ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА СОЦІАЛІЗАЦІЮ ДОШКІЛЬНИКІВ
Анотація
У статті, внаслідок аналізу наукових досліджень і доробку фахівців-практиків щодо соціалізації дітей дошкільного віку, представлені узагальнення і висновки з проблеми соціалізації дитини дошкільного віку. Охарактеризована структура соціалізації, її взаємозв’язок з вихованням та розвитком особистості, шляхи, засоби, організаційні форми залучення вихованців у соціальні стосунки. Окреслені педагогічні умови оптимізації пізнавання дитиною соціальної дійсності та досягнення необхідного рівня соціальної компетентності. Проаналізовані фактори соціалізації: мега-, макро-, мезо-, мікро- фактори. Обґрунтовані можливості соціалізації засобами масової інформації (ЗМІ) як вагомого соціалізаційного мікрофактору. Визначені специфічні особливості соціалізації дітей дошкільного віку засобами масової інформації: глобалізації інформації, мобільності її трансляції, актуальнос[1]ті, цільового моделювання, художньої виразності, емоційності, оперативності зворотного зв’язку. Окреслені засоби масової інформації: пресу, радіо, телебачення, комп’ютер, інформаційно-комунікаційні технології, Інтернет, рекламу та їх позитивний і негативний вплив на дітей дошкільного віку. Визначені якості особистості дитини, що комплексно формуються як психо-віковий медіафеномен. Проаналізовані найбільш вагомі особистісні якості: швидке та асоціативне мислення; поверхневість і стереотипність мисленнєвих конструкцій; поверхневість інтересів; відсутність субординації та проблеми з комунікацією; примітивність почуттів і безцеремонність поведінки. Окреслена та обгрунтована сутність соціальної компетентності як готовності дитини ефективно взаємодіяти з людьми, які її оточують у системі міжособистісних стосунків. Розглядається соціальний досвід дитини дошкільного віку у контексті медіа[1]розвивального соціального середовища.
Посилання
References
Bondarovska, V.M. & Povyakel, N.I. (2005). Lyudyna u sviti informatsiynokomunikatsiynykh tekhnolohiy [A person in the world of information and communication technologies]. Psycholog. 25 (169), 5–9 [in Ukrainian].
(2006). Dity i sotsium: osoblyvosti sotsializatsiyi ditey doshkilʹnoho ta molodshoho shkilʹnoho viku [Children and society: peculiarities of socialization of children of preschool and primary school age]. Bohush A. M., Varyanytsya L. O., Havrysh N. V. ta in.; nauk. red. A. M. Bohush; za zah. red. N. V. Havrysh. Luhansʹk: Alʹma-mater [in Ukrainian].
Kurinna, S.M. (2004). Osoblyvosti sotsializatsiyi ditey shesty-semy rokiv u riznykh umovakh zhyttyediyalʹnosti [Peculiarities of socialization of six- to seven-year-old children in different conditions of life]: dys…kand. ped. nauk. Luhansʹk [in Ukrainian].
Leshchenko, L. (2007). Kompʺyuterna zalezhnistʹ u ditey: vynyknennya i zapobihannya [Computer addiction in children: occurrence and prevention]. Psykholoh. № 18–19 (258–259), 45–52 [in Ukrainian].
Petrunʹko O. (2009). Suchasna dytyna v mediaprostori [The modern child in the media space]. Pedahohichna hazeta, Lypen, 7, 6 [in Ukrainian].
Pechenko I.P. (2003). Sotsializatsiya ditey u silʹsʹkykh navchalʹno-vykhovnykh kompleksakh «Zahalʹnoosvitniy navchalʹnyy zaklad – doshkilʹnyy navchalʹnyy zaklad» [Socialization of children in rural educational complexes "General educational institution –preschool educational institution"]. Kyiv [in Ukrainian].
Ponimansʹka, T.I. (1999). Lyudy i ya. Svit doroslykh yak chynnyk sotsializatsiyi osobystosti dytyny [People and me. The world of adults as a factor in the socialization of the child’s personality]. Doshkilʹne vykhovannya, 8, 14–15 [in Ukrainian].
Rostotsʹkyy M. (2007). Hipnotychnyy vplyv reklamy [The hypnotic effect of advertising]. Psykholoh, 40 (280), 10–12. [in Ukrainian].
Rohalʹsʹka, I.P. (2008). Sotsializatsiya osobystosti u doshkilʹnomu dytynstvi: sutnistʹ, spetsyfika, suprovid [Socialization of personality in preschool childhood: essence, specificity, support]. Kiyv: Milenium [in Ukrainian].
Semchuk, S.I. (2008). Vplyv telebachennya ta kompʺyuternykh tekhnolohiy na formuvannya svidomosti ditey doshkilʹnoho viku [The influence of television and computer technologies on the formation of consciousness of preschool children]. Pedahohichni nauky.Cherkasy, 119, 103–108 [in Ukrainian].
Semchuk, S.I. (2008). Vplyv telebachennya ta telereklamy na pidsvidomistʹ ditey doshkilʹnoho viku [The influence of television and television commercials on the subconscious of preschool children]. Nauka i vyshcha osvita. Zaporizhzhya, KPU. Vol. 3, 266–267 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 141
Авторське право (c) 2022 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.