Графодеривація в українських рекламних текстах

  • V. M. Boyko кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та методики її навчання Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: графіксація, графодериват, капіталізація

Анотація

Реалізація комунікативно-прагматичної мети рекламних повідомлень досягається використанням різноманітних мовних засобів, з-поміж яких помітне місце займають оказіональні лексеми, утворені як узуальними, так і нетиповими способами словотворення. Одним із продуктивних неузуальних способів творення оказіональних лексем в українських рекламних текстах є графодеривація, тобто використання нетипових графічних засобів у процесах оказіональної деривації, на якій закцентована увага у нашій статті. Доведено, що графодеривація – своєрідна «мовна гра» на графічному рівні – один із багатьох елементів маніпулятивного впливу реклами на реципієнта. Графодеривація в аналізованих рекламних текстах репрезентована низкою різновидів, з-поміж яких найпродуктивнішими виявились капіталізація, графогібридизація, поліграфіксація. З’ясовано також функції та призначення графодериватів у рекламних текстах.

Посилання

1. Anisimova, E. E. (2003) Lingvistika teksta i mezhkul’turnaya kommunikatsiya [Text linguistics and intercultural communication] (on the material of creolized texts): textbook. manual for students. fac. foreign I'm from. Universities. Moscow: Published. Center «Academy».
2. Boyko, N. I. (2005) Ukrayins?ka ekspresyvna leksyka: semantychnyy, leksykohrafichnyy i funktsional?nyy aspekty [Ukrainian expressive vocabulary: semantic, lexicographic and functional aspects]: Monograph [Text]. Nizhyn: Aspect- Polygraph Publishing House, Ltd.
3. Britikova, K. V. (2007) Uzual?ne ta okazional?ne v innovatsiyakh suchasnoyi ukrayins?koyi movy [Usual and occasional in the innovations of the modern Ukrainian language]: author's ref. dis.... cand. philol. Sciences: 10.02.01 «Ukrainian language». Kharkiv.
4. Gridina, T. A. (1996) YAzykovaya igra: stereotip i tvorchestvo [Language game: stereotype and creativity]. Ekaterinburg: Ural State Publishing House. ped. University.
5. Denisova, E. S. (2010) Aktivnyye slovoobrazovatel’nyye protsessy v yazyke sovremennykh SMI [Active word-formation processes in the language of modern media] // Vestn. Nizhny Novgorod. un-ta im. NI Lobachevsky: NNGU, № 4.
6. Zavadska, O. V. (2016) Fenomen kreolizovanoho tekstu: aktualna problema suchasnykh linhvistychnykh doslidzhen? [The phenomenon of creolized text: an urgent problem of modern linguistic research]. Linguistic research. 2016. Vip. 43. P. 163–169. [Electronic procedure]. Access mode: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/znpkhnpu_lingv_2016_43_24
7. Zakon Ukpayiny «Ppo peklamu» [Law of Ukraine «On Advertising»] (№270 / 96-VP of 03.07.96 p. With changes №642 / 97 of 18.11.97, № 783-XIV of 3.06.99, № 762-15 of 15.05.2003). [Electronic pеcуpc]. Access mode: http: // zakon 1.rada.gov.ua.
8. Zemskaya, E. A. (2011) Sovremennyy russkiy yazyk. Slovoobrazovaniye [Modern Russian language. Word formation]: textbook. allowance. Moskva: Flynta: Nauka.
9. Yzotov, V. P. (1998) Parametry opysanyya systemy sposobov russkoho slovoobrazovanyya [Parameters of the description of the system of methods of Russian word formation]. Orel: Yzd-vo OHU.
10. Koloyiz, ZH. V. (2015) Neuzual?ne slovotvorennya [Unusual word formation]: [monohrafiya]. Kryvyy Rih: NPP Asteriks. 11. Mel?nyk, S. M. Hrafoderyvatsiya v ukrayins?kiy postmodernist·s?kiy prozi [Graph derivation in Ukrainian postmodernist prose]. Naukovi zapysky Natsional?noho universytetu «Ostroz?ka akademiya». Seriya «Filolohichna». Vyp. 46. S. 121–123.
12. Nazarenko, I. (2014) Hrafoderyvatsiya yak sotsiolinhval?nyy marker suchasnoyi ukrayins?koyi movy [Graph derivation as a sociolingual marker of the modern Ukrainian language]. Dialoh mov – dialoh kul?tur. Ukrayina i svit. Mat-ly V Mizhnarodnoyi naukovoyi Internet-konferentsiyi z ukrayinistyky.
13. Popova, T. V. (2010) Graphoderivation: word variation or word formation? [Graph derivation: word variation or word formation?] Suggestion and Word. Book 2: Proceedings of the IV International Scientific Seminar »Development of word- formation and lexical system of the Russian language». Saratov, 2010. S. 196–206.
14. Rudenko, S. M. (2019) Movna hra yak instrument tvorennya erhonimiv [Language game as a tool for creating ergonomics]. Trends and prospects for the formation of professional vocabulary. Vip. 9. Irpen.
15. Selivanova, O. O. (2006) Suchasna linhvistyka [Modern linguistics]: terminological encyclopedia. Poltava: Environment. Kyiv.
16. Taran, A. A. Movna hra yak zasib stvorennya vtorynnoyi nominatsiyi [Language game as a means of creating a secondary nomination]. P. 87–91. [Electronic resource]. Access mode: ling-ejournal.cdu.edu.ua
17.(2000) Ukrayinska mova: [entsyklopediya] [Ukrainian language: [encyclopedia] / [ed. count: VM Rusanovsky, OO Taranenko (co-chairs), MP Zyablyuk (deputy chairman), etc.]. Kyiv: Publishing House «Ukrainian Encyclopedia. MP Bazhana»

Переглядів анотації: 38
Опубліковано
2021-09-30
Як цитувати
Boyko, V. M. Графодеривація в українських рекламних текстах. Література та культура Полісся, Vol 103, no 18f, Sept. 2021, pp 54-62, doi:10.31654/2520-6966-2021-18f-103-54-62.