Лазар Баранович – видатний церковний і культурний діяч другої половини XVII ст.

  • H. V. Samoilenko доктор філологічних наук, професор кафедри літератури, методики її навчання, історії культури та журналістики факультету філології, історії та політико-юридичних наук Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: Лазар Баранович, XVII століття, архітектура, школа, книжкова графіка, друкарство

Анотація

Стаття побудована на широкому фактичному матеріалі XVII ст. із урахуванням наступних досліджень XІХ–XХ ст., що торкаються багатогранної діяльності одного із найпомітніших діячів православної церкви та культури України – Лазаря Барановича, архієпископа Чернігівського і Новгород-Сіверського. Автор статті виділяє в його діяльності у другій половині XVII ст. чотири основні напрямки. Перш за все, звернена увага на розкриття різноманітної роботи архієпископа, пов’язаної з відновленням і відкриттям православних парафій та храмів після насадження й насилля єзуїтства та домініканства під час польської католицької окупації Чернігівщини, з відкриттям багатьох монастирів та побудовою церков, збереженням вітчизняного православ’я від московських зазіхань на підпорядкування собі українських єпархій. У зв’язку з цим намічається й другий напрямок, що пов’язаний з розвитком хорового мистецтва. Третій та четвертий напрямки діяльності Лазаря Барановича причетні до відкриття навчальних закладів на Чернігівщині, зокрема і заснованої ним слов’яно-латинської школи в Новгороді Сіверському та створення в ньому друкарні, які були згодом перенесені до Чернігова. Із друкарством було пов’язане спрямування, що торкалося розвитку образотворчого, зокрема графічного, мистецтва, пошуків та залучення до нього видатних художників-графіків.

Посилання

1. Kyivska pravoslavna bohoslovska akademiia [Kyiv Orthodox Theological Academy]. (2015). Kyiv: Publishing Department of Ukrainian Orthodox Church of Kyiv Patriarchate, 2015. [In Ukrainian]
2. Pisma Preosvyashchennogo Lazarya Baranovicha. S primechaniyami [Letters of His Eminence Lazar Baranovych. With Comments] (1865). Chernihiv: St. Elijah Monastery Publ. [In Russian]
3. Sumstov, N. F. (1885). K istorii yuzhnorusskoy literatury semnadtsatogo stoletiya. Vypusk 2. Lazar Baranovich [To the History of South Russian Literature of the 17th Century. Part 2. Lazar Baranovych]. Kharkiv. [In Russian]
4. Istoriia ukrainskoi kultury: u 5 t. T. 3. Ukrainska kultura druhoi polovyny XVII–XVIII st. [History of Ukrainian Culture: Vols. 1–5. Vol. 3. Ukrainian Culture of the 2nd half of the 17th–18th Centuries] (2003). Kyiv.
5. Novhorod-Siverskyi – liubov moia. Korotka fotoiliustrovana istoriia zemli Siverskoi [Novhorod-Siverskyi – My Love. Short Photo Illustrated History of Siverska Land] (1993). Kyiv: Mystetstvo Publ. [In Ukrainian]
6. Kurylenko, M. I. (2007). Sviata Chernhivsksa zemlia [Holy Chernihiv Land]. Nizhyn: Milanik Publ., [In Ukrainian
7. Shafonskiy, A. (1851) Chernigovskogo namestnichestva topograficheskoye opisaniye [Topographic Descroption of Chernihiv Governorship]. Kyiv. [In Russian]
8. Kornoukhov, Ye.A. (1908) Alfavitnyy spisok tserkvey Chernigovskoy eparkhii. [ABC List of Chernihiv Eparchy Churches] Trudy Chernigovskoy uchenoy arkhivnoy komissii – The Works of Chernihiv Archive Commission, Vol. 7 [In Russian]
9. Samoilenko, H.V. & Samoilenko, S.H. (2007) Rozvytok kultury na Pivnichnomu Livoberezhzhzi Ukrainy u druhii polovyni ХVII-хVIII st. [The Development of Culture in the North Left – Bank Ukraine in the 2nd half of the 17th–18th Centuries]. Nizhyn. [In Ukrainian]
10. Yakovenko, N. (1993) Ukrainksa shliakhta z kintsia XVII st. [Ukrainian Nobility Since the End of the 17th Century]. Kyiv.
11. Vecherskyi, V.V. (2001) Arkhitekturna i mistobudivna spadshchyna doby Hetmanshchyny: Formuvannia, doslidzhennnia, okhorona [Architectural and Town – Planning Heritage of Hetmanate Period]. Kyiv. [In Ukrainian]
12. Vecherskyi, V.V. (2008) Ukrainski monastyri [Ukrainian Monasteries]. Kyiv: Nash chas Publ. [In Ukrainian]
13. Stradomskiy, A. (1852) Lazar Baranovich [Lazar Baranovych]. Zhurnal Ministerstva Narodonogo Prosveshcheniya – Journal of Ministry of People’s Education. St. Petersburgh, Part 75. Section 5.
14. Makariy (Bulgakov), Metropolitan of Moscow and Kolomna (1857). Istoriya russkoy tserkvi [History of Russian Church]. St. Petersburgh: Tipografiya Imperatorskoy Akademii Nauk Publ., Vol. XII.
15. Hramota Lazaria Baranovycha z pryvodu prykrasy nizhynskoho monastyria [Lazar Baranovych’s Charter Concerning Nizhyn’s Monastery Decoration] (1684). Instytut rukopysu NB Ukrainy im. V. Vernadskoho [V. Vernadsky’s National Library Institute of Manuscripts]. Fund 2, № 3480.
16. Pozdneev, A. V. (1958) Rukopisnye pesenniki ХVII-хVIII vekov [Songs manuscripts of the 17th–18th Centuries]. Uchenye zapiski Moskovskogo zaochnogo ped. in-ta-Scientific Works of Moscow Extramural Pedagogical University. Vol 1.
17. Peretts, V. N. (1899) Malorusskie pesni i virshi v zapisyakh ХVII-хVII vekov [Small Russian Songs and Verses of the 17th–18th Centuries]. St. Petersburgh.
18. Ohiienko I. (1991) Ukrainska kultura [Ukrainian Culture] (repr.). Kyiv.
19. Litopys Samovydtsya [The Chonicle of Samovydets]. (1971). (repr.) Kyiv: Naukova dumka Publ.
20. Protopopov, V.V. (1971) Pro khorovu bahatoholosu kompozytsiiu XVII st. – pochatku XVIII st. ta pro Symona Pekalytskoho [About Chorus Multivocal Composition of the 17–Beginning of the 18th Centuries and about Symon Pekalytskyi]. Ukrainske muzykoznavstvo – Ukrainian Musicology. Kyiv. Part 6.
21. Pro khor Chernihivskoho Yeletskoho monastyria [About Chernihiv Yeletskyi Monastery Chorus]. Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy [Central State Historical Archive of Ukraine]. Fund 131, op. 32, work 1.
22. Eygorn, B.I. (1899) Ocherki po istorii Malorossii XVII st. [Essays on Small Russia History]. Moscow.
23. Tsentralnyi istorychnyi arkhiv u Kyievi [Central Historical Archive of Ukraine], fund 127, work 6192, sheet 27.
24. Puteshestvie Antiokhiyskogo patriarkha Makariya v Rossiyu v polovine XVII veka, opisannoe ego synom arkhidyakonom Pavlom Aleppskim [The Travel of Antioch Patriarch Macarius in the Middle of the 17th Century, Described by His Son Archdeacon Paul from Aleppo] (1899). (repr.) Moscow.
25. Chernihivskyi derzhavnyi oblasnyi arkhiv [Chernihiv State Regional Archive], Fund 3., item 19260.
26. Danilevskiy, O. (1864) Kharkovskie narodnye shkoly. 1732–1863 [Kharkiv Folk Schools. 1732–1863]. Ukrainskaya starina – Ukrainian Antiquties.
27. Klepikov, S.A. (1963) Izdaniya Novgorod-Severskoy tipografii i lozhnochernigovskie izdaniya 1674–1679 goda [Publications of Novhorod Siverskyi Publishing House and False Chernihiv Publications of 1674–1679]. In: Issledovaniya i materialy [Investigations and Data]. Moscow. Collection 8, p. 258– 269.
28. Lazarevskiy, A.M. (1886) K istorii Chernigovskoy tipografii [To the History of Chernihiv Publishing House]. Kievskaya starina – Kyiv Antiquities, 1886. № 7. p. 574–575.
29. Stepovyk, D. (1970) Oleksandr Tarasevych i yoho shkola [Oleksandr Tarasevych and His School]. Narodna tvorchist i etnohrafiia – Folk Creative Work and Ethnography. № 1.
30. Popov, P. M. (1927) Panehiryk Krshchonovycha Lazariu Baranovychu – nevidome chernihivske vydannia 80–rokiv XVII st. [Krshchonovych’s Panegyric to Lazar Baranovych]. Yuvileinyi zbirnyk na poshanu akademika Dmytra Ivanovycha Bahaliia – Anniversary Collection of Scientific Works – Tribute to Academician Dmytro Ivanovych Bahalii. Kyiv. p. 668–697.
31. Makarov, A. (1994) Svitlo ukrainskoho baroko [The light of Ukrainian Baroque]. Kyiv: Mystetstvo.
32. Stepovyk, D. (1988) Ivan Shchyrskyi. Poetychnyi obraz v ukrainskii barokovii hraviuri. [Ivan Shchyrskyi. Poetic Image in Ukrainian Baroque Literature] Kyiv.

Переглядів анотації: 82
Опубліковано
2023-05-01
Як цитувати
.
Розділ
Краєзнавство та історія культури