Особливості інтерпретації поезії Василя Стуса «Посоловів од співу сад»

  • O. M. Petryk кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови, методики її навчання та перекладу Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-9925-4443
  • V. M. Samoylenko учениця ІІ курсу лінгвістичного класу Ніжинського ліцею Ніжинської міської ради при НДУ ім. М. Гоголя https://orcid.org/0009-0009-8583-5501
Ключові слова: Василь Стус, інтерпретація, поетичний текст, філологічна інтерпретація

Анотація

Статтю присвячено дослідженню специфіки інтерпретації поезії Василя Стуса «Посоловів од співу сад». У дослідженні, як теоретичне підґрунтя, визначено поняття інтерпретації як загальнонаукового терміна, наголошено на його функціонуванні в гуманітарних науках. Процес створення інтерпретації починається на етапі первинного сприйняття твору і продовжується під час вторинного чи багатократного прочитання. Це дає змогу говорити про варіативність і множинність інтерпретацій як щодо індивідуальної, так і щодо групової роботи над текстом. Окреслено світоглядну позицію Василя Стуса. Це людина високої освіти й великої культури, його знання виявилися в багатстві тематики, глибині філософських міркувань і надзвичайній різноманітності лексики та фразеології. Позиція В. Стуса є феноменальною на тлі його сучасників: вихід із глухого кута самоізоляції можливий лише через долучення до європейської традиції, культивування моральних цінностей. Розкрито специфіку філологічної інтерпретації поезії з опертям на літературознавчий та лінгвостилістичний аналізи. Доведено, що поезія «Посоловів од співу сад» є виразником філософської лірики, де на фоні пейзажу зображено внутрішні поривання ліричного героя: дух поета ніколи не можна втримати в клітці, він завжди вирветься на волю, вивільниться від заґратованих обмежень. Вірш має досить яскраві особливості, що прослідковуються практично на всіх мовних рівнях. Вони допомагають авторові емоційніше й виразніше передати думки й почуття ліричного героя.

Посилання

References
1. Dziuba, I. (2003). Svicha u kam’ianij pit’mi. Stus Vasyl’. Palimpsest: Vybrane [A candle in stone darkness. Vasyl Stus. Palimpsest]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
2. Ivanyshyn, V. P. (2010). Narysy z teorii literatury [Essays on the theory of literature]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
3. Kukharenko, V. A. (1988). Interpretatsiya teksta [Text interpretation]. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].
4. Bryanik, N. V. (Eds.). (2007). Obshchie problemy filosofii nauki: Slovar dlya aspirantov i soiskateley [General problems of the philosophy of science]. Ekaterinburg: Izd-vo Ural. un-ta [in Russian].
5. Polischuk, Yaroslav (2011). Tvorchist’ Vasylia Stusa v heokul’turnomu konteksti [The creativity of Vasyl Stus in the geocultural context]. Ucrainistica – Ukrainian Studies, Vol. 9. 48–59 [in Ukrainian].
6. Solovej, O. Ye. (2017). Vasyl’ Stus. Vidlunnia i nablyzhennia [Vasyl Stus. Echoes and approaches]. Vinnytsia: Donets’kyj nats. un-t imeni Vasylia Stusa; Konsol’ [in Ukrainian].
7. Stus, V. (1986). Palimpsesty [Palimpsests]. New York: Suchasnist’: URL: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/14938/file.pdf (Last accessed: 09.01.2023) [in Ukrainian].
8. Stus, V. S. (2010). Palimpsesty = Palimpsesty [Palimpsests]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian, in Russian].
9. Stus, V. S. (2008). Taborovyj zoshyt: vybrani tvory [Prison notebook]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
10. Stus, D. (2015). Vasyl’ Stus: Zhyttia iak tvorchist’ [Vasyl Stus: Life as creativity]. Kyiv: Dukh i litera [in Ukrainian].
11. Shuliar, V. I. (2010). Stratehii literaturnoi osvity shkoliariv u systemi profil’noho navchannia [Strategies of literary education of schoolchildren in the system of specialized education]. Mykolaiv: Vyd-vo ChDU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 72
Опубліковано
2023-06-27
Як цитувати
Petryk, O., і V. Samoylenko. Особливості інтерпретації поезії Василя Стуса ‘Посоловів од співу сад’. Література та культура Полісся, Vol 108, no 22f, June 2023, pp 72-83, doi:10.31654/2520-6966-2023-22F-108-72-83.
Розділ
Літературознавство