Популярне поетичне: поезія та поп-музика авторок-виконавиць

  • Iu. Matasova кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри зарубіжної літератури Київського національного університету імені Тараса Шевченка
Ключові слова: поезія, популярна музика, література й музика

Анотація

Студія розгортається у полі дискусії про «високе» поетичне та його «низькі» реалізації у царині популярної культури, і, зокрема, популярної музики. Проблематизація подібної бінаризації як обмежувальної не лише уможливлює розгляд емансипації поетичного у популярному (котре підсилює поетичну практику), а й спонукає до «пригадування» дієвості слова у його поєднанні із музикою. Звертаючись до традиції авторів-виконавців /
авторок-виконавиць (singer-songwriter) як такої, що від початку виявляє потужну співдію поетичного із музичним (чим забезпечує собі особливе
місце у популярній культурі та популярній музиці), студія застановляється на важливості для жанру позиціональності авторської постаті, котра, по суті, є проміжною. Поглибити подібну аналітику, виявити результати наполягання на проміжному статусі, випадає завдяки приділенню уваги голосам авторок-виконавиць, які активно працюють на поп-сцені із початку 1990-х років. Їхня робота, що значно розширює жанрові «мову» та метод, є ефективною у тому числі й щодо убезпечення традиції singer-songwriter від конвенціоналізації, адже одним із їхніх творчих інструментів стає витворюване ними дієве поетичне. Пісенна лірика авторок-виконавиць демонструє ознаки «поезії», визначеної у термінах Одрі Лорд, і спонукає до її розгляду як дієвої (і «життєво необхідної») практики з уяви про здійсненне. У цьому сенсі вона є творчою практикою, значущою і жанрово, й індустріально (будучи викличною по відношенню до умов жіночого існування в індустрії популярної культури), і в широкому соціальному полі. Закорінена у матеріальне, тілесне, повсякденне, поетична уява про здійсненне, явлена у пісенній ліриці авторок-виконавиць, підважує квазіомантичне піднесення поетичного й увиразнює шляхи подолання «нестачі» мови (що занадто довго позначала «жіноче»). Розмірковування про ознаки, умови та цілі роботи популярного «жіночого» поетичного, а також і про її потенційність, з необхідністю враховує популярність (а отже, впливовість та силу) творчої практики авторок-виконавиць. Їхнє поетичне, зреалізоване у формі популярної пісні (тобто у співдії із музичною та перформативними «мовами»), реактуалізує та сучасно перевинаходить ритуальну дієвість слова.

Посилання

1. Bilyk, I. (2003). Bilyk. Krayina [Bilyk. The land]. JRC Records [in Ukrainian].
2. Volkov, A. (Eds.). (2001). Leksykon zahalnoho ta porivnialnoho literaturoznavstva [General and comparative literature lexicon]. Chernivtsi: Zoloti lytavry [in Ukrainian].
3. Mykhed, P. V. (2021). Hohol’ zruinuvav Rosiysk’ku imperiyu [Hohol’ ruined the Russian empire]. Martyn Yakub Sho. 19 September 2021. URL: https://www.youtube.com/watch?v=yooTdTXqiM4&t=1909s (Last accessed: 16.10.2021) [in Ukrainian].
4. Odol’ska, M. (1997). Nichnyi efir [The night air]. Galas Muzic Factory [in Ukrainian].
5. Amos, T. (1992). Crucify. EastWest Records.
6. Amos, T., & Powers, A. (2005). Tori Amos: piece by piece. London: Plexus.
7. Chapman, T. (1988). Tracy Chapman. Elektra Records.
8. Danius, S. (2016). Prize announcement: Interview about the awarded work [Interview by S. H. Persson]. NobelPrize.org. 13 October. URL: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2016/prize-announcement/ (Last accessed: 19.10.2021).
9. DiFranco, A. (2008). Red letter year. Righteousbabe Records.
10. Dylan, B. (2017). Nobel lecture. NobelPrize.org. 5 June. URL: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2016/dylan/lecture/ (Last accessed: 19.10.2021).
11. Coyle, M., Garside, P., Kelsall, M., & Peck, J. (Eds.). (1991). Encyclopedia of literature and criticism. London: Routledge.
12. Frith, S. (1996). Performing rites: On the value of popular music. Cambridge: Harvard University Press.
13. Gracyk, T. (2001). I wanna be me: Rock music and the politics of identity. Philadelphia: Temple University Press.
14. Griffiths, D. (2003). From lyric to anti-lyrics: Analyzing the words in pop song. A. F. Moore (Ed.) Analyzing popular music. Cambridge: Cambridge University Press.
15. Lankford, R. D. Jr. (2010). Women singer-songwriters in rock: A populist rebellion in the 1909s. Lanham: Scarecrow Press.
16. Carroll, R., & Hansen, A. (Eds.). (2014). Litpop: Writing and popular music. Farnham: Ashgate.
17. Lorde, A. (2007). Sister outsider: Essays and speeches. N. K. Bereano (Ed.). 2 nd ed. Berkeley: Crossing Press.
18. Mayhew, E. (1999). Women in popular music and the construction of «authenticity». Journal of Interdisciplinary Gender Studies, 4 (1). 63-81.
19. Peraino, J. A. (2006). Listening to the sirens: Musical technologies of queer identity from Homer to Hedwig. Berkeley: University of California Press.
20. Rodgers, J. P. (2003). The complete singer-songwriter: A troubadour’s guide to writing, performing, recording and business. San Francisco: Backbeat Books.
21. Shuker, R. (2002). Popular music: The key concepts. 2 nd ed. London: Routlege.
22. Sadie, S. & Tyrrell, J. (Eds.). (2001). The new Grove dictionary of music and musicians. 2 nd ed. (Vols. 1-29; Vol. 23). London: Macmillan.
23. Preminger, A., & Brogan, T. V. F. (Eds.). (1993). The new Princeton encyclopedia of poetry and poetics. Princeton, NJ: Princeton University Press.
24. The Nobel Prize in literature 2016. (2016). NobelPrize.org. URL: https://www.nobelrpize.org/prizes/literature/2016/summary (Last accessed: 19.10.2021).
25. Zeisler, A. (2008). Feminism and pop culture. Berkeley: Seal Press.

Переглядів анотації: 102
Опубліковано
2022-01-10
Як цитувати
Matasova, I. Популярне поетичне: поезія та поп-музика авторок-виконавиць. Література та культура Полісся, Vol 104, no 19f, Jan. 2022, pp 96-06, doi:10.31654/2520-6966-2021-19f-104-96-106.
Розділ
Літературознавство