у карикатурі «Месьє Бюджет і мадемуазель Скарбничка на прогулянці в Тюїльрі». У статті розкрито вкрай важливий авторський здобуток композиційного об’єднанні сцен балу, який стає інтегрованим описом відповідних сцен балу як послідовних подій з категорії «невтішної історії погляду», яка мала, як показано у статті, за виток свого походження своєрідне художнє «перейменування» Гоголем змісту нарису О. де Бальзака «Сусіди».
Посилання
Hohol, M. (2009). Mertvi dushi. Poema. Tom pershyi [Dead Souls. The Poem. Volume 1]. In M. Hohol, Zibrannia tvoriv u semy tomakh [Collected Works in Seven Volumes]. (Vol. 5, pp. 7–214). Naukova dumka Publ. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Hohol/Zibrannia_tvoriv_u_7_tomakh_t5/ (Last accessed: 12.02.2024) [in Ukrainian].
Gogol, N. V. (1952). V.A. Zhukovskomu. 12 noyabrya [32. To V. A. Zhukovskiy. 1836, November 12. Paris]. In N. V. Gogol, Polnoye sobraniye sochineniy [Complete Works]. Pisma 1836–1841 [Letters 1836–1841] (Vol. 11, pp. 73–76). AN SSSR Publ. [in Russian].
Gogol, N.V. (1952). M.I. Gogol. [34. To M. I. Gogol. 1836, November. Paris]. In N. V. Gogol, Polnoye sobraniye sochineniy [Complete Works]. Pisma 1836–1841 [Letters 1836–1841] (Vol. 11, pp. 78–80). AN SSSR Publ. [in Russian].
Gogol, N. V. (1952). N. Ya. Prokopovichu. Parizh, 25 genvar 1837. [36. To N. Ya. Prokopovich. 1837, January 25. Paris]. In N.V. Gogol, Polnoye sobraniye sochineniy [Complete Works]. Pisma 1836–1841 [Letters 1836–1841] (Vol. 11, pp. 81–87). AN SSSR Publ. [in Russian].
Gogol, N. V. (1952). M.I. Gogol. Parizh. Fevral. 151837. [37. To M.I. Gogol. 1837, February 15. Paris]. In N.V. Gogol, Polnoye sobraniye sochineniy [Complete Works]. Pisma 1836–1841 [Letters 1836–1841] (Vol. 11, pp. 87–88). AN SSSR Publ. [in Russian].
Gogol, N. V. (1952). A.S. Danilevskomu [85. To A.S. Danilevskiy. 1838, October. Rome]. In N.V. Gogol, Polnoye sobraniye sochineniy [Complete Works]. Pisma 1836–1841 [Letters 1836–1841] (Vol. 11, pp. 178–179). AN SSSR Publ. [in Russian].
Balzac, H. de. (1830a). Les voisins [Neighbours]. In La Caricature Morale, Politique et Littéraire [The Moral, Political and Literary Caricature], (1), pp. 5–7. https://doi.org/10.11588/diglit.13563#0013 (Last accessed: 10.02.2024) [in French].
Balzac, H. de. (1830b). Fragment d’une nouvelle satyre ménippée: Convention des morts [The Fragment of New Menippean Satire: Convention of the Dead]. In La Caricature Morale, Littéraire et Scénique [The Moral, Literary and Scenic Caricature], (3), pp. 17–23. https://doi.org/10.11588/diglit.13563.7 (Last accessed: 02.02.2024) [in French].
Benjamin, W. (2002). Paris, the Capital of the Nineteenth Century (1935). In The Arcades Project (pр. 3–13). The Belknap Press of Harvard University Press. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4179835/mod_resource/content/1/THE% 20ARCADES%20PROJECT.pdf (Last accessed: 04.02.2024)
Boime, A. (2004). Art in an Age of Counterrevolution, 1815–1848. A Social History of Modern Art (3). The University of Chicago Press. https://archive.org/details/artinageofcounte0000boim/page/n7/mode/2up (Last accessed: 05.03.2024)
Croquis. (1832). Extrait d’une lettre en province [An Extract from a Letter in the Provinces]. In La Caricature Morale, Religieuse, Littéraire et Scénique [The Moral, Religious, Literary and Scenic Caricature], (66), pp. 528–529. https://doi.org/10.11588/diglit.26416#0031 (Last accessed: 21.03.2024) [in French].
Cuno, J. (1983). Charles Philipon, La Maison Aubert, and the Business of Caricature in Paris, 1829–41. In Art Journal, 4 (43), pp. 347–354. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00043249.1983.10792253 (Last accessed: 23.03.2024)
Сuno, J. (1994). Violence, Satire, and Social Types in the Graphic Art of the July Monarchy. In P. ten-Doesschate Chu & G. P. Weisberg (Eds.), The popularization of Images: Visual Culture Under the July Monarchy (pp. 10–36). Princeton University Press. https://archive.org/details/popularizationof0000unse_ n0x2/page/36/mode/2up (Last accessed: 27.03.2024)
Farwell, B. (1981). French Popular Lithographic Imagery 1815–1870 (Vol. 1: Lithographs and Literature). The University of Chicago Press. https://archive.org/embed/frenchpopularlit0001farw (Last accessed: 02.04.2024)
Farwell, B. (1982). French Popular Lithographic Imagery 1815–1870 (Vol. 2: Portraits and Types). The University of Chicago Press. 94 p. https://archive.org/details/frenchpopularlit0000farw/mode/2up (Last accessed: 04.04.2024)
Farwell, B. (1989). The Charged Image. French Lithographic Caricature 1816–1848. California: Santa Barbara Museum of Art. https://archive.org/ details/chargedimagefren0000farw/page/6/mode/2up?view=theater (Last accessed: 05.04.2024)
Hahn, H. H. (2009). Scenes of Parisian Modernity. Culture and Consumption in the Nineteenth Century. Palgrave Macmillan. URL: https://link.springer.com/book/10.1057/9780230101937 (Last accessed: 05.03.2024)
Némésis. (1832). M. Talleyrand-Périgord. In La Caricature Morale, Religieuse, Littéraire et Scénique [The Moral, Religious, Literary and Scenic Caricature], (65), p. 518. URL: https://doi.org/10.11588/diglit.26416#0023 (Last accessed: 05.03.2024) [In French].
Philipon, Ch. (1832). Pochades. In La Caricature Morale, Religieuse, Littéraire et Scénique [The Moral, Religious, Literary and Scenic Caricature], (68), pp. 545–546. https://doi.org/10.11588/diglit.26416#0044 (Last accessed: 02.02.2024) [in French].
Planche 133(1832) [Plate 133]. In La Caricature Morale, Religieuse, Littéraire et Scénique [The Moral, Religious, Literary and Scenic Caricature], (66), p. 526. https://doi.org/10.11588/diglit.26416#0033 (Last accessed: 06.02.2024) [in French].
Vouilloux, B. (2012). Les fantaisies journalistiques de Balzac [Balzac’s Journalistic Fantasies]. In L’Année balzacienne [The Balsacian Yearly], 1 (13), pp. 7–24. https://www.cairn.info/revue-l-annee-balzacienne-2012–1.htm (Last accessed: 20.04.2024) [in French].
Wechsler, J. (1982). A Human Comedy: Physiognomy and Caricature in 19th Century Paris. The University of Chicago Press. https://archive.org/ details/humancomedyphysi0000wech/page/n3/mode/2up (Last accessed: 10.02.2024)
Woodward, J. B. (1978). Gogol’s Dead Souls. Princeton University Press. https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691633213/gogols-dead-souls (Last accessed: 23.02.2024)
Переглядів анотації: 14
Авторське право (c) 2024 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.