Роль і місце психолого-лінгвістичної парадигматизації у витлумаченні процесу самоусвідомлення сучасника

  • A. S. Zelenko Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
  • O. A. Zelenko Candidate of Medical Sciences, Associate Professor of the department of general psychology Kyiv National University of Taras Shevtchenko
Ключові слова: аспект, когнітивний, парадигма

Анотація

Розвідка присвячена визначенню ролі когнітивної парадигми психології з лінгвісти-кою. Наголошується, що започатковувалось питання зверненням до когнітивної лінгвістики. Відповідно наголосимо, що розв’язуване питання – це складова пробле-ми монографії, присвяченої реформуванню вищої школи суверенної України. Вона як частка проблеми вирішується на основі авторської методології соціальної педології. Після аналізу об’єкта дослідження свідомості прослідковується динаміка функціо-нуючого елітника як предмета дослідження. Останнє спрямовує дослідника на розгляд процесу самопізнання. Автор відштовхується від визначених ним принципів та аспектів дослідження, зокрема принципу парадигмальності та міжпредметності. Основоположним береться категорія свідомості. У ній називаються фізіологічна, емотивна та соціальна складові. Наголошується, що за основу беруться відповід-но закономірності взаємодії самоусвідомлюючого цивілізаційного елітника з само-організуючою ноосферою-системою. Автор звертає увагу, що саме на когнітивній парадигмі синтезом психології з лінгвістикою розкривається питання про роль і місце у процесі самоусвідомлення когнітивного підходу до витлумачення пояснення процесу формування названого процесу стосовно соціального компонента свідо-мості. Відзначається, що цьому сприяє синтез саме психології з лінгвістикою. Зрозумілою має бути бінарність автора розвідки.

Посилання

1. Dokinz, R. (2016). Ehoistychnyi hen [The selfish gene]. (Y. Lebedyk. Trans). Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia [in Ukraine].
2. Zelenko, A. S. (2020). Linhvo-hnoseolohichnyi analiz sotsialnoho komponenta svidomosti [Linguistic and epistemological analysis of the social component of consciousness]. Literatura ta kultura Polissia. Seriia «Filolohichni nauky» – Literature and culture of Polissia. Series "Philological sciences". G. V. Samoilenko (Ed.). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 102. 90–102 [in Ukraine].
3. Kiriienko, K. V. (2017). Suhestyvna funktsiia movnykh zasobiv nimetskomovnoho mahichnoho dyskursu [Тhe suggestive function of linguistic means of the German language magical discourse]. Starobilsk [in Ukraine].
4. Kovbasiuk, P., Romanova, N. (2008). Suchasni linhvistychni teorii [Modern linguistic theories]. Kherson: Vyd-vo KhDU [in Ukraine].
5. Koshel, A. D. (2008). Ob osnovnіkh paradoksakh yzuchenyia estestvennoho yazіka v svete sovremennіkh dannіkh kohnytyvnoi psykholohyy [On the main paradoxes of natural language learning in the light of modern data from cognitive psychology]. Voprosі psykholohyy – Questions of psychology, 4. 15–40 [in Russian].
6. Dobronravova, I. S., Sydorenko, L. S., Rudenko, O. V. (2018). Metodolohiia ta orhanizatsiia nauovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]. I. S. Dobronravovа, O. V. Rudenko (Еd.). Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» [in Ukraine].
7. Svaab, D. (2016). My – tse nash mozok [We are our brain]. (trans.). Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia [in Ukraine].
8. Uotson, Dzh. B. (1998). Psykholohyia kak nauka o povedenyy [Psychology as a science of behavior]. Moskva: ASP-LTD [in Russian].
9. Fylymonov V. P. Pamiat zhanra. O putiakh postyzhenyia siuzhetno-zhanrovoho soderzhanyia lyteraturnoho proyzvedenyia v srednei shkole [Genre memory. On the ways of understanding the plot and genre content of a literary work in secondary school]. N. K. Havrylova. (Ed.). (Vol. 1–2). Vladymyr [in Russian].
10. Shvalb, Yu. M. (2020). Psykholohichni mekhanizmy sotsialnoi osobystosti v ontohenezi [Psychological mechanisms of social personality in ontogenesis]. Kyiv [in Ukraine].

Переглядів анотації: 48
Опубліковано
2022-12-15
Як цитувати
Zelenko, A. S., і O. A. Zelenko. Роль і місце психолого-лінгвістичної парадигматизації у витлумаченні процесу самоусвідомлення сучасника. Література та культура Полісся, Vol 106, no 20f, Dec. 2022, pp 88-02, doi:10.31654/2520-6966-2022-20f-106-88-102.