Символіка колорем у повісті М. Гоголя "Страшна помста"

  • O. V. Banzeruk кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології, компаративістики та перекладу Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
  • A. S . Banzeruk a third-year student of Institute of Philology of Taras Shevchenko National University of Kyiv
Ключові слова: колорема, кольоропозначення, способи представлення кольору (лексичні і граматичні)

Анотація

У статті подано короткий огляд наукової літератури. Визначено мету й завдання дослідження. Виявлено гоголівську палітру аналізованого твору, яку складають червоний, чорний, білий, синій, блакитний, рожевий, сірий, жовтий кольори та їхні відтінки. Доведено, що в гоголівському тексті значущі не тільки сам колір, а й частотність його використання, контекст і асоціативні зв’язки. Розглянуто живопис кольоровим словом як прийом підсилення виразності й художньої образності. Зосереджено увагу на лінгвостилістичному аналізові засобів актуалізації кольору та функціонуванні в тексті повісті М. Гоголя "Страшна помста". Аргументовано тезу про взаємозв’язок кольоропозначень із сутністю образу персонажа. Названо способи вираження кольору: лексичні і граматичні. Особливу увагу звернуто на символіку білого, чорного й червоного кольорів у контексті гоголівського художнього твору

Посилання

1. Volkova M.G. Sposoby oboznacheniya tsveta i sveta v hudozhestvennyih proizvedeniyah starofrantsuzskogo perioda (XI–XIII vv.) i ih perevody na
sovremennyiy frantsuzskiy yazyik. Dis. kand. filol. nauk: 10.02.05 romanskie yazyiki. M., 2007. 180 s. URL: http://www.dissercat. com/content/sposoby-oboznacheniya-tsveta-i-sveta-v-khudozhestvennykh-proizvedeniyakh-starofrantsuzskogo-#ixzz5N7FyeckB
2. Vinogradov V.V. Stilistika. Teoriya poeticheskoy rechi. Poetika. M.: Izd. AN SSSR, 1963. 255 s.
3. Granovskaya L. M. Prilagatelnyie, oboznachayuschie tsvet v russkom yazyike XVII–XX vv. Avtoref. dis. kand. filol. nauk. Mосква, 1964. 24 s. URL:
http://www.dissercat.com/content/funktsionirovanie-kolorizmokhudozhestvennom-tekste-kak-rezultat-vzaimodeistviya-lingvoku#ixzz4g7wRUoGu
4. Kopteva N. Funktsionirovanie kolorizmov v hudozhestvennom tekste kak rezultat vzaimodeystviya lingvokulturnogo i kreativnogo faktorov: na materiale
tvorchestva russkih pisateley XIX–XX vv. Dis. kand. filol. nauk. 10.02.01. Rostov-na-Donu, 2005. 247 s. URL: http://www.dissercat.com/content/funktsionirovanie-
kolorizmov-v-khudozhestvennom-tekste-kak-rezultat-vzaimodeistviya-lingvoku#ixzz4g7vYKiMk".
5. Demidova T. E. Proishozhdenie i smysl odnoy tsvetovoy metaforyi v poeme N. V. Gogolya (Gogol i Ayvazovskiy). URL: http://domgogolya.ru/science/ researches/1015/
6. Belyiy A. Masterstvo Gogolya: Issledovanie/ Andrey Belyiy. M: MALP,1996. 638 s. URL: http://gogol-lit.ru/gogol/kritika/belyj-masterstvo-gogolya/izobrazitelnost-i-zvuk-v-strashnoj-mesti.htm
7. Kostevich E.Yu., Loktevich E.V. Spetsifika koloristicheskih obrazov v tsikle povestey "Vechera na hutore bliz Dikanki" N.V. Gogolya // Gumanitarnyie nauki. Studencheskiy nauchnyiy forum: elektr. sb. st. po mat. IV mezhdunar. stud. nauch.-prakt. konf. № 4(4). URL: https://nauchforum.ru/archive/ SNF_ humanities/4(4).pdf
8. Suran T. Tsvetovaya palitra i funktsii tsvetooboznacheniy v tvorchestve N. V. Gogolya i M.A. Bulgakova // Naukoviy vIsnik Uzhgorodskogo unIversitetu.
SerIya: FIlologIya. Vip. 1 (37). 2017. S. 29-32.
9. Gogol N.V. Vechera na hutore bliz Dikanki. M.: Eksmo, 2017. 320 s.
10. Sviridov S. Slavyanskaya mifologiya. Simvolyi slavyan. URL: http://russianmyth.ru/slavyane/symbols-of-colour/
11. Bryusov V. Ispepelennyiy. M.: Skorpion, 1910. 62 s. URL: https://fantlab.ru/edition119435

Переглядів анотації: 174
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Banzeruk, O. V., і A. S. . Banzeruk. «Символіка колорем у повісті М. Гоголя "Страшна помста&quot»;. Література та культура Полісся, Vol 93, no 11f, Nov. 2018, pp 137-4, doi:10.31654/2520-6966-2018-11f-93-137-147.