До питання типології жіночих образів у прозі Марії Матіос
Анотація
Стаття присвячена презентації сучасного українського літературного процесу, зокрема творчості Марії Матіос. Мета нашого дослідження –
розглянути базову тріаду типології жіночих образів на матеріалі прози мисткині. Ідеться, зокрема, про художні варіації втілення образів жінки-
страдниці, жінки-матері і жінки-вигнанки. Образ жінки-страдниці розглядається за найбільш резонансним романом письменниці "Солодка Даруся", зміст якого торкається трагічних подій української історії 30‒70-х років ХХ століття. Проте історичні події – не головний предмет зображення у творі, у ньому насамперед ідеться про історію людської душі. Усе своє життя головна героїня спокутує дитячий несвідомий гріх. Її трагедію посилюють образи болю, голосу, німоти, вічності, долі, перетворюючи роман на філософію буття і страждання, болю і любові, долі народу і долі людини. Образ жінки-матері розглянуто за повістю "Мама Маріца – дружина Христофора Колумба". Феномен материнства тут розкривається за допомогою архетипної концепції Юнга про матір як психічну і фізичну передумову існування дитини. Трагедія матері, її відчуження від життя через смерть чоловіка проектує важку долю дитини і неминучу духовну, а згодом і фізичну травму її самої. Завершує тріаду образ жінки-вигнанки, досліджений на матеріалі повісті
"Москалиця". Головна героїня, вигнана з дому, опиняється сам на сам перед невідомістю, небезпекою, самотністю. Проте у деяких випадках вигнання
може акумулювати внутрішні сили, допомогти побороти образи, що й сталося з Москалицею. Жінка стає на шлях знахарства і допомагає людям.
Свідомість жінки, таким чином, постає в різноманітних аспектах, моделюються такі буттєві ситуації, в яких максимально виявляє себе проблема внутрішньої свободи жінки та вибору нею життєвого шляху.
Посилання
and interpretation]. Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho: veb-sait. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2013_36_32 (Last accessed: 11.04.2020) [in Ukrainian].
2. Holoborodko, Ya. (2008). Sotsiumnyi interier chy psykholohichnyi dyzain?: Khudozhni dylemy Marii Matios [Social interior or psychological design?: Artistic dilemmas of Maria Mathios]. Slovo i chas. № 12. 81–85 [in Ukrainian].
3. Zinchuk, I. (2010). Himn materynstvu [Нymn to motherhood]. Myslene drevo: veb-sait. URL: https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Literary Studies/
Zinchuk/Matios. html (data zvernennia: 14.04.2020) [in Ukrainian].
4. Isaienko, K. (2011). Osoblyvosti prezentatsii zhinochoho obrazu u prozi Marii Matios [Features of the presentation of the female image in the prose of Maria Mathios]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Filolohichni nauky / vidp. red. H. V. Samoilenko. Nizhyn: NDU
im. M. Hoholia. 6–8 [in Ukrainian].
5. Kebuladze, V. Movchannia y tysha [Silence and silence]. Tyzhden. Ua: veb-sait. URL: https://tyzhden.ua/Columns/50/181603 (data zvernennia: 11.04.2020) [in Ukrainian].
6. Kosynska, N. Dramatyzm zhinochykh obraziv u prozi Marii Matios: konflikt gendernoi roli ta identychnosti [The Dramatism of Female Images in Maria Mathios’ Prose: The Conflict of Gender Role and Identity]. Naukovi pratsi. Filolohiia. Literaturoznavstvo: veb-sait. URL: http://litstudies.chdu.edu.ua/article/ view/73447/68831 (Last accessed: 20.04.2020) [in Ukrainian].
7. Kryshchyshyn, T. (2017). Typolohiia zhinochykh obraziv u literaturnykh tvorakh M. Matios ta M. H. Kinhston [Typology of female images in the literary works of M. Mathios and MG Kingston]. Mahisterskyi naukovyi visnyk Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Vyp. 27. 50–52 [in Ukrainian].
8. Mariia Matios – strazhdannia chytatskoi dushi [Maria Mathios – the suffering of the reader’s soul]. ZOUNB: veb-sait. URL: https://zounb.zp. ua/comment/1898 (Last accessed: 11.04.2020) [in Ukrainian].
9. Matios, M. (2011). Moskalytsia; Mama Maritsa – druzhyna Khrystofora Kolumba [Moskalytsia; Mother Marica, the Wife of Chrystopher Columbus]. Lviv [in Ukrainian].
10. Matios, M. (2005). Solodka Darusia [Sweet Darusia]. Lviv [in Ukrainian].
11. Pokul, O. (2016). Evoliutsiia obrazu zhinky-berehyni u vymiri ukrainskoi postmodernoi kultury [The evolution of the image of a guardian woman in the
dimension of Ukrainian postmodern culture]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv. Vyp. 29. 130–140 [in Ukrainian].
12. Strazhdannia. Vikipediia: veb-sait. URL: https://uk. wikipedia. org/wiki/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F (Last accessed: 11.04.2020) [in Ukrainian].
13. Trofymenko, T. (2017). 7 typiv zhinochykh obraziv suchasnoi ukrainskoi literatury: u chomu syla, sestro? [7 types of female images of modern Ukrainian
literature: what is strength, sister?]. Povaha: veb-sait. URL: https://povaha.org. ua/7-typiv-zhinochyh-obraziv-suchasnoji-ukrajinskoji-literatury-u-chomu-syla-
sestro/ (Last accessed: 10. 04. 2020) [in Ukrainian].
14. Iunh, K. Dusha y myf: shest arkhetypov [Soul and myth: six archetypes]. Bolshaya onlain biblioteka e-Reading: veb-sait. URL: https://www.e reading.club/chapter.php/1022019/53/Yung_-_Dusha_i_mif._Shest_arhetipov.html (Last accessed: 12.04.2020).
Переглядів анотації: 255
Авторське право (c) 2020 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.