Микола Гоголь і художній контекст в аспекті когнітивної психології та лінгвістики
Анотація
У статті обґрунтовується новий підхід у дослідженні творчого спадку і життя видатного російського письменника Миколи Гоголя. З цією метою
автори використовують когнітивну психологію та лінгвістику. Вони констатують, що він виріс на Україні, знав українську народну творчість
й історію країни. Під час навчання у Гімназії вищих наук спілкувався з демократично орієнтованими викладачами й сформувався під їх впливом.
Про це свідчить його участь у студентському русі. Після закінчення навчального закладу приїхав до столиці. Там сподівався стати чиновником
чи артистом. Він мріяв також стати письменником. Але без сторонньої підтримки опинився у безвиході. Був завербований жандармським управлінням. Його світогляд був суперечливий. Це було зумовлене його становищем. Демократична спрямованість юності зіткнулася з непривабливою сьогоденною реальністю. Письменник бачив глибокі суперечності у функціонуванні суспільства. Ці суперечності ускладнилися виявленим ним шовіністичним ставленням влади до прилученої України. Письменник у своїй творчості відтворив свою світоглядну еволюцію написанням кількох циклів. Він констатує гострі як соціальні, так і національні суперечності. Демократичні погляди й імперська політика в аспекті ідеології православ’я, самодержавства й народності зумовили творчу кризу як носія, українського етносу, що став провідником російського шовінізму.
Посилання
2. Grot N.Y. Psychologiya tcuwstowaniy w istorii I glawnych osnowach. Sankt- Petersburg: Tipographiya imperatorskoi academu nauk. 1879–1880.
3. Grot N.Y. K woprosu o reformje logiky. Opyt nowoj theorii umstvennych processow: Izdanije Instituta F.A. Brokgausa v Leipcige, 1882. 349 s.
4. Grot N.Y. K woprosu o klassificacii nauk (Nhevrija -populyarnyj etjud). – Sankt- Petersburg: Tipographija of A.S. Suvorina, 1889. 70 s.
5. Zhayvoronok V.V. Znaki ukrainskoi etnokultury, K., 2006.
6. Zelenko A.S. Problemy semasiologii v aspecti evolucii lingwistytcnych paradugm (semanticy, pragmatiky, paradigmatiku i syntagmaticy): monographija. Nizun: NDU іm. M. Gogol, 2016. 355 s.
7. Zelenko O. A. Psichologitcne obgruntuwannia reformuwannja wyshtsoi shkoly Ukrainy, shtso reformujetsia (Theoriia socialnoi optimizatii transformuwannja wyshtsoi scholy, integrowanoi v nayku, v aspecti metodologii socialnoi pedologii) (Rucopys).
8. Kovalchuk O.G. Buttya I strach: Etyud pro Gogolua. Nizyn: NDY іm. M. Gogol, 2009.
9. Kostyuk G.S. K woprosu o psychologiteeskich zakonomjernostyach/ / Woprosy psychologii. 1955. № 1. s. 18-28.
10. Kostyuk G.S. Methodologiskiji I theoretitceskije problemy opsychologii / Otv. red. E.W. Shorohowa. - M., 1988.
11. Samoylenko G.V. Gogol i literatura narodiv SRSR. - Nizyn, 1984.
12. Samoylenko G.S. Mykola Gogol i Nizyn. - Nizyn, 2008.
13. Samoylenko G.V. Twortca spadshtcyna Gogolja na peretynji epoch. Nizyn, 2009.
14. Samoylenko G.V. Chronika napysannja drugogo tomy"Mertwych dush" M.Gogola. Nizyn, 2012.
15. Samoylenko G.V. Nizynskiy spysok " Mertwych dush " by M. Gogol. Nizyn, 2012.
16. Chelpanov G.I. Problemy prostranstwa v svjazi utceniem ob apriornosti I vrazdionnosti. T c.1-2. K., 1896–1904.
17. Chelpanov G.I.Vvedenie v eksperumentaljny psichologiu . M., 1915.
18. Ekeblad Ch.A. Opyt obozrenija biologo-psychologitceskogo izslidowanjia sposobnostij tcelovetceskagu ducha. M., 1872. 462 s.
Переглядів анотації: 169
Авторське право (c) 2018 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.