Дзеркальна гра в романі Дж. Вінтерсон «Франкісштейн: історія кохання»

  • L. V. Pikun кандидат філологічних наук, доцент кафедри германської філології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-3072-2173
Ключові слова: дзеркало, гра, набутки культури, автор, читач

Анотація

Представлена наукова розвідка є першою спробою дослідження роману Джанет Вінтерсон «Франкісштейн: історія кохання» з погляду реалізації дзеркальної гри набутками культури. Гра – один із об’єктивно-функціональних факторів творчості та літератури, один із модусів накопичення, трансформації та передачі культурного спадку. Літературна гра – спосіб семантичного збагачення культурного спадку у художньому творі. Гра часто отримує різні дзеркальні ознаки: повторення, подвоєння, енантіоморфічній деформації, розтягування, стиснення тощо. Такі ж ознаки спостерігаються в літературній грі на основі культурної спадщини попередніх епох. У поданому дослідженні концепція дзеркальної гри з культурними набутками використовується як дослідницький інструмент, який був вивчений та протестований в дисертації «Дзеркальна гра набутками культури: романтична та постмодерністська модель (на матеріалі романів М. Шеллі «Франкенштейн, або Сучасний Прометей» і П. Зюскінда «Парфуми. Історія одного вбивці»)» і довів свою продуктивність у попередніх компаративних наукових розвідках автора статті. Роман «Франкісстейн: історія кохання» (2019 р.) був написаний як переосмислення роману Мері Шеллі «Франкенштейн, або Сучасний Прометей» (1818 р.) з позиції тіла, в якому перебуває особистість, і тіла, якого людина прагне. Цей твір виявляється граним матеріалом для вивчення особливостей дзеркальної гри попереднім культурним досвідом. Дзеркальна гра Дж. Вінтерсон ведеться за певними правилами. Новий твір створюється на основі відомого творчої долі митця Мері Шеллі, історії написання роману, сюжету роман «Франкенштейн» та персонажів. Сучасна письменниця дотримується жанрових характеристик ви-хідного твору особливостей та чи персонажа, його тематики та проблематики, розширення первинного зразка шляхом додавання нових персонажів, сюжетних ліній, зміни художнього часу чи простору первісного твору, відображення індивідуального авторського стилю та творчого бачення у новому творі. У читацькій грі-інтерпретації образів головних героїв роману виявляється певним пазлом. Матеріалом для його скла-дення є особистість М. Шеллі та історія її життя та життєвий досвід Дж. Вінтерсон.

Посилання

References
1. Solodukha, E.I. (2008). Tvorcheskoe kredo Dzhanet Winterson. [The Creative Credo of Jeanette Winterson]. Vesnik BDU. Series 4: Filologiia. Zhurnalistyka. Pedagogika [in Russian].
2. Al Shamsi, A. (2021). Reimagining Frankenstein: Otherness, Responsibility, and Visions of Future Technologies in Ahmed Saadawi’s Frankenstein in Baghdad and Jeanette Winterson’s Frankissstein. Screen Bodies [in English].
3. Ciompi, F. (2022). «The Future of Humans in a Post-Human World»: Frankissstein by Jeanette Winterson. Between [in English].
4. Krevel, M. (2021). The Monstrous Cosmos of Jeanette Winterson’s Frankissstein. ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries [in English].
5. McAvan, E. (2021). Frankenstein Redux: Posthuman Monsters in Jeanette Winterson’s [in English].
6. Requena-Pelegrí, T., & López-Sanchez, G. Destabilising Male Privilege: Explorations of the Posthuman in Mary Shelley’s Frankenstein (1818) and Jeannette Winterson’s Frankissstein (2019). Posthumanism and the Man Question [in English].
7. Shaojing, L. Posthuman Technology and Body in Frankissstein: A Love Story. Foreign Literature Studies [in English].
8. Wädt, J. (2021). Transgressing binaries: gender narratives and liminality in Jeanette Winterson’s" Frankissstein" [in English].
9. Winterson, J. (2019). Frankissstein: A Love Story. Edizioni Mondadori [in English].
10. Wrobel, C. (2022). Underground Manchester as urban palimpsest in Jeanette Winterson’s Frankissstein: A Love Story (2019). Probing the posthuman horizon in a Gothic laboratory. Angles. New Perspectives on the Anglophone World [in English].

Переглядів анотації: 51
Опубліковано
2023-06-27
Як цитувати
.
Розділ
Літературознавство