Психологічний портрет фатальної жінки в романі Ф. М. Достоєвського «Гравець»
Анотація
У статті розглядається проблема репрезентації психологічного портрету фатальної жінки в романі Ф. М. Достоєвського «Гравець». Вибір дослідження
був обумовлений прагненням проаналізувати образ героїні роману Достоєвського на перетині літературознавства, психології та культурології, що є надзвичайно цікавим і актуальним у сучасній гуманітаристиці. Мета статті – зробити психологічний аналіз фатальної жінки в романі «Гравець», з’ясувати особливості її психології й мотивації поведінки, проаналізувати деталі портрету крізь призму чоловічої рецепції, а також визначити характерні ознаки психотипу «фатальної жінки» в інтерпретації Достоєвського. В роботі використані такі методи: порівняльно-історичний, біографічний, психоаналітичний, що сприяло розкриттю специфіки характеру героїні Достоєвського. Відзначається еротично-тілесний характер портретування героїні в чоловічій рецепції з висвітленням соматичних деталей. Виділяються характерні особливості психотипу «фатальної жінки»: привертання уваги кількох чоловіків, уміння ними маніпулювати, загадковість, жорстокість серця, імпульсивність, істеричність. Героїня Достоєвського постає в центрі кількох любовних трикутників. Зазвичай розстановка героїв вибудовується за допомогою опозиції: «блискучий чоловік» – «неможливий». Перший трикутник Де-Гріє – Поліна – Олексій Іванович доповнюється темою грошей і гри на рулетці. Йому протиставлений другий трикутник: Астлей – Поліна – Олексій Іванович, де превалюють почуття. І, нарешті, третій: Де-Гріє – Поліна – Астлей, в якому француз постає як Інший, ідеалізований суб’єкт, за рахунок якого фатальна жінка ілюзорно добудовує власний образ. Тому втрата француза сприймається нею як втрата стабільності власної ідентичності, яку вона не може здобути з будь-ким іншим.
Посилання
2. Demchuk, N. R. (1999). Khudozhnii svit prozy T. Shevchenka (problema psykholohichnoho analizu) [The artistic world of T. Shevchenko’s prose (the problem of psychological analysis)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv. derzh. un-t im. I. Franka [In Ukrainian].
3. Dostoevskiy, F. M. (1996). Sobranie sochineniy: v 15 t. [Collected works: in 15 volumes]. Sankt-Peterburg: Nauka, Vol. 15, 498 [In Russian].
4. Dostoevskiy, F. M. (1985). Selo Stepanchikovo i ego obitateli. Zapiski iz podpol’ya. Igrok [The village of Stepanchikovo and its inhabitants. Notes from the Underground. Gambler]. Moskva: Pravda. 325-460 [In Russian].
5. Kibal’nik, S. A. (2014). «Polozhitel’no prekrasnyy» geroy-inostranets v romane F. M. Dostoevskogo «Igrok» (Mister Astley i ego literaturnye proobrazy) [«Positively beautiful» foreign hero in F. M. Dostoevsky’s «Gambler» (Mr. Astley and his literary prototypes)] Vestnik Bashkirskogo universiteta. Filologiya i iskusstvovedenie – Bulletin of the Bashkir University. Philology and art history, Vol. 19, 4, 1329-1337 [In Russian].
6. Salmanov, E. Yu. (2006). Obraz «rokovoy zhenshchiny» kak proyavlenie istericheskogo simptoma [The image of the «fatal woman» as a manifestation of a hysterical symptom]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta - Bulletin of Novgorod State University. 36. 15-17 [In Russian].
7. Slovnyk hendernykh terminiv (2016). [Dictionary of gender terms]. Z. V. Shevchenko (Ed.). Cherkasy: Vydavets Yu. Chabanenko. URL: http://a-z-gender.net/ua/fatalna-zhinka.html (Last accessed: 08.08.2021) [In Ukrainian].
8. Sukovataya, V. A., Damirova, M. (2013). Ruletka kak metafora puteshestviya v romane F. M. Dostoevskogo «Igrok» [Roulette as a metaphor for travel in F. M. Dostoevsky’s «Gambler»]. Labirint. Zhurnal sotsial’no-gumanitarnykh issledovaniy – Labyrinth. Journal of Social and Humanitarian Research, 2. 62-71 [In Russian].
Переглядів анотації: 113
Авторське право (c) 2022 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.