Ганна Барвінок в освітленні літературної критики доби раннього Модерну

  • V. V. Budnyy кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства Львівського національного університету імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-6254-9272
Ключові слова: Ганна Барвінок, український Модерн, літературнокритична рецепція, інтерпретація, етноестетика, кордоцен

Анотація

У статті досліджено сприйняття прози Ганни Барвінок у літературній критиці початку ХХ ст. Зокрема, з’ясовано обставини спалаху зацікавлення постаттю письменниці, висвітлено розбіжності між різними літературними таборами у ставленні до її творчості і поступове вироблення модерного розуміння «етнографізму» у світлі перспектив національного мистецтва. Дослідницька основа цієї розвідки – рецептивно-естетичний підхід до критики як посередниці між красним письменством і публікою, класикою і сучасною літературою, традиційними і новаторськими стильовими течіями. Першу хвилю уваги до оповідань Ганни Барвінок підняв Борис Грінченко публікаціями до сорокаліття від початку її творчості. Згодом появилися аналітичні і концептуальні інтерпретації Олександра Грушевського, Дмитра Дорошенка, Людмили Старицької-Черняхівської. Часопис «Українська Хата» запросив письменницю до співпраці, а хатянські критики-неоромантики переосмислювали її творчість крізь призму національного самоусвідомолення, орієнтуючи сучасників на багатющі традиції національного мистецтва. Критику і публіку вабили мистецькі якості прози Ганни Барвінок. Модерністи, особливо хатяни, звертали увагу на недооцінені попередниками і сучасниками стилістичні і світоглядні риси співачки жіночої долі, які, на їхнє переконання, були варті засвоєння й дальшого розвитку в новітньому мистецтві. Природність і витончені форми першоособової нарації, пісенність і ліричність оповідного мовлення, по-жіночому чутливе і вдумливе світовідчуття виявилися суголосними з естетичними потребами і новітніми віяннями модерної доби. Вивчення рецепції творчості Ганни Барвінок тодішньою критикою веде до висновку: для доби Модерну властиве не тільки відмежування від позитивізму, а й свідоме апелювання до певних, переважно романтичних, традицій, як-от «філософія серця», естетизм, індивідуаліз.

Посилання

References
1. Barvinok, H. (1902). Opovidannia z narodnykh ust [Stories from the People]. Kyiv [in Ukrainian].
2. Hrushevs’kyj, O. (1909). Z suchasnoi ukrains’koi literatury [From Modern Ukrainian Literature]. Kyiv [in Ukrainian].
3. Domanyts’kyj, V. (1909). Pys’ma Turheneva k Marko Vovchku [Turgenev’s Letters to Marko Vovchok]. Zapysky NTSh – Notes of the Shevchenko Scientific Society. Vol. 88, 225–229 [in Ukrainian].
4. Yevshan, M. (1998). Krytyka. Literaturoznavstvo. Estetyka [Criticism. Literary studies. Aesthetics]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
5. Yefremov, S. (1995). Istoriia ukrains’koho pys’menstva [History of Ukrainian Literature]. Kyiv: Femina [in Ukrainian].
6. [Lepkyj] Bohdan L. (1911). Pro zhyttia velykoho poeta Tarasa Shevchenka [About the Life of the Great Poet Taras Shevchenko]. Lviv: Prosvita [in Ukrainian].
7. Literaturno-naukovyi visnyk [Literary Scientific Herald]. (1898–1914). Lviv: [in Ukrainian].
8. Myrovets, V. (1903). Hanna Barvinok (O.M. Kulisheva). Opovidannia z narodnykh ust [Hanna Barvinok (O.M. Kulisheva). Stories from the People]. Kyevskaia Staryna – Kievan antiquity. Vol. 81, 5, 127–130 («Bіbl.») [in Ukrainian].
9. Mytsyk, Yu. (2006). Lysty Hanny Barvinok (Oleksandry Kulish) do Mykhajla Hrushevs’koho [Letters of Hanna Barvinok (Olexandra Kulish) to Mykhailo Hrushevskyi]. Siverians’kyj litopys – Siverian chronicle. No. 2, P. 20–40 [in Ukrainian].
10. Nakhlik, Ye. (2006) Podruzhnie zhyttia i pozashliubni romany Pantelejmona Kulisha [Married Life and Extramarital Affairs of Panteleimon Kulish]. Kyiv: Ukrains’kyj pys’mennyk Publ. [in Ukrainian].
11. Horbach, O. (Ed.). (1992). Ohonovs’kyj, O. Istoriia literatury rus’koi. Ch. 3, vid. 1–2 [History of Ukrainian Literature. Vol. 3, Issue 1–2]. Munich [in Ukrainian].
12. Pavlyk, M. (1890). Pershi stupni rus’ko-ukrains’koho zhinotstva [First Degrees of Ukrainian Women]. Narod. No. 4, P. 42–46 [in Ukrainian].
13. Rada [Council]. (1906–1914). Kyiv [in Ukrainian].
14. Samoilenko, H. (2021). Pantelejmon Kulish i Hanna Barvinok: dolia, Ukraina, liubov [Panteleimon Kulish and Hanna Barvinok: Fate, Ukraine, Love]. Nizhyn [in Ukrainian].
15. Franko, I. (1976–1986). Zibrannia tvoriv u 50 t. [Collection of Works in 50 volumes] Kyiv: Naukova dumka Publ. [in Ukrainian].
16. Khata [Home]. (1860). St. Peterburgh [in Ukrainian].
17. [Shapoval] M. Sh. (1911). Hanna Barvinok (Oleksandra Mykhajlivna Kulisheva) [Hanna Barvinok (Oleksandra Mykhajlivna Kulisheva)]. Ukrains’ka Khata – Ukrainian Home. No. 5–6, P. 334–338 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 29
Опубліковано
2023-11-22
Як цитувати
Budnyy, V. Ганна Барвінок в освітленні літературної критики доби раннього Модерну. Література та культура Полісся, Vol 109, no 23f, Nov. 2023, pp 37-53, doi:10.31654/2520-6966-2023-23F-109-37-53.
Розділ
До 195–річчя від дня народження Ганни Барвінок