ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ ШКОЛЯРІВ ІЗ ДОПОМОГОЮ ФРЕЙМІВ

Ключові слова: фрейм, шляхи аналізу літературного твору, сюжет

Анотація

Навчальний процес завжди потребує залучення засобів, які активізують розви-
вальну діяльність школярів. До них належить застосування фреймів, що дозволяє
надати знанням і вмінням учнів системності, структурованості, а також
включити дітей у процеси дослідження різних видів літературного матеріалу.
Виникає потреба знайти «точки дотику» між традиційними в методиці вивчення
словесності діяльнісними механізмами та додатковими дидактичними можли-
востями, які надають фрейми. Тому автор статті розв’язує завдання, що
полягає в узгодженні процедурних компонентів уроку літератури з технологією
фреймів, демонструє взаємодію шляхів аналізу художніх творів із навчальними
моделями, що виникають у результаті застосування названого дидактичного
прийому. Він описує наповнення як статичної, так і динамічної частини фреймів,
підкреслює навчальну ефективність у випадку здійснення різних варіантів літе-
ратурного аналізу, встановлює зв’язки з традиційними графічними моделями
наочності. У статті продемонстровано, яким чином із допомогою фреймів
можна забезпечити дослідницьку програму школярів на рівні сюжету, хронотопу,
композиції, образів-персонажів, художньої мови, тематики й проблематики,
світоглядної стратегії письменника, жанрових та стильових особливостей
тексту. Окремим моментом представлено роботу з історико-літературними
матеріалами, зокрема із життєвим та творчим шляхом письменника, вивчення
якого відбувається на хронологічній або тематичній основі. В усіх випадках
фрейми дозволяють надати роботі школярів цілеспрямованості, а за умови
неодноразовою повторюваності дослідницьких дій з однотипними видами
навчального матеріалу вони стають ключовим моментом у закріпленні й засто-
суванні цілого ряду процедурних умінь.

Посилання

1. Zomek Je. (2008). Metologichni problem istoryko-literaturnogo syntezu. Teorija
literatury v Polshchi. Antologija tekstiv. Druga polovyna XX – pochatok XXI stolitta
[Methodological problems of historical and literary synthesis. Theory of literature in Poland.
Anthology of texts. The second half of the XX – the beginning of the XXI century]. Kyiv: Vyd. Dim
«Kyjevo-Mogylanska akademija» [in Ukrainian].
2. Minskij, M. (1979). Frejmy dla predstavlenija znanij [Frames for knowledge
representation]. Moscow: Energija [in Russian].
3. Pasichnyk Je. Metodyka vykladanna ukrajinskoji literatury v serednih navchalnyh
zakladah [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary schools]. K. Lenvit, 2000. 384
p. [in Ukrainian].
4. Pentyluk, M., Nikitina, A. & Goroshkina, O. (2004). Kontcheptchija kognityvnoji
metodyky navchanna ukrajinskoji movy [The concept of cognitive methods of teaching the
Ukrainian language]. Dyvoslovo – Miraculous, 8, 5–8 [in Ukrainian].
5. Polatykina, L. (2015). Osoblyvosti frejmovogo strukturuvanna navchalnogo material
na urokah ukrajinskoji movy ta literatury [Features of frame structuring of educational material in
lessons of Ukrainian language and literature]. Solone. URL: https://www.slideshare. net/
polyatikinalyubov/ss-57697499 (data zvernenna: 13.04.2022) [in Ukrainian].
6. Selivanova, O.O. (2011). Lingvistychna entzhyklopedija [Linguistic encyclopedia].
Poltava: Dovkilla-K [in Ukrainian].
7. Semenog, O.M. (2014). Formuvanna doslidnytzkyh umin u majbutnih uchytelivslovesnykiv:
teorija i praktyka [Formation of research skills in future teachers of vocabulary:
theory and practice]. Sumy: Niko [in Ukrainian].
8. Subotin, S.O. (2008). Podanna j obrobka znan u systemah shtuchnjgo intelektu ta
pryjnatta rishen [Submission and processing of knowledge in artificial intelligence systems and
decision support]. Zaporizha: ZNTU [in Ukrainian].
9. Tokman, G.L. (2012). Metodyka navchanna ukrajinskoji literatury v shkoli [Methods of
teaching Ukrainian literature at school]. Kiyv: VTZ: «Akademija» [in Ukrainian].
10. Fuko, M. (1977). Slova i veshchi. Arheologija gumanitarnyh nauk [Words and things.
Archeology of the Humanities]. Moscow: Progress [in Russian].
11. Sharko, V.D. (2017). Frejmovyj pidhid do formuvanna v uchniv osnovnyh elementiv
fizychnyh znan [Frame approach to the formation of students’ basic elements of physical
knowledge]. Pedagogichni nauky: realiji ta perspektyvy – Pedagogical sciences: realities and
prospects, 57, 215–226 [in Ukrainian].
12. Jagupov, V.V. (2002). Pedagogika [Pedagogy]. Kiyv: Lybid. URL:
https://eduknigi.com/ped_view.php?id=23 (data zvernenna: 13.04.2022) [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 49
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Bondarenko, Y. (2022). ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ ШКОЛЯРІВ ІЗ ДОПОМОГОЮ ФРЕЙМІВ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 48-60. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-2-48-60

Інші статті автора: