Корекція традиційних гендерних ролей: моделі «маскулінне-фемінне» в малій прозі В. Винниченка
Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми трансформації гендерних ролей у малій прозі В. Винниченка. Такий підхід дає змогу абстрагуватися
від нав’язаних патріархальним суспільством гендерних стереотипів. Він спрямований на визначення особливостей фемінно-маскулінного сприйняття життєвих явищ автором та їхнє відтворення в літературному тексті. Водночас це одна з характерних особливостей модерністичного
мислення письменника. Під час аналізу твору крізь призму гендерного підходу беремо до уваги такі кодифікати, як гендерні ролі та гендерні стереотипи, маскулінність-фемінність, тілесність, гендерна проблематика. Взаємини між статями, проблема моралі, шлюбу, народження дітей, проблема гендерної дискримінації – все це є об’єктом зацікавлення В. Винниченка. У малій прозі він зображує процес відродження волі пригнобленої жінки. Цю проблему виявлено в усіх текстах, які є об’єктом нашого дослідження. У статті виокремлено такі жіночі типажі у творах малої
прози Винниченка: тип амбівалентної жінки, жінки-наставниці, вільної жінки, жінки-хижачки, жінки-подарунка. В аналізованих творах виявлено такі гендерні проблеми: проблема фізичного насильства над жінкою (повість «Краса і сила»), проблема психологічного насильства над чоловіком (оповідання «Заручини»), проблема жінки-революціонерки, яка не може виразити свої почуття, не може виявити своє жіноче начало (оповідання «Роботи»), проблема сімейної реалізації чоловіка (оповідання «Заручини»), проблема материнства й батьківства (оповідання «Таємна пригода»), проблема неповної сім’ї (оповідання «Таємна пригода»), проблема гендерної стереотипізації (оповідання «Контрасти»), проблема перетворення жінки на товар для споживання чоловіком (оповідання «Олаф Стефензон»), проблема гендерної дискримінації. Проаналізувавши твори В.Винниченка, ми можемо стверджувати, що для письменника гендерна проблематика була актуальною. У текстах письменника присутня репрезентація феміністського, тобто протест проти домінуючих, патріархальних культурних цінностей. Цей бунт виражає «нова» жінка, образ якої так вдало моделює В. Винниченко.
Посилання
2. Vynnychenko V. (2011). Konkordyzm. Systema buduvannia shchastia Concordism. The system of happiness building]. К.: Ukrainskyi pysmennyk [in Ukrainian].
3. Vynnychenko V. (1989). Krasa i syla [Beauty and power]. K.: Dnipro [in Ukrainian].
4. Vynnychenko V. (2000). Tvory v dvoh tomah [Works in two volumes]. К.: Dnipro [in Ukrainian].
5. Zaiets S. (2015). Sotsialna problema nasylstva nad zhinkoiu [Social problem of violence against a woman]. Sotsialna pidtrymka simi ta dytyny u sotsiokulturnomu prostori hromady: materily vseukr. nauk.-prakt. konferentsii zmizhnar. uchastiu (11–12 lystopada 2015 m. Sumy), 5 [in Ukrainian].
6. Kis O. (2003). Modeli konstruiuvannia hendernoi identychnosti zhinky v suchasnii Ukraini [Constructing a woman’s gender identity models in modern Ukraine]. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys «I», 27. URL:http://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm [in Ukrainian].
7. Kovalyk M. (2007). Typolohiia zhinochykh kharakteriv u prozi ta dramaturhii Volodymyra Vynnychenka 1902−1923 rr. [Female characters’ typology in the prose and drama of Volodymyr Vynnychenko of 1902−1923]: avtoref. dys. kand. filol. nauk: 10.01.01. Kirovohrad [in Ukrainian].
8. Matsevko L. (2000). Zhinka poza tisnymy mezhamy. Vynnychenkove potraktuvannia problemy emansypatsii zhinky (opovidannia pochatku XX stolittia) [Woman outside the confines. Vynnychenko’s interpretation of the problem of women’s emancipation (a story of the early XXth century)]. Ukrainska mova ta literatura, 14 (174), 7–8 [in Ukrainian].
9. Panchenko V. (1998). Tvorchist Volodymyra Vynnychenka 1902–1920 rr. u henetychnykh i typolohichnykh zviazkakh z yevropeiskymy literaturamy writings of Volodymyr Vynnychenko in 1902–1920 in genetic and typological connections with European literature]: avtoref. dys. . dokt. philol. nauk, spets. 10.01.01 – ukrainska literatura. URL: http://www.library.kr.ua/books/panchenko/ p13.html [in Ukrainian].
10. Roshchenko A. (2012). Poetyka kontrastiv u rannomu opovidanni V. Vynnychenka «Kontrasty» [Poetics of contrasts in V. Vynnychenko’s story «Contrasts»]. Literaturoznavchi studii: zbirnyk naukovykh prats, 32, 209–218.
11. Ukrainskyi dekameron. Kn.1. Dyiavolytsia: novely, povist (1993). [Ukrainian decameron. Book 1. The Devil: short stories]. Uporiad. R. Pikhmanets; pisliamova I. Denysiuk. Kyiv: Dovira, 273−288. [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 115
Авторське право (c) 2022 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.