Фігури експресивного синтаксису в поетичній творчості Василя Симоненка
Анотація
Стаття присвячена дослідженню та класифікації фігур експресивного синтаксису, що функціонують у мові поетичних творів Василя Симоненка. Встановлено роль засобів експресивного синтаксису в поетичному мовленні В. Симоненка, покласифіковано виявлені фігури за типами, розкрито причини їх використання та роль у мовотворчості поета, що забезпечує глибше зрозуміння особливостей образного мовомислення митця зокрема та літературних процесів шістдесятих років ХХ століття загалом. З’ясовано, що експресивні фігури поетичних текстів В. Симоненка репрезентують широкий спектр емоційно-психологічних реакцій і станів ліричного героя, аксіологічних вимірів фрагментів поетичної картини світу автора. Аналіз експресивних фігур уможливлює глибше розуміння світоглядної позиції автора-шістдесятника поетичних текстів, індивідуально-авторського бачення й специфічного оцінювання довкілля крізь призму додаткових, виразно емотивно-оцінних, семантичних планів лексем і фразем та їх комбінацій. Експресивність мовотворчості Василя Симоненка можна простежити фактично на всіх рівнях мовної системи, проте використання фігур експресивного синтаксису (явищ виразно самобутніх) належить до домінантних рис його ідіостилю. Фігури експресивного синтаксису увиразнюють емоційно-психологічні реакції та стани ліричного героя, посилюють аксіологічні параметри лексем і фразем у складі фігур, засобів експресивного синтаксису поезій В. Симоненка. Виявлено низку домінантних функцій фігур експресивного синтаксису в поезіях В. Симоненка: звертання акцентують увагу на особі, певному предметові чи явищі, репрезентують емоційні стани ліричного героя, увиразнюють мовлення поезій; вставні конструкції передають ставлення автора до описуваного, зображуваного; вставлені конструкції несуть додаткові повідомлення, зауваження, доповнення; еквіваленти речень найчастіше виконують спонукальну, заперечну та емоційно-оцінну функції; ампліфікація використана для посилення напруженості повідомлення, для надання контексту перелічувальної інтонації; градація посилює напруженість повідомлення; номінативні речення надають чіткості та зрозумілості мовленому, привертають увагу до певного об’єкта; еліпсис ужитий із метою досягнення напруження й стислості повідомлення; парцеляція посилює експресивність поетичних текстів, надає їм само бутніх рис; асиндетон залучає читача до участі в подіях, уможливлює наявність домислів, збагачення змісту описуваних фрагментів; замовчування посилює емоційність та напруженість мовлення.
Посилання
2. Boyko, N.I. (2005). Ukrayinska ekspresyvna leksyka: semantychnyi, leksykohrafichnyi i funktsionalnyi aspekty: monohrafia [Ukrainian expressive vocabulary: semantic, lexicographic and functional aspects: monograph]. Nizhyn [in Ukrainian].
3. Vavryniuk, T. (2015). Osoblyvosty funktsionuvannya parcelovanykh konstruktsiy u khydozhnomy teksti [Peculiarities of the functioning of parceled constructions in literary text]. Filolohichni studyi: Naukovyi visnyk Kryvorizkoho derzhavnoho pedahohichnoho Universytetu – Philological studies: Scientific bulletin of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 13. 249–254 [in Ukrainian].
4. Vlasenko, V.V. (1999). Emotsiyno-ekspresyvna leksyka v poetychnomu movlenni Vasylya Symonenka [Emotional and expressive vocabulary in Vasyl Symonenko’s poetic speech]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka–Bulletin of Zhytomyr state pedagogical University named after I. Franko, 4. 50–53 [in Ukrainian].
5. Horniatko-Shumylovych, A. & Kosmeda, T. (2016). Fenomen kreatyvnosti Vasylya Symonenka: literaturoznavchyi ta linhvistychnyi aspekty [The phenomenon of Vasyl Symonenko’s creativity: literary and linguistic aspects]. Poznan [in Ukrainian].
6. Yermolenko, S.Ya. (1982). Syntaksys i stylistychna semantyka: monohrafia [Syntax and stylistic semantics: monograph]. Kyiv [in Ukrainian].
7. Zagnitko, A.P. (2011). Teoretychna hramatyka ukrainskoi movy: Morfolohia. Syntaksys [Theoretical grammar of the Ukrainian language: Morphology. Syntax] Donetsk [in Ukrainian].
8. Matsko, L.I. (2005). Stylistyka suchasnoi ukrainskoi movy [Stylistics of the modern Ukrainian language]. Kyiv [in Ukrainian].
9. Chabanenko, V.A. (2002). Stylistyka ekspresyvnykh zasobiv ukrainskoi movy [Stylistics of expressive means of the Ukrainian language]. Zaporizhzhia [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 109
Авторське право (c) 2022 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.