Лінгвопсихологічна міжпредметність у визначенні проблематики мовної діяльності в курсі загального мовознавства

  • N. І. Klypa кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології, компаративістики та перекладу Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: значення мовної діяльності, когнітивна парадигма, мовна модель світу

Анотація

У статті йдеться про спробу міжпредметності у викладанні загального мовознавства. Утверджуючи лінгвістичну парадигму когнітивної лінгвістики у мовознавчому курсі, авторка зіткнулася з нечіткою інтерпретацією у психології та мовознавстві категорії мовної діяльності. Констатується, що вона аналізується професором А. С. Зеленьком у лінгвістичному дослідженні, присвяченому аналізу проблеми семантики в мовознавстві, і в низці розвідок психолога О. А. Зеленька, у яких ідеться про категорію загальної психології свідомості, на основі якої обґрунтовується реформування вищої школи України. У кожного з них, здавалося б, різний предмет вивчення: у першого – проблеми семасіології, у другого – категорія психічної діяльності та з нею пов’язана категорія загальної психології – свідомість. Об’єднує першого та другого дослідника психолого-свідомісний аспект вирішення поставленої ними проблеми. На основі зіставного аналізу концепцій психолога та мовознавця стає очевидним в аспекті когнітивної парадигми тлумачення свідомості як форми психічної діяльності елітника, що реалізується мовною моделлю світу. Вона членується на повсякденно-побутову, художню та наукову підмоделі. Останні постають структурованими системами концептів. Концепти ж в аспекті описової парадигми як тексти членуються на весь спектр лінгвістичних категорій.

Посилання

1. Grot N. Y. (1879–1880). Psihologiia chuvstvovaniy v istorii I glavnyh osnovah [Ukrainian novel: theoretical problems and genre evolutsіya]. Sankt-Peterburg [in Russian].
2. Zelen’ko A. S. (2016). Teoriia semasiologii v aspekti evolyuzii lingvistychnych paradygm [Theory of Semiology in Aspects of Evolution of Linguistic Paradigms]. Nischyn [in Ukraine].
3. Zelen’ko O. A. (2016). Rol’ i misze psyhologichnoii kategorii svidomosti v osmyslenni prozesu reformuvannia vyschoii schkoly Ukrainy [Role and mentality of
psychology in the category of sv domost in the osmyslenny process of reforming the school of Ukraine]. Psychology of people: sv domst і reality. Materialy VIII
mischnarodnoii naukovo-praktychnoi konferenzii (30–31 schovtn’a). Nischyn [in Ukraine]
4. Kirichenko K. V. (2016). Kategoria konzeptu u naukoviy teorii profesora A.
S. Zelen’ka [Category concept in scientific theory prof. A. S. Zele'n'ka]. Naukovi zapysky. Filologichni nauky – Proceedings. Philological Sciences. Kn 3. Nischyh [in
Ukraine].
5. Kirichenko K. V. (2015). Kategoria kartyny svitu v naukoviy konzepzii profesora A. S. Zelen’ka, lingvistychni ta soziologichni aspekty komunikazii [he category of the world picture in the scientific conception of the prose-worker A. S. Zelenka, linguistic and sociological aspects of communication]. Naukovi zapysky Ostroz’koi akademii – Scientific notes of the Ostroh Academy. Ostrog, Series "Philological Science". Whip 58. Pp. 36–39.
6. Schelpanov G. I. (1896). Problema vospriatia prostranstva v sv’azi s ucheniem ob apriornosti i vroschd’onnosti. Predstavlenie prostranstva s tochki zrenia psichologii [The problem of perception of space in connection with the study of a priori and congenital. Representation of space in terms of psychology].
Sanktpeterburg [in Russian].

Переглядів анотації: 119
Опубліковано
2019-07-26
Як цитувати
KlypaN. І. Лінгвопсихологічна міжпредметність у визначенні проблематики мовної діяльності в курсі загального мовознавства. Література та культура Полісся, Vol 95, no 12f, July 2019, pp 124-32, doi:10.31654/2520-6966-2019-12f-95-124-132.