ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ПІД ЧАС АНАЛІЗУ НАВЧАЛЬНИХ МУЛЬТФІЛЬМІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Анотація
Розвиток критичного мислення у процесі навчан ня є важливим чинником освітніх реформ в Україні. Зокрема, у Законі України «Про освіту» зазначається, що
«спільними для всіх компетентностей є наступні уміння: читання із розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне і системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати свою позицію, творчість, ініціативність, уміння адекватно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність комунікувати і співпрацювати з іншими людьми». Відповідно, розвиток критичного мислення стає основою для формування сучасного учня Нової української школи як мислячої, творчої, креативної, освіченої особистості. Зорієнтованість початкової школи на впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі визначає пошук сучасних динамічних, яскравих, доцільних наочних засобів навчання. Одним із таких засобів є мультиплікаційний фільм, який дозволяє повідомляти нову інформацію в доступній формі, демонструвати способи поведінки, міркувати, робити висновки, висловлювати власну думку, відтак розвивати критичне мислення молодших школярів. У статті запропоновано низку прийомів розвитку критичного мислення молодших школярів під час аналізу навчальних мультиплікаційних фільмів на уроках різного профілю в початковій школі. Це такі прийоми, як: «Ромашка запитань Блума», технологія кластеру, метод асоціативного куща, технологія кубування, мозковий штурм, робота в парах, кошик ідей, ажурна пилка, дискусія, метод «ПРЕС», сенкан, фішбоун тощо. Запропоновано алгоритм введення навчального мультфільму в урок для визначення проблеми, а далі працювали за будь-яким із перелічених прийомів. Доведено, що недопустимо застосовувати лише самостійний перегляд дітьми мультиплікаційних фільмів не застосовуючи обговорення побаченого, адже тоді критичне мислення формуватись не буде.
Посилання
students in the learning process]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lutsk [in Ukrainian].
2. Bilous, O. (2000). Dity – nayvymohlyvisha y naybezzakhysnisha televiziyna audytoriya [Children are the most demanding and defenseless television audience]. Televiziyna
zhurnalistyka – Television journalism. Lviv. 6. 72–88 [in Ukrainian].
3. Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»]. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
4. Pometun, O. (2017). Putivnyk z rozvytku krytychnoho myslennya v uchniv pochatkovoyi shkoly [A guide to the development of critical thinking in primary school students].
Kiyv [in Ukrainian].
5. Pometun, O. Yak rozvyvaty krytychne myslennya v uchniv (z prykladom uroku) [How to develop critical thinking in students (with a sample lesson)]. URL: http://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya [in Ukrainian].
6. Potyatynyk, B. V. (2004). Media: klyuchi do rozuminnya [Media: keys to understanding]. Lviv: PAIS [in Ukrainian].
7. Bakhanova K.O., Doroz, V.F., Romanova, L.YA., Yarova, O.B., Nyshcheta, V.A. & Udovychenko, H.A. (2008). Formuvannya krytychnoho myslennya na urokakh movy [Formation of critical thinking in language lessons]. Kiyv: Osvita Ukrayiny [in Ukrainian].
8. Chemonina, L. V. (2013). Rozvytok krytychnoho myslennya uchniv pochatkovoyi shkoly na urokakh ukrayinsʹkoyi (ridnoyi movy) ta chytannya [Development of critical thinking of primary school students in Ukrainian (native language) lessons and reading]. Berdyanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. 3. 155–161 [in English].
Переглядів анотації: 260
Авторське право (c) 2021 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.