ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВУ ГІПЕРАКТИВНОСТІ У ДОШКІЛЬНИКІВ: РІЗНОВИДИ, ЧИННИКИ ДЕТЕРМІНАЦІЇ, МЕТОДИКА ТА РЕЗУЛЬТАТИ ВИВЧЕННЯ

  • N. Pykhtina кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: гіперактивність, синдром дифіциту уваги (СДУ), рухова активність, порушення уваги, імпульсивність, заклад дошкільної освіти (ЗДО)

Анотація

У статті окреслені й охарактеризовані опорні поняття, що визначають сутність синдрому гіперактивності з дифіцитом уваги (СДГУ) у дітей. Проаналізовані чинники детермінації гіперактивності у дошкільників. Обґрунтовані три групи концепцій, що пояснюють її сутність та причини виникнення: виключно біологічне пояснення гіперактивному розладу, акцентування його соціальної природи і детермінацій, схвалення багатофакторного впливу біологічних та соціальних чинників на дитячу гіперактивність. Детально схарактеризовано соціальний блок чинників, зокрема, наслідування батьківської гіперактивної поведінки, виражені сімейні дисгармонії, недостатність батьківської любові, емоційна депривація, педагогічна занедбаність. Представлений деструктивний механізм впливу гіперактивності дитини на негативне ставлення до неї інших, виникнення та ускладнення її інших поведінкових проблем. Обґрунтована необхідність практичного вивчення гіперактивності у дошкільників. Розроблена методика вивчення вияву гіперактивності у дітей в умовах закладу дошкільної освіти. Обґрунтовані основні блоки ознак синдрому дефіциту уваги з гіперактивністю: рухова активність, порушення уваги, імпульсивність, що склали критерії вивчення гіперактивної поведінки дошкільників. Задіяні відповідні емпіричні методи: інтерв’ю, спостереження та стандартизовані опитувальники. Отримані емпіричні результати прокоментовані та проаналізовані.

Посилання

Artemova, L.V. (1995). Vchys hraiuchys. Navkolyshnii svit u dydaktychnykh ihrakh doshkilniat [Learn by playing. The surrounding world in preschoolers didactic games]. Kyiv: Tomiris [in Ukrainian].

Artemova, L.V. & Yankivska, O.P. (1997). Dydaktychni ihry i vpravy v dytiachomu sadku [Didactic games and exercises in a kindergarten]. Kyiv [in Ukrainian].

Bohush, A. (2004). Movlennievyi rozvytok ditei vid narodzhennia do 7 rokiv [Speech development of children from birth to 7 years]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo» [in Ukrainian].

Burova, A. (2002). Dydaktychni ihry: orhanizatsiia ta herivnytstvo [Didactic games: organization and management]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 7, 12–14 [in Ukrainian].

Dudova, T. (2004). Dydaktychna hra hospodynia navchalnoho protsesu [The didactic game is the mistress of the educational process]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 7, 24–25 [in Ukrainian].

Havrysh, N.V., Linnik, O.O. & Hubanova, O.O. (2007). Suchasne zaniattia v doshkilnomu zakladi [Modern lesson in a preschool institution]. Luhansk: Alma-mater [in Ukrainian].

Leontiev, A.N. (1977). Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Consciousness.

Personality]. Moskva: Politizdat [in Russian].

Pykhtina, N.P. (2016). Teoriia i metodyka ihrovoi diialnosti ditei [Theory and methods of children game activity]. Nizhyn [in Ukrainian].

Usova, A.P. (1976). Rol ihry v vospinaii detei [The role of a game in children’s education]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].

Zotova, R.M. (2007). Klasyfikatsiia hrupovykh i indyvidualnykh zaniat z ditmy doshkilnoho viku [The classification of group and individual classes with preschool children].

Doshkilnyi navchalnyi zaklad – Preschool educational institution, 2, 12–20 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 205
Опубліковано
2023-04-11
Як цитувати
Pykhtina, N. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВУ ГІПЕРАКТИВНОСТІ У ДОШКІЛЬНИКІВ: РІЗНОВИДИ, ЧИННИКИ ДЕТЕРМІНАЦІЇ, МЕТОДИКА ТА РЕЗУЛЬТАТИ ВИВЧЕННЯ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 16-23. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-3-16-23

Інші статті автора: