ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності учнів початкової школи при вивченні інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Аналіз психолого-педагогічної літератури з питань збереження здоров’я особистості людини дозволив зробити висновок про те, що життєві пріоритети формуються, перш за все, в закладі освіти. Тому, від того, якими вони будуть, залежить майбутнє дитини і країни в цілому. У статті з’ясовано, що позитивний педагогічний ефект у формуванні здоров’язбережувальної компетентності учнів початкової школи в освітньому процесі при вивченні інтегрованих курсів, серед яких «Я досліджую світ», дає дотримання наступних педагогічних умов: реалізація аксіологічного підходу до формування в учнів початкової школи здоров’язбережувальної компетентності; стимуляція активної рольової позиції учнів у процесі опанування навичок здоров’язбереження; організаційно-методичне забезпечення належного супроводу
при формуванні навичок здоров’язбережувальної компетентності. У статті доведено, що інтегровані дисципліни сприяють розширенню в учнів
уявлення про навколишнє середовище, в якому вони живуть, про взаємозв’язок явищ і предметів, про взаємодопомогу, про існування різноманітного світу матеріальної та художньої культури. Звідси, використання сучасних форм, методів, прийомів, засобів та способів організації уроків, зокрема й інтегрованого курсу «Я досліджую світ», що має велике значення у здоров’язбереженні, оздоровленні, сприянні зміцненню здоров’я молодших школярів. Водночас це допомагає вчителю в умовах освітнього закладу вирішити головні завдання: підвищення якості освіти, формування здоров’язбережувальної компетентності в учнів початкової школи та всебічне виховання особистості.
Посилання
2. Vorontsova, T.V. & Ponomarenko, V.S. (2019). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia intehrovanoho kursu «Ia doslidzhuiu svit» u 1–2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [New Ukrainian school: methods of teaching the integrated course «I explore the world» in 1–2 classes of general secondary education on the basis of the competence approach]. Kyiv: Alaton [in Ukrainian].
3. Eepikhina, M.A. (2019). Osoblyvosti vykladannia intehrovanoho kursu «Ia doslidzhuiu svit» u novii ukrainskii shkoli v konteksti pedahohiky partnerstva [Features of teaching the integrated course "I explore the world" in the new Ukrainian school in the context of partnership pedagogy]. Naukovyi visnyk uzhhorodskoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhgorod University, 1 (44), 67–70. Uzhhorod: Vyd-vo Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [in Ukrainian].
4. Zhelieva, O.I. (2014). Formuvannia navychok zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of skills of a healthy way of life]. Zolotonosha [in Ukrainian].
5. Zubko, A.M. (2002). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy udoskonalennia navchalnoho protsesu v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv [Organizational and pedagogical conditions for improving the educational process in the system of professional development of teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
6. Intehratsiia navchalnykh predmetiv v pochatkovii shkoli yak efektyvna forma navchannia molodshykh shkoliariv [Integration of subjects in primary school as an effective form of education for primary school students]. (2017). L. Dobrovolska, V. Chornovil (Ed.). Cherkasy: Vydavnytstvo KNZ «Cherkaskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv Cherkaskoi oblasnoi rady» [in Ukrainian].
7. Ovcharuk, O.V. (Eds.). (2004). Kompetentisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Biblioteka z osvitnoi polityky – Library of Educational Policy. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].
8. Makarenko, A.S. (1972). Knyha dlia batkiv [A book for parents]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].
9. Meleha, K.P. (2018). Suchasni tekhnolohii zdoroviazberezhennia [Modern health technologies]. Uzhhorod: Hoverla [in Ukrainian].
10. Nikolenko, L.T. (2018). Pedahohika partnerstva yak umova realizatsii zavdan rozvytku osobystosti dytyny u konteksti Novoi ukrainskoi shkoly [Pedagogy of partnership as a condition for the implementation of tasks of child personality development in the context of the New Ukrainian school]. Metodyst – Methodist. Vol. 6, 84–92 [in Ukrainian].
11. Nova ukrainska shkola. Typova osvitnia prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (1–4 klas), zatverdzhena Kolehiieiu Ministerstva osvity i nauky 22 liutoho 2018 roku [New Ukrainian school. Typical educational program for general secondary education institutions (grades 1–4), approved by the Board of the Ministry of Education and Science on February 22, 2018] [in Ukrainian].
12. Bibik, N.M. (Eds.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school: a guide for teachers]. Kyiv: TOV Vydavnychyi dim «Pleiady» [in Ukrainian].
13. Sukhomlynskyi, V.O. (1976). Batkivska pedahohika [Parental pedagogy]. Kyiv: Radianska shkola. Vols 1–5. Vol. 5, 410–414 [in Ukrainian].
14. Taranenko S.P. Intehratsiia navchalnykh predmetiv yak zasib formuvannia v uchniv pochatkovoi shkoly tsilisnosti spryiniattia navkolyshnoho svitu [Integration of subjects as a means of forming the integrity of the perception of the surrounding world in primary school students]. URL: http://library.ippro.com.ua.
15. Fitsula, M.M. (2006). Pedahohika [Pedagogy] (2d. ed.). Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
16. Iaremenko, O., Vakulenko, O. & Zhalilo L. (2000). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia [Forming a healthy lifestyle]. Ukrainsko-kanadskyi proekt «Molod za zdorovia» – Ukrainian-Canadian project «Youth for Health». Kyiv: Ukr. in-t sots. doslidzhen [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 169
Авторське право (c) 2022 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.