Мовленнєві засоби пришвидшення перцептивного часу в поетичних текстах українського авангардизму

  • A. І. Bondarenko доктор філологічних наук, професор кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: перцептивний час, мовленнєві засоби моделювання перцептивного часу, авангардизм

Анотація

У пропонованій статті суб’єктивний час схарактеризовано як широке культурологічне поняття. З’ясовано моделювання ритмічності перцептивного часу художніх текстів у їхніх зв’язках із музичними, кінематографічними творами. Зміну мовно-стилістичних засобів у літературному тексті прирівняно до монтажу в кінематографі та ритму, інтонації, подієвості в музичному мистецтві. Акцентовано, що кожен різновид культурологічного часу, зокрема словесно-художнього, характеризують специфічні засоби динамізації, дані в сприйнятті. Згущення перцептивного часу в аналізованих текстах авангардизму супроводжує аксіологічне перекодування компонентів референційних сфер "людина", "машина", "минуле", "майбутнє" та ін. На тлі компресії перцептивного часу аксіологічна модальність взаємодіє з деонтичною. Порушено проблему зв’язку моделей перцептивного часу зі світоглядно-естетичною системою авангардизму. Активізація внутрішньотекстової темпоральності виявляє себе як релевантна ідейно-художнім інтенціям авангардистів. Пояснено роль мовно-стилістичних одиниць у прискоренні перцептивного часу. Проаналізовано взаємодію мовленнєвих форм задля його моделювання, що полягає в конвергенції різнорівневих лінгвостилістичних засобів. Доведено, що для компресії перцептивного часу актуалізовано засоби фоносемантичного (повтори фонокомплексів, лейтмотивний звукопис), лексико-семантичного (лексичний повтор, використання неолексем), семантико-синтаксичного рівнів (оказіональна сполучуваність, парцеляція). В основі часового ритму перебувають перцептивні зорова, слухова та ін. опори. Мова як друга сигнальна система збагачує враження, уявлення, прискорюючи суб’єктивний час поетичних текстів.

Посилання

1. Bondarenko A. (2013). Temporal’nist’ u poetychnii movi XX stolittia [Temporality in the poetic language of the 20the century]. Nizhyn: M. M. Lysenko.
2. Brodsky J. (2000). Poklonitsia teni [To Please a Shadow]. Saint-Petersburg: Azbuka. Pp. 137–165.
3. Eisenstein S. (1978). Montage 1938. In: Eisenstein S., Estetyka kinomystetstva: doslidzhennia, statti, lektsii [Aesthetics of film: studies, articles,
lectures]. Kyiv: Mystetstvo. Pp. 60-75.
4. Bilodid I. K. et al. (eds.) (1973). Slovnyk ukraiinskoii movy [Dictionary of the Ukrainian language]. In 11 vols. Kyiv: Naukova dumka.
5. Stepanov Y. S. (1994). Prostranstvo i miry – novyi, "voobrazhaemyi", "mental’nyi" i prochie [Space and worlds – the new, the "imaginary", the "mental", etc.]. In Filosofiia iazyka: v granitsah i vne granits. Mezhdunarodnaia seriia monohrafii. Kharkov: Oko. Vol. 2. Pp. 3-18.
6. Tarasova E. (1992). Vremia i temporal’nost’ [Time and temporality]. Kharkov: Osnova.
7. Turaieva Z. Y. (1979). Katehoriia vremeni. Vremia grammaticheskoe i vremia hudozhestvennoe (na materiale angliiskogo jazyka) [The category of
time. Grammatical and fictional time (based on the English language)]. Moscow: Vysshaia shkola.
8. Franko I. (1969). Iz sekretiv poetychnoii tvorchosti [Some secrets of poetry writing]. Kyiv: Radians’kyi pys’mennyk.

Переглядів анотації: 96
Опубліковано
2020-05-18
Як цитувати
BondarenkoA. І. Мовленнєві засоби пришвидшення перцептивного часу в поетичних текстах українського авангардизму. Література та культура Полісся, Vol 98, no 14f, May 2020, pp 231-40, doi:10.31654/2520-6966-2020-14f-98-231-240.