ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ВИКОРИСТАННЯ НА ЗАНЯТТЯХ У ЗДО

  • N. Pykhtina кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: гра, дидактична гра, структура дидактичної гри, класифікації дидактичних ігор, етапи дидактичної гри

Анотація

У статті, завдяки аналізу досліджень проблеми дидактичної гри у ЗДО і висновків фахівців-практиків, представлений педагогічний потенціал дидактичних ігор та особливості їх використання на заняттях у ЗДО. Обґрунтована сутність дидактичної гри як сучасного і визнаного методу навчання і виховання дітей, що інтегрує освітню, розвивальну і виховну функції в ігровій ситуації та дозволяє розв’язувати різноманітні освітні завдання.

Охарактеризовані наступні функції дидактичних ігор: активізація навчально- пізнавальної діяльності дітей, їх пізнавальної сфери; розвиток позитивної мотивації дітей до навчання, підвищення працездатності.

Розгляд педагогічних можливостей дидактичної гри здійснено з врахуванням її структури, обов’язковими компонентами якої є: навчальне і виховне завдання, ігрові дії, правила, результат.

Проаналізовані освітні функції ігрових правил, ігрових дій, контролю за їх виконанням, кінцевого результату. Доведена важливість єдності структурних компонентів дидактичної гри як умови оптимізації пізнавальної та практичної діяльності дітей.

Визначені критерії класифікації дидактичних ігор, з урахуванням керівництва грою педагогом та особливостями організації діяльності дітей.

Встановлена відсутність єдиної, чіткої і вичерпної класифікації дидактичних ігор.

Здійснений аналіз існуючих класифікацій за навчальним змістом, пізнавальною діяльністю дітей, ігровими діями і правилами, організацією і взаєминами дітей, за роллю вихователя; фіксованими і прихованими правилами.

Розглянуті етапи реалізації дидактичних ігор: підготовка до проведення дидактичної гри, її проведення, аналіз. Обґрунтована необхідність дотримання їх послідовності та особливостей реалізації, що забезпечує високу ефективність освітнього процесу у дошкільному закладі.

Досліджені можливості використання різних видів дидактичних ігор у повсякден- ному житті та на заняттях.

Сформульовані перспективи подальших наукових пошуків щодо використання дидактичної гри у самостійній ігровій діяльності дітей з метою формування у них соціальної компетентності.

 

 

Посилання

1. Artemova, L.V. (1995). Vchys hraiuchys. Navkolyshnii svit u dydaktychnykh ihrakh doshkilniat [Learn by playing. The surrounding world in preschoolers didactic games]. Kyiv: Tomiris [in Ukrainian].
2. Artemova L. V. & Yankivska O. P. (1997). Dydaktychni ihry i vpravy v dytiachomu sadku [Didactic games and exercises in a kindergarten] Kyiv [in Ukrainian].
3. Bohush, A. (2004). Movlennievyi rozvytok ditei vid narodzhennia do 7 rokiv [Speech development of children from birth to 7 years]. Kyiv: Vydavnychyi dim ’Slovo’ [in Ukrainian].
4. Burova, A. (2002). Dydaktychni ihry: orhanizatsiia ta herivnytstvo [Didactic games: organization and management]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 7, 12–14 [in Ukrainian].
5. Dudova, T. (2004). Dydaktychna hra hospodynia navchalnoho protsesu [The didactic game is the mistress of the educational process]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 7, 24–25 [in Ukrainian].
6. Zotova, R.M. (2007). Klasyfikatsiia hrupovykh i indyvidualnykh zaniat z ditmy doshkilnoho viku [The classification of group and individual classes with preschool children].
Doshkilnyi navchalnyi zaklad – Preschool educational institution, 2, 12–20 [in Ukrainian].
7. Pykhtina, N.P. (2016). Teoriia i metodyka ihrovoi diialnosti ditei: navchalnyi posibnyk [Theory and methods of children game activity: study guide]. Nizhyn [in Ukrainian].
8. Havrysh, N.V., Linnik O.O. & Hubanova O.O. (2007). Suchasne zaniattia v doshkilnomu zakladi [Modern lesson in a preschool institution]. Luhansk: Alma-mater [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 58
Опубліковано
2023-04-24
Як цитувати
Pykhtina, N. (2023). ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ВИКОРИСТАННЯ НА ЗАНЯТТЯХ У ЗДО. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 71-78. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-71-78

Інші статті автора: