Художньо-образні моделі апокаліпсису в сучасній українській прозі
Анотація
У статті виділено й проаналізовано основні художньо-образні моделі апокаліпсису на матеріалі сучасної української прози. Результати наукового дослідження дозволяють констатувати різноманітність художніх утілень кінцесвітнього сюжету. Прикладом розгортання техногенного апокаліпсису є роман Тараса Антиповича «Хронос», де автор моделює винайдення одного унікального технічного пристрою і стихійне використання його людиною. Небезпека таких технологічних новинок бачиться катастрофічною, адже людська природа виявилася слабкою аж настільки, що ледь не призвела до масового знищення людства – як фізичного, так і духовного. Іншою версією кінця світу є реалізація зомбі-апокаліпсису, художньо представлена романом Макса Кідрука «Бот. Ґуаякільський парадокс». Тут ідеться про появу невідомої досі психоістоти, яка затьмарює свідомість усіх живих істот і тим самим є першопричиною масового божевілля та жорстокості небачених масштабів. Ще одним баченням апокаліптичної моделі є деструкція особистості, особливо детально й натуралістично оприявлена в романі Олеся Ульяненка «Дофін Сатани». Моторошний парадокс заявленої моделі спровокований фактом віднайдення ключа загальної небезпеки людства у самій природі конкретної людини, у «зламі» її екзистенції і, як наслідок, прагненні отримати насолоду від убивства собі подібних. Це явище не запрограмоване філогенезом, не виконує функції біологічного виживання виду, взагалі не має ніякої обґрунтованої мети. Проте всупереч логічним аргументам воно виявляється в людині з небаченою агресією і, що найнебезпечніше, отримує свою хворобливу аргументацію лжемесіанства. Роман Галини Пагутяк «Смітник Господа нашого» репрезентує погляд і,
відповідно, переживання кінцесвітнього сюжету саме жінкою. Читач тут не знайде потужної і вражаючої агресії, як у попередніх («чоловічих») версіях апокаліптичного сценарію, проте глибинне усвідомлення «жіночої трагедії» через екзистенційну самотність, тугу, відчуженість і непотрібність, так звану «викинутість» на узбіччя життя, провокує появу екзистенційного жаху від сугестивно візуалізованих декорацій жіночого апокаліпсису.
Посилання
2. Antypovych, T. Ya ne liubliu svoi knyzhky v hotovii formi. Liubliu yikh rivno doty, doky pyshu [I don’t like my ready books. I love them as long as I’m writing them]. Platforma: veb-sait. URL: https://platfor.ma/magazine/text-sq/search/53371b19ed2b2/ (data zvernennia: 20. 10. 2019) [in Ukrainian].
3. Bovsunivska, T. (2015). Profetychni romany Yuriia Shcherbaka v konteksti suchasnoi postapokaliptyky [Prophetic Book by Yuriy Shcherbak in the Context of Current Post-Apocalyptic Novels]. Slovo i chas. № 7. S. 3–16 [in Ukrainian].
4. Bondar, L. (2009). Tvorennia apokaliptychnoi modeli buttia zasobamy bibliinoi semantyky u piesi Ya. Vereshchaka «144000» [Forming of an Apocalyptic Model of Being by Means of Biblical Semantics in J. Vereshchak’s Play «144000»]. Studia methodologica. Redaktsiino-vydavnychyi viddil TNPU im. V. Hnatiuka. Vyp. 29. S. 77–81 [in Ukrainian].
5. Hrebeniuk, T. (2013). Sytuatsiia eskhatolohichnoho napruzhennia v ukrainskii masovii literaturi 1990-kh rr. [The Situation of Eschatological Tension in the Ukrainian Mass Literature of the 1990s]. Naukovi pratsi. Literaturoznavstvo. Vyp. 212. t. 224. S. 28–33 [in Ukrainian].
6. Hundorova, T. (2005). Pisliachornobylska biblioteka. Ukrainskyi literaturnyi postmodern [The Post-Chornobyl Library: Ukrainian Postmodernism of the 1990s]. Kyiv: Krytyka. 264 s. [in Ukrainian].
7. Zaikovska, O. (2010). Problematyka apokalipsysu v tvorchosti kanadskoho pysmennyka Duhlasa Kouplenda [Douglas Coupland’s Works: the Problem of Apocalypse]. Literaturoznavchi obrii. Pratsi molodykh uchenykh. Vyp. 16. S. 56–62. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/30948/11Zaikovska.pdf?sequence=1 (data zvernennia: 25.10.2019) [in Ukrainian].
8. Zelinska, L. (2010). Tadeush Konvitskyi i Yurii Andrukhovych: paradoksalnist apokaliptychnykh vizii [Tadeusz Konwicki and Yuri Andrukhovych: the Paradox of Apocalyptic Visions]. Kyivski polonistychni studii. t. 18. S. 322–327 [in Ukrainian].
9. Kidruk, M. (2015). Bot. Guaiakilskyi paradoks [The Guayaquil Paradox]. Knyzhkovyi klub «Klub simeinoho dozvillia». URL: https://bukva.mobi/maksim-kidruk-bot-%d2%91uayakilskiy-paradoks.html?page=39 (data zvernennia: 05.10.2019) [in Ukrainian].
10. Kiriachok, M. (2015). Apokaliptychne vizionerstvo v ukrainskomu postmodernomu romani yak interpretatsiia travmatychnoho dosvidu kintsia ХХ st. [Apocalyptic Vision in the Ukrainian Postmodern Novel as an Interpretation of the Traumatic Experience of the Late XXth Century]. Suchasni literaturoznavchi
studii. Vyp. 12. 258–269. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sls_2015_12_25 (data zvernennia: 23.10.2019) [in Ukrainian].
11. Kiriachok, M. (2015). Apokaliptychne napruzhennia yak kontseptualna osnova obraznoi systemy romanu Halyny Pahutiak «Smitnyk Hospoda nashoho» [Apocalyptic Tension as a Conceptual Basis of the Figurative System of Halyna Pahutyak's Novel «Dump of Our Lord»]. Slovo i chas. 7. 16–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sich_2015_7_4 (data zvernennia: 19.10.2019) [in Ukrainian].
12. Kohut, O. (2011). Novitnia ukrainska dramaturhiia: apokaliptychni siuzhety na mezhi ХХ–ХХІ st. [Modern Ukrainian Drama: Apocalyptic Plots at the Turn of the XX–XXI Centuries]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Ser. Filolohichni nauky. 217. 62–73 [in Ukrainian].
13. Kuleshir, M. (2014). Apokaliptychna khudozhnia literatura: osoblyvosti zhanru [Apocalyptic Fiction: Features of the Genre]. Suchasni literaturoznavchi studii. U prostori naukovoho poshuku V. I. Fesenko. 11. 131–141 [in Ukrainian].
14. Nestelieiev, M. (2015). Apokaliptychni motyvy u «Prorotsi» O. Ulianenka [Apocalyptic Motives in O. Ulyanenko's «Prophet»]. Teoretychni y prykladni problemy suchasnoi filolohii. 1. 283–287. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/tppsf_2015_1_43 (data zvernennia: 12.11.2019) [in Ukrainian].
15. Onikiienko, I. (2009). Chornobylski teksty suchasnykh ukrainskykh pysmennykiv yak khudozhni modeli natsionalnoho buttia v chas apokalipsysu [Chernobyl Texts of Modern Ukrainian Writers as Artistic Models of National Existence During the Apocalypse]. Ivan Ohiienko i suchasna nauka ta osvita: naukovyi zbirnyk. Ser. Istorychna ta filolohichna. 6. 134–138 [in Ukrainian].
16. Pahutiak, H. (2017). Smitnyk Hospoda nashoho [Dump of Our Lord]. Lviv : LA «Piramida». S. 114–180 [in Ukrainian].
17. Ulianenko, O. (2003). Dofin Satany [The Dauphin of Satan]. Kharkiv: Folio. URL: https://www.rulit.me/books/dofin-satani-read-467240-57.html (data
zvernennia: 02.10.2019) [in Ukrainian].
18. Fromm, Э. (2012). Anatomyia chelovecheskoi destruktyvnosty [The Anatomy of Human Destructiveness]. Perm: Byh-Press. 488 s. URL: https://www.e-reading.life/chapter.php/60812/102/Fromm__Anatomiya_chelovecheskoii_destruktivnosti.html (data zvernennia: 14.10.19) [in Russian].
Переглядів анотації: 154
Авторське право (c) 2021 Література та культура Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.